"Nya" tältplatser i Sarek?

Jag planerar ständigt nya vandringar i Sarek och andra delar av Lapplandsfjällen. En del genomförs - andra inte. Någon enstaka etapp genomförs fast det kanske inte borde ha gjorts. Framför allt så har en del tältplatser inte varit av högsta kvalitet.
Kanske finns det kunskaper i detta forum om följande tältplatser.
Finns det acceptabla tältplatser vid Låptåvakkjavrre, Goabrekjavrasj, Buojdes samt Bajep Buojdes? (Dessa ligger SV Njoatsosvagge.)
Vidare: Hur är det med tältplatser vid Nasasjavrre och Bårajavrre (nordvästra Sarek), vid sjön 1127 i Guohpervakkasj samt vid Jiegnajavrre (SV Bielloriehppe)?

Hoppas att några frågetecken blir utropstecken.

HåkanF

Förresten: Är det någon som har hittat någon speciell tältplats i Sarek, någon som inte ligger i de stora dalgångarna, så vore det trevligt att få tips.
 
På hög höjd

En liten extratur i somras förde mig upp till en fin tältplats på en ås nedanför glaciären Alep Rouhtesjiegna. Otroligt kargt landskap med endast grus, is och en mindre smältvattensjö. Nästan lite kuslig känsla med tanke på naturen och att det var gott om rensklett kring sjön.
 
skrinnare; sa:
En liten extratur i somras förde mig upp till en fin tältplats på en ås nedanför glaciären Alep Rouhtesjiegna. Otroligt kargt landskap med endast grus, is och en mindre smältvattensjö. Nästan lite kuslig känsla med tanke på naturen och att det var gott om rensklett kring sjön.

Intressant! En av mina tänkta vandringsvägar går från Ruohtesvagge genom dalen/ravinen precis norr Alep Ruothesjiegna och sedan ner i Guophervagge via Gasska Låvdakrutasj.

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
Vidare: Hur är det med tältplatser ... vid Jiegnajavrre (SV Bielloriehppe)?

Jag har tyvärr inte varit där (endast sett dalens öppning från Gådokjåhkå), men i Till Fjälls 1994-95 (Bilder av Sarek) skriver Grundsten om en Sarek-tur där han slår läger i Jeignavágge (och blir den förste som rösar Lulep Stuollo). Jiegnajavrre beskrivs som en omringad sagosjö och om tältplatsen skriver han:

Inte minst uppskattar jag vår lägerplats som är en regelrätt oas. Tältet står på en smal och kort grästunga bredvid dalens jokk. Marken runt omkring liknar mest ett kargt och ofruktbart stenrike

Av bilden på tältplatsen att döma har de hittat denna grästunga längs jokken mellan Jiegnajávrre och den lilla sjön en kilometer nedströms Jiegnajávrre.

Jag tror att samma reseberättelse även trycktes i något nummer av Utemagasinet i mitten av nittiotalet.
 
tjonsson; sa:
Inte minst uppskattar jag vår lägerplats som är en regelrätt oas. Tältet står på en smal och kort grästunga bredvid dalens jokk. Marken runt omkring liknar mest ett kargt och ofruktbart stenrike

... och därmed blev det bestämt att DIT ska jag...
Tack!
 
Vid Jiegnajávrre 1191 (i Bielloriehppemassivet) finns acceptabla tältplatser i N och NO. Den tältplats som vi hittade dög för tre personer bredvid varann i samma tält, fast marken var inte helt torr. SO om sjön såg det också ut att finnas tältplatser, och visst är det fint!

HåkanF, kolla på vegetationskartorna som jag tipsade dig om för ett år sen; de ger viss vägledning!

Vid sjön Bajep Buojdes 940 (SV Njoatsosvágge) finns torra och bra tältplatser i NO och Ö, och kanske på andra sidor också; en mysig plats! Den närbelägna sjön Buojdes 840, som ligger mycket brantare, är också knepigare; hela den N sidan är stenig och knölig, trots en del insprängd högörtäng, och funkar nog bara i bästa fall som tältplats i Ö.

Vid Bårajávrre 766 (V Guohpervágge) såg det ut att finnas acceptabla tältplatser mest runt hela sjön, fast det kan säkert bli blött på sina håll.

Jag sitter själv och planerar sommarens Sarekturer, med den splitter nya BD10:an, med alla stavfel rättade och allt, men har inte tagit fram vegetationskartorna än. Mina Lundhags Alaska tog jag däremot fram idag, och de var föredömligt sköna på fötterna i vårsolen, nyfyllda med vatten och allt!

Hälsningar
Tristan
 
Åtminstone vid Buojdes nordvästra strand, alldeles där jokken från Bajep Buojdes rinner ut, finns 1-2 skapliga tältplatser.
 
Tempest; sa:
HåkanF, kolla på vegetationskartorna som jag tipsade dig om för ett år sen; de ger viss vägledning!

Åh, nu skäms jag! Jag följde faktiskt ditt råd och införskaffade de kartor du föreslog. Då använde jag mig av dem. Sedan dess har jag bytt bostad (blivit Örebroare) och helt enkelt glömt att jag äger dessa kartor. De måste ha blivit nerpackade bland "fel" saker och ligger förmodligen i en kartong någonstans. Imorgon är det jag som rotar igenom vindsförrådet!

Tack även till Bamba!

HåkanF
 
Jag är förvånad att det kan vara ett sånt problem att hitta en tältplats, jag har inte ens tänkt mig det som nått vidare problem.
Men sommarens turer blir dom första på egen hand...

Så frågan jag ställer mig är.
Hur ser en bra tältplats ut egentligen?
Och hur ser en bra tältplats inte ut?

Några viktiga features?
 
Håkan>> Nästan precis så jag gick i somras. Jag gick dock något mer söderut, söder om Skajdasjtjåhkka och ner mot Lulep Låvdakruvtasj, som har en mycket vacker ravin ner mot Guophervagge. Längst upp i sänkan söder toppen 1504 var det en mindre glaciär som inte innebar några problem i fjolårets värme, men som nog kan vara lurig ett snörikt år.

Tomas>> Är nog lättare att säga vad som är en dålig tältplats.
Att framåt kvällen komma ner från ett högpass och inse att det är klappersten blandat med videsnår så långt ögat når i dalgången man tänkt sova i är ingen höjdare.
 
lleberg; sa:
Jag är förvånad att det kan vara ett sånt problem att hitta en tältplats, jag har inte ens tänkt mig det som nått vidare problem.
99 av 100 gånger är det absolut inga problem att hitta bra tältplastser. Om du däremot har kartan framför dig och letar upp de platser jag nämnt, så kan man befara att där är just klappersten eller större stenblock. Jag planerar några av mina kommande Sarekvandringar "på tvären" och då kan man inte räkna med lika goa platser som nere i vaggena.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.