Nya regler för camping på Mt Blanc!!!!

Jaha, det här var ju fantastiska nyheter för en som ville upp dit med tält i augusti i ar... Varför inte förbjuda nedskräpning istället för tältning, om det nu är det som är problemet? Toaletter finns det väl i refugen, och skräp och urin kan man väl snällt bära med sig ner pa vägen tillbaka.

Gäller förbudet även tältning vid tête Rousse, eller bara vid Gouter?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Så nu är enda sättet att starta från tete rousse och gå till toppen i ett svep om man endast ska tälta? Lämnar man sitt tält och tar med sig det mest väsentliga då eller kommer det att stjälas?
 
Så det blir alltså förbjudet även på Col du Midi?

Edit, hittade:

From this weekend, high mountain gendarmes will be stationed at the Tete-Rousse, the last bivouac camp authorized before the Gouter Hut, to ensure that not a single tent is pitched beyond that point.

They will also take up position at the col du Midi at the start of the other popular route of les Trois-Monts.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Så nu är enda sättet att starta från tete rousse och gå till toppen i ett svep om man endast ska tälta? Lämnar man sitt tält och tar med sig det mest väsentliga då eller kommer det att stjälas?

Tja, är snuten där 24/7 så får man väl anta att det är förhållandevis säkert. Å andra sidan, 50 tält på två poliser...


Man får väl ta med de dyra prylarna helt enkelt. Eller be de i refugen att hålla koll på dem.
 
Så det blir alltså förbjudet även på Col du Midi?

Edit, hittade:

From this weekend, high mountain gendarmes will be stationed at the Tete-Rousse, the last bivouac camp authorized before the Gouter Hut, to ensure that not a single tent is pitched beyond that point.

They will also take up position at the col du Midi at the start of the other popular route of les Trois-Monts.

Tolkar det som att det är tillåtet på Col du Midi men inte ovanför, eftersom de i det andra fallet står vid Tete-Rousse för att se till att ingen tar med sig ett tält längre upp.

Men det är väl för sjutton ingen som tältar bortanför Col du Midi, mitt på traversen?
 
Visst kan man bivackera högre upp, som till exempel här vid Col du Maudit. Men även vid Col de la Brenva (dock ganska exponerat). Det suger verkligen att friheten inskränks på det här sättet, att tvingas sova i en stinkande refuge förtar mycket av känslan tycker jag. Dags för en Facebookgrupp:
"FREE MT BLANC"
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    25.4 KB · Visningar: 524
Visst kan man bivackera högre upp, som till exempel här vid Col du Maudit. Men även vid Col de la Brenva (dock ganska exponerat). Det suger verkligen att friheten inskränks på det här sättet, att tvingas sova i en stinkande refuge förtar mycket av känslan tycker jag. Dags för en Facebookgrupp:
"FREE MT BLANC"

"Ingen" relativt Gouter menade jag alltså. Nedskräpning pga bivackering kan väl ändå inte vara ett problem där uppe. Eller? Jag planerar inte att smälla upp tältet ovanför Midi men tycker ändå att det känns olustigt att friheten inskränks så här, till synes utan någon vettig anledning.
 
Nedskräpning är et problem alltså förbjuder vi tältning.
Med samma logik borde all fordonstrafik förbjudas eftersom fortkörning eller felparkering är ett problem. Är detta fransk logik eller?

Jag förstår att det är svårt att beivra nedskräpning då man ju måste tas på bar gärning och tillfället att gripa någon går över nästan momentant men ändå märkligt resonerat av fransoserna.

Låt poliserna (eller andra) istället bygga dass, soptunnor och tömma dem så blir det kanske renare på berget.

/Patrik, som iofs gärna bor i refuge men tycker tältning borde vara tillåtet under ansvar
 
Misstänker att det kommer vara väldigt fullt inne på Aiguile du midi stationen i år men det är väl så det går när vi åker ned och klättrar och inte spenderar våra pengar nere i Chamonix istället :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.