Nya skor(!?) och nedfrysning

Tjosan, jag har två frågor gällande klätterskor...

För drygt ett år sen köpte jag mina första klätterskor, Mad Rock's New Mugen (som verkar ha varit på rea konstant sen dess), de är riktigt sköna när de väl är inklättrade men kan tycka ibland att greppet är lite dåligt även lite baktill men främst vid tårna, samt avsaknad av toehook-räffling upptill i fronten. Således funderar jag på att köpa nya skor men tvekar över vilka som är bäst därute just nu.

Jag kan säga att jag klättrar både topprep och bouldering inomhus just nu och ska även bouldra utomhus i sommar en del, så användarsyftet är ganska blandat. Jag har kollat lite på Evolv's Optimus Prime då de på pappret har stöd för det jag nämnde ovan, fast jag har ännu inte haft chansen att ta reda på hur de sitter på skandinaviska (breda) fötter.

Sedan ett gammalt trick för joggingdojjorna man tillämpat genom åren för att få bort odör ibland, nämligen genom nedfrysning, hur påverkar det syntet- såväl som läderklätterskor? om alls, det hade varit praktiskt om man kunde göra så till och från :)

Så, frågorna var följande:
  • Vilka skor är heta just nu?
  • Vad säger ni entusiaster om nedfrysning, förstör det skon?

För gympaskor gäller att frysning av skorna är en högst temporär "lösning" på stink-problemet; lukten kommer tillbaka efter nån-några veckor. Antagligen för att man inte kan frysa ihjäl bakterier och svamp, utan bara avstannar deras tillväxt och förökning/delning. Prova (om du vågar) tvätt med något bakteriedödande som klorin.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ptja, kanske när jag hittat nya skor då, så kan jag prova lite Kemetyl-vätskor på gamla skorna :)

Tycker nedfrysning på gympaskor fungerar rätt effektivt annars

Jag har kört klätterskor i tvättmaskinen vid några tillfällen och det fungerar hur bra somhelst. Inverkar ingenting negativt på passformen,,,

Jag har kört klätterskor i tvättmaskinen vid några tillfällen och det fungerar hur bra somhelst. Inverkar ingenting negativt på passformen,,,
Jag kan personligen intyga att detta gäller inte alla fabrikat av skor. Mina blev obrukbart små efter tvättmaskinen. Kanske körde jag för varmt, jag minns inte, men jag kommer inte att köra några skor i tvättmaskinen igen.

30 grader.

Fungerar utmärkt! Har kört både madrock, 5.10 anazasi velcro mfl.... De går ihop sig något (ungefär som nya) men går snabbt ut sig till normal form igen när de torkat och man haft på sig dem en stund.

(inser iofs nu att inga av mina skor innehåller läder utan nåt konstmaterial).

/Magnus

att frysa in skorna har för mig inte hjälp ett dugg.

det enda som hjälper någorlunda är att hälla i lite utblandat klorin i skon och gojsa runt lite med en diskborste.

Att köra skorna i tvättmaskinen hjälper en del, men jag tycker de blir stinkiga snabbt igen. Detta gäller även löparskor, där man teoretiskt borde ha större effekt eftersom de ofta innehåller "lös" smuts som lera etc.

Jo klart skor återfår sin lukt rätt snabbt, men det är lite lyx ibland att ta på sig skor som inte luktar illa ;-)

Någon som hade några åsikter om Optimus Prime?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips