Nya stabila pjäxor?

Är sugen på nya pjäxor att åka långfärdsskridskor med. Åker idag löshäl med Alpina 1550 som är komfortabla och sköna men jag börjar tycka de är lite mjuka och vill ha lite mer stabilitet över fotleden. Har tidigare åkt fasthäl i telemarkspjäxor i läder men de är för tunga för att vara njutbara på långre turer och vill fortsätta åka löshäl.
Någostans mitt emellan dessa finns förhoppningsvis vad jag söker.

Men vilka pjäxor för löshäl ska jag leta efter?

Herrstorlek 44 med plats för lite extra stora anklar och en liten bonusknöl ovanpå foten mellan stortå och skenben på ena foten. Får gärna vara vattentäta (har inget emot vantilerande membran) så jag slipper överdrag då man åker på blöt is. Har inget behov av att åka skidor med samma pjäxor.

/Patrik
pjäxor.jpg
 
Norska Alfa har bra modeller. Lästen passar mina breda och höga fötter. T ex Alfa Skarvet för Rottefella BC. Se också diskussion på skridskonätet.

Thure
 
Norska Alfa har bra modeller. Lästen passar mina breda och höga fötter. T ex Alfa Skarvet för Rottefella BC. Se också diskussion på skridskonätet.

Thure

Tackar Thure för tips från erfaren skrinnare.
När du säger bra, hoppas jag du menar stabila för det är det jag ju främst efterfrågar.
När du säger diskussion på skridskonätet så måste jag be om vägledning - jag har rapportörsaccess (via LSS) men hittar inga diskussionsforum - är det månne under SSSKfilken (som jag som LSSare inte har access till).
Eller ligger det i någon färdrapports kommentarer eller var ska jag läsa?

/Patrik
 
Hej Patrik. Jag har missat att den diskussionen fördes bara inom SSSK. Du kan hitta det väsentliga i den här tråden https://www.utsidan.se/forum/threads/rottefella-xplore-nan-som-hunnit-testa.93306/#post-881094

I år nya kängmodeller vilket jag kommenterade i SSSK-tråden.

Citerar mig själv
" Nu verkar det finnas nya Xplore-kängmodeller. T ex denna https://alfaoutdoor.se/products/skaget-perform-m-black och den något lättare modellen https://alfaoutdoor.se/products/vista-advance-gtx-m-black vore kul om ni som skaffar nya Xploresystemet och testar på långfärdsskridskor delger era erfarenheter."

Thure
 
Har kört både turskidor och skridskor med Fischer BDX 6 just för stabiliteten. Är kraftiga spännen som gör att man kan dra åt lite extra. Behöver det då jag är tung, ofta balanserar på ett ben och gör kraftiga ifrånskjut. Sen att den har inbygg vattentät damask / gaiter gör ju inget när det är mycket lössnö eller vatten på isen.. Dessutom brukar ju Fischer ligga ganska bra till i pris.
Den verkar dock ha ersatts av en liknande som heter OTX Adventure BC
https://www.fischersports.com/se_se/otx-adventure-bc-2159
 
Jag har Alaska som pjäxa till skridskorna (och vissa skidor) men kan inte jämföra med Alpina då jag inte haft dem. Jag tycker inte att Alaska är särskilt klumpig, men det är ju inte den minsta sorten (dock inte alls klumpig som mina läderpjäxor liknande dina Crispi med spännen). Men jag har inte det behovet av stabila pjäxor utan kör ibland med ett par "sladdriga" snörpjäxor NM70 i tunt skinn för att de är så "mjuka och sköna".

Men med "toffelknöl" på foten så går det ju inte att avgöra vad som sitter bra utan att prova de alternativ som finns. Antingen fungerar det av snöra pjäxan så att den anpassas till foten, eller inte. Om inga pjäxor passar kan man ju anpassa foten, operera, och mejsla bort "knölen" och sedan leta en pjäxa som inte trycker där igen.
 
Har hittat och köpt ett nytt par Alpina, modell 1600 som vid första provturen på konstis känns stabilare men samtidigt sköna, så jag troe jag behåller dem .

Tack för alla tips!

/Patrik
 
Vriststabilitet sitter i fotleden och inte i gjäxan, träna rätt.

Du har rätt och jag tränar på balansbräda (halvboll under cirkuär platta) men på långa turer är det ändå fotlederna som begärsnar mig, inte benmuskler och kondition och då tänkte jag få lite hjälp av stabilare pjäxor för att kunna göra turer som övriga kroppen (utom just fotlederna) hänger med på. Skulle jag uppnå bra fotledsstyrka kanske jag går tillbaka till gamla mjukare pjäxrona men för nu får de vila.

/Patrik
 
Hej.
Kolla in Crispi Svartisen. Givetvis vet jag inte om dom passar din fot men du har väldigt bra möjlighet att spänna åt runt foten och vristen när du behöver det. exempelvis vid skråkörning på fjällskidor och skridsko.
/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
orjanraberg Behöver stabila pjäxor Långfärdskridsko 11
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
tango "Pinnskydd" NNN BC-pjäxor? Långfärdskridsko 17
CFJ Breda NNN BC pjäxor Långfärdskridsko 7
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
Matsingemar Nya pjäxor! Långfärdskridsko 4
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
sigvardson Pjäxor Långfärdskridsko 2
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Polarnatt Hur göra med blöta pjäxor? Långfärdskridsko 17
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
0301 Pjäxor Långfärdskridsko 1
ajn Fischer pjäxor Långfärdskridsko 4
tiddelipom Pjäxor, fästa hälen m.m. Långfärdskridsko 0
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
jjoh Pjäxor Långfärdskridsko 7
Hur täta läckande pjäxor Långfärdskridsko 4
salgo60 Scarpa Pjäxor Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.