Nya regler för camping på Mt Blanc!!!!

Jaha, det här var ju fantastiska nyheter för en som ville upp dit med tält i augusti i ar... Varför inte förbjuda nedskräpning istället för tältning, om det nu är det som är problemet? Toaletter finns det väl i refugen, och skräp och urin kan man väl snällt bära med sig ner pa vägen tillbaka.

Gäller förbudet även tältning vid tête Rousse, eller bara vid Gouter?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Så nu är enda sättet att starta från tete rousse och gå till toppen i ett svep om man endast ska tälta? Lämnar man sitt tält och tar med sig det mest väsentliga då eller kommer det att stjälas?

Så det blir alltså förbjudet även på Col du Midi?

Edit, hittade:

From this weekend, high mountain gendarmes will be stationed at the Tete-Rousse, the last bivouac camp authorized before the Gouter Hut, to ensure that not a single tent is pitched beyond that point.

They will also take up position at the col du Midi at the start of the other popular route of les Trois-Monts.

Så nu är enda sättet att starta från tete rousse och gå till toppen i ett svep om man endast ska tälta? Lämnar man sitt tält och tar med sig det mest väsentliga då eller kommer det att stjälas?

Tja, är snuten där 24/7 så får man väl anta att det är förhållandevis säkert. Å andra sidan, 50 tält på två poliser...

Man får väl ta med de dyra prylarna helt enkelt. Eller be de i refugen att hålla koll på dem.

Så det blir alltså förbjudet även på Col du Midi?

Edit, hittade:

From this weekend, high mountain gendarmes will be stationed at the Tete-Rousse, the last bivouac camp authorized before the Gouter Hut, to ensure that not a single tent is pitched beyond that point.

They will also take up position at the col du Midi at the start of the other popular route of les Trois-Monts.

Tolkar det som att det är tillåtet på Col du Midi men inte ovanför, eftersom de i det andra fallet står vid Tete-Rousse för att se till att ingen tar med sig ett tält längre upp.

Men det är väl för sjutton ingen som tältar bortanför Col du Midi, mitt på traversen?

Visst kan man bivackera högre upp, som till exempel här vid Col du Maudit. Men även vid Col de la Brenva (dock ganska exponerat). Det suger verkligen att friheten inskränks på det här sättet, att tvingas sova i en stinkande refuge förtar mycket av känslan tycker jag. Dags för en Facebookgrupp:
"FREE MT BLANC"

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    25.4 KB · Visningar: 477
Visst kan man bivackera högre upp, som till exempel här vid Col du Maudit. Men även vid Col de la Brenva (dock ganska exponerat). Det suger verkligen att friheten inskränks på det här sättet, att tvingas sova i en stinkande refuge förtar mycket av känslan tycker jag. Dags för en Facebookgrupp:
"FREE MT BLANC"

"Ingen" relativt Gouter menade jag alltså. Nedskräpning pga bivackering kan väl ändå inte vara ett problem där uppe. Eller? Jag planerar inte att smälla upp tältet ovanför Midi men tycker ändå att det känns olustigt att friheten inskränks så här, till synes utan någon vettig anledning.

Nedskräpning är et problem alltså förbjuder vi tältning.
Med samma logik borde all fordonstrafik förbjudas eftersom fortkörning eller felparkering är ett problem. Är detta fransk logik eller?

Jag förstår att det är svårt att beivra nedskräpning då man ju måste tas på bar gärning och tillfället att gripa någon går över nästan momentant men ändå märkligt resonerat av fransoserna.

Låt poliserna (eller andra) istället bygga dass, soptunnor och tömma dem så blir det kanske renare på berget.

/Patrik, som iofs gärna bor i refuge men tycker tältning borde vara tillåtet under ansvar

Misstänker att det kommer vara väldigt fullt inne på Aiguile du midi stationen i år men det är väl så det går när vi åker ned och klättrar och inte spenderar våra pengar nere i Chamonix istället :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips