Vid Låptåvakkjavrre finns det gott om tältplatser, på nordvästra stranden vid inloppet är det speciellt fint.
Härligt. Dit ska jag nästa vandring!
Tielmajaure på Tielma platån är nog den häftigaste tältplatsen vi varit på. Perfekt utsikt ner mot "rovdjurstorget" från ovanligt håll. Lite segt att knata upp för branten från Sarvesvagge men väl värt mödan. Utmärkt läge för toppturer och glaciärturer. Vi fortsatte ner på skrå i södra rapadalen mot Smaila. Såg björnspillning på flera ställen.
Jag har hört talas om den platsen tidigare. den lockar verkligen.
Den redan omnämna jeknajaure har vi länge suktat efter men inte lyckas besöka än. Den ska vara en höjdare. Nu blev jag ännu mer intresserad att ta mig dit efter det som skrivits här.
En annan ovanlig tältplats är Takarjaure, med härlig utsikt mot Sitojaure. Vägen dit var knepig (kom från Aktse) och vägen därifrån ännu värre (ner i Skajtjatjvagge och Pasta).
Även detta låter som ett spännande tips.
Det finns även möjlighet att tälta i sydöstra mynningen på jeknavagge (den mellan sarvesvagge och lutholako). Det är nedanför isfallet på Svenonious glaciär. Lite stenigt men det går att hitta jämna sand/grus plättar. Vi fick plats med 7 st tält. Själva dalen är mer spektakulär än tältplatsen men det är en bra utgångspunkt för att besöka isfallet som är rätt coolt.