Nya tält från Fjällräven

Det er lidt beskæmmende, at Fjällräven ikke er specielt innovative.

Omkring 1983 var Fjällräven førende med lätta telt, med mange bra modeller; G66, pyramidtelt til expeditionsbruk, Everest A-telt med bra apsis-plads osv.

Kom igen, Fjällräven !!
 
Det er lidt beskæmmende, at Fjällräven ikke er specielt innovative.

Omkring 1983 var Fjällräven førende med lätta telt, med mange bra modeller; G66, pyramidtelt til expeditionsbruk, Everest A-telt med bra apsis-plads osv.

Kom igen, Fjällräven !!

Ny tid, ny marknadsstrategi. VD talar själv om det uppenbara i länken ovan:

"...dels är de inte ute efter de mest extrema produkterna vilket passar Fjällräven perfekt. För oss handlar det mer om att njuta av naturen än att utmana den och så ser de flesta på outdoor i Asien."

Med tanke på hur fantastiskt bra det går för Fjällräven så är de nog inte så jätteintresserade av att försöka slå sig in i den klick producenter som tillverkar grejer med mer extrema krav, och därmed även lockar till sig de nördigare konsumenterna även bland "vanliga" fjällvandrare.
 
Ska väl börja med att säga att jag själv har 2 st FRtält. Men vad som slagit mig är det obefintliga livslängden hos nya tält de ger ut. Tom tält som varit "testvinnare" har snabbt fallit ur produktion. Vad beror detta på ? Enda modell som hållit ut är ju Akka, men likt ryggsäckar verkar de inte veta vad tusan de håller på med då modellerna är ytterst kortlivade.
 
Abisko Lite 1 verkar bli aningen lättare än gamla Abisko Lightweight 1, men inte direkt enormt mycket, 200 gram ca, och det går att komma ner mot samma vikt även med LW 1 om man bantar lite på tältpinnar och tillbehör.

Priset har dock gått upp 1400 kr och är nu i samma nivå som Akto.

Gamla LW1 valde jag för den luftiga takhöjden och den goda ventilationen som går att reglera inifrån. Samt även möjligheten till bra "utsikt" och myggnät som går att stänga i hela dörren. Och även möjlighet till tak över absiden. Ett riktigt genomarbetat tält med bra detaljlösningar.

Så någon "uppgradering" till Lite 1 känns inte aktuellt för min del.

Kommande Niak 1.5 från Hilleberg verkar i så fall intressantare, betydligt rymligare och ändå bara 1.6 kg.

Ska definitivt inte döma ut Lite 1 utan att ha sett det, men kan ju undra varför man skall man välja Lite 1, framför Akto?

LW1 var ett mer tydligt alternativ tack vare ett lägre pris och andra lösningar. Kanske inte bättre för alla, men i alla fall för mig som inte gillar att vakna med tältduken på näsan.
 
Ny tid, ny marknadsstrategi. VD talar själv om det uppenbara i länken ovan:

"...dels är de inte ute efter de mest extrema produkterna vilket passar Fjällräven perfekt. För oss handlar det mer om att njuta av naturen än att utmana den och så ser de flesta på outdoor i Asien."

Med tanke på hur fantastiskt bra det går för Fjällräven så är de nog inte så jätteintresserade av att försöka slå sig in i den klick producenter som tillverkar grejer med mer extrema krav, och därmed även lockar till sig de nördigare konsumenterna även bland "vanliga" fjällvandrare.

Först pratar VD:n om att FJR ska tillverka världens kanske dyraste dunjacka för 15000:- i ytterst tåliga samt miljövänliga material. Senare i intervjun säger han att tältmaterialen har uppdaterats för att bli ännu bättre där man dock undviker att göra tälten för lätta för att motstå extremväder bättre. Tälten kommer också att hamna på Hillebergnivå prismässigt enligt artikel i början av tråden. Inget tyder på att Fjällräven drar sig tillbaka från avancerade slutanvändare. Däremot har dom en brett sortiment av utrustning för olika sorters utövare. Det är dumt att rycka meningar ur sitt sammanhang.
 
Först pratar VD:n om att FJR ska tillverka världens kanske dyraste dunjacka för 15000:- i ytterst tåliga samt miljövänliga material. Senare i intervjun säger han att tältmaterialen har uppdaterats för att bli ännu bättre där man dock undviker att göra tälten för lätta för att motstå extremväder bättre. Tälten kommer också att hamna på Hillebergnivå prismässigt enligt artikel i början av tråden. Inget tyder på att Fjällräven drar sig tillbaka från avancerade slutanvändare. Däremot har dom en brett sortiment av utrustning för olika sorters utövare. Det är dumt att rycka meningar ur sitt sammanhang.

Hela Fenix Outdoor Group gör ett fantastiskt jobb i att skapa en het image, förespråka miljöansvar och öppna marknadsförings och försäljningskanaler till en allt större målgrupp. Detta är deras övergripande mål. Ambitionen är så klart att ha kvalitet i sortimentet men det står nog helt för dig om du upplever att deras ambition är att leverera ett bra pris/vikt/prestandaförhållande i sina produkter eller tänja på några teknologiska gränser. Det kommer du inte finna stöd för någonstans. Kika gärna i deras styrdokument, de är lätta att hitta via google.

Och nej, jag avskyr inte dylika paraplyorganisationer, Naturkompaniet är en exemplarisk inkörsport till en hobby. Men jag ser inte hur man kan göra bedömningen att det citat jag ryckte ut ovan på något vis är ryckt ur ett sammanhang om man tittar på den information FOG och varumärkena själva lägger på bordet och hur de marknadsför sig och agerar.
 
Med tanke på hur fantastiskt bra det går för Fjällräven så är de nog inte så jätteintresserade av att försöka slå sig in i den klick producenter som tillverkar grejer med mer extrema krav, och därmed även lockar till sig de nördigare konsumenterna även bland "vanliga" fjällvandrare.

Tycker att ovanstående uttalande kan vara lite missvisande då "vanliga" fjällvandrare kan missta sig för att inte vara proffsiga nog med sin utrustning. Man kan prata om Lundhags i liknande ordalag då de tex inte har storskor för den tuffaste alpina omgivningen i sitt sortiment. Trots det kan även de "nördigare konsumenterna" säkerligen få stor användning av deras kängor på platser som inte kräver 5 lager med ullstrumpor. Det blir lite som att tala om äpplen och päron.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
ripnils Nya tält från Fjällräven Bo och sova 0
Batti Fjällräven tält: Sjangeli Geo RS/3 Bo och sova 6
Itzi Fjällräven tält Bo och sova 8
rohubi Byta golv i Fjällräven-tält Bo och sova 1
anton_karlsson_78_yahoo.se Fjällräven tält? Bo och sova 1
Tobbz Fjällräven tält Bo och sova 9
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.