Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat

Senast ändrad:
såg precis att de har lagt de nygammla säckarna flinta och granit på addnatures sida. granit kostar 3000, för 100 liter, mycket ovanligt för att vara klättermusen. ngn som har kännt och klämt på säckarna?
 
det intressanta är att klättermusen verka ha höjt priset på mjölner med nästan 1000 medan de har släppt denna säck.
 
Granit beställd

Såg den precis som TS på addnature, kärlek vid första ögonkastet och kunde inte låta bli att beställa, då jag varit på jakt efter en säck för de längre turerna. Jag kan återkomma med bilder och omdöme när jag provat den i veckan som kommer, om det finns intresse?

Jag har dessutom en följdfråga till er här:
Är det någon som har provat om klättermusens nya sidfickor (speciellt den nya 12 liter modellen) fungerar med deras Ratatosk? Hade varit fint att ha ett bärsystem som täcker alla behov m h a Ratatosk och Granit tillsammans med två flyttbara sidofickor.
Om inte, är det någon som har tillgång till en 12 liter sidoficka, alternativt nära till en återförsäljare och kan mäta avståndet mellan fästpunkter i vertikalled?
 
lägg upp bilder!

funderar själv på att köpa en. dock har jag en bora 80, vilket ställer till det. kolla hur höftbältet funkar. klarar det tyngre vikter?
 
Jag får den förhoppningsvis på måndag-tisdag. Då skall jag dels ta bilder och dels packa den både "normallastat" samt tungt och ge mig ut en sväng, för att se vad den går för. Återkommer när jag har material att dela med mig av.
 
Jag har dessutom en följdfråga till er här:
Är det någon som har provat om klättermusens nya sidfickor (speciellt den nya 12 liter modellen) fungerar med deras Ratatosk? Hade varit fint att ha ett bärsystem som täcker alla behov m h a Ratatosk och Granit tillsammans med två flyttbara sidofickor.
Om inte, är det någon som har tillgång till en 12 liter sidoficka, alternativt nära till en återförsäljare och kan mäta avståndet mellan fästpunkter i vertikalled?

Fick idag svar på samma fråga från Klättermusen, enligt nedan:

Hej (mitt namn),

Eftersom du kan flytta fästpunkterna på sidofickorna på de nya tillbehören
så borde du kunna få till de på vilken säck som du önskar. De är gjorda så
att de även passar andra varumärkens säckar.


Vänliga hälsningar / Best regards / Mit freundlichen Grüssen
Mattias Ekstrand
Sales Manager
 
Granit har landat

Nu har jag hämtat ut, packat, fotat och provat Graniten. Bilderna är hastigt tagna, så ljus och vinkel kanske inte är de bästa, men de visar det de skall.

Första intrycket jag fick när jag tog emot paketet var att det var lätt för att innehålla en ryggsäck på 100 l. Mina ben och rygg kommer tacka mig för att jag byter säck.

På mig sitter säcken perfekt. Jag är ca 180cm och 70 kg tung. Axelremmarna är inte fastsydda i nederände, utan hålls fast av ca 30 cm kardborre på insidan ryggplattan. Riskabelt kanske vissa känner, men jag tror mig inte ha ett problem med det då jag inte kommer ställa om väskan mellan olika rygglängder längder. Övrig ställbarhete sker som på traditionellt vis med remmar och spännen.
Bild 1 visar egentligen bara ryggsidan på säcken.

Jag gillar starkt att den inte har klassisk Pivot-funktion i höftbältet, utan det är fäst med sömmar i säcken. Dock är det infäst smalare än säcken är bred, och ger tillsammans med två remmar, möjlighet att styva upp eller lösgöra höftbältet beroende på vad bäraren anser bekvämast just då.
Bild 2 visar på en av de remmar som varierar höftbältets följsamhet gentemot säcken.

Klättermusens sk Butterfly bridge system var en överaskning. Jag trodde att två trekanter i lättmetall skulle kännas obekväma över axlarna, men så var inte fallet,tvärt om. de styvar upp axelremmarna precis där det behövs, och skapar en stadga som jag inte känt i axelremmar förr. Betänk dock att jag går till den här säcken från en säck som är 13-16 år gammal, andra tillverkare kan ha kommit lika långt i sina lösningar på den tiden.
Bild 3 visar dylik metalltrekant.

Jag har snabblastat den och det går i en del grejer i den. Sidfickor är inte nödvändiga till annat än att möjligtvis göra det enkelt att plocka fram lunchattiraljer och dylikt.
Jag lastade den med 25kg vikter och därutöver endast kläder och sovsäckar för att fylla ut volymen ordentligt. Det ger en tung säck som sitter bekvämt på kroppen. Tyngden känns men väskan blir inte obehagligare än om man lastar den med 10 kg. Det är som enligt hörsägen med många andra säckar, att det är bäraren som sätter gränsen för hur tungt man kan lasta.

Topplocksfickan kunde varit lite mindre till förmån till mer topplockstyg att täcka en överpackad säck med. Säcken sväjer dock en hel del innan snölåset börjar resa på sig, så det problemet är nog mest teoretiskt.

Önskas andra bilder på detaljer av säcken, eller någon fråga så meddela, så svarar jag i mån av tid.
 

Bilagor

  • RyggsidaWeb.jpg
    RyggsidaWeb.jpg
    95 KB · Visningar: 2,693
  • PivotWeb.jpg
    PivotWeb.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,681
  • ButterflyWeb.jpg
    ButterflyWeb.jpg
    92.1 KB · Visningar: 1,823
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
swat TIERRA ryggsäckar ?? Transportera 4
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.