Nya pulkor i drivor.

Nybörjare

Jag köpte en pulka förra veckan, jag är lite novis när det gäller pulkor. Jag undrar hur fäster man skaklar i pulkan. Skakeln kommer ju inte att sitta fast om man sätter den i de fästen som finns.Skall man använda de läderremmar som följer med på något sätt.

Erik
 
Självklart, vad dum man känner sig.
Skall iväg till helgen, får väl försöka snickra ihop någon variant med rep och rör så länge, tills man får tag i riktiga skaklar.

Tack så mycket.
 
Det går fint med dubbla vprör. Du kryssar dem så att vänster sida pulka går till höger höft. Du måste ha bromsrep annars viker sig allt i nedförsbacke. Ska du inte ha en stång i skakelfästena kan det bli krångligare. Du kanske kan hitta något rör? Fick du med sele? Det ska ingå.
 
Sele ingick. Jag fick tag i aluminiumskaft på biltema som jag tänkte använda. Knyter repen direkt i pulkan och vidare genom aluminiumrören.
Utvärdering kommer nästa helg. Åker till Rondane imorgon.
 
Lite bilder. Yttermåttet mellan skakelfästena är på min pulka 285mm. Pulkan till höger är en Fjellpulken explorer 155 med nytt kapell. En tråd om den finns under gör det själv:

Inspirerad av denna tråd har jag också beställt en pulka.
Lite nyfiken på ditt val av skakel, fungerade inte fjellpulken-skakeln eller var det
av andra skäl..?

Fungerar annars segebadenskakeln ok, är den jämförbar med fjellpulkens..?

//J
 
Fjellpulken har smalare spårvidd och kortare avstånd mellan skakelfästenas ytterkanter. Därför passar bara Segebaden. Det går att flytta in fästena på försvarspulkan för att få en fjellpulkenskakel att passa. Fjellpulkens fällbara expeditionsdrag är det jag har och det är mycket stöddigare än Segebadendraget som man får ha mer empati med. Det går som sagt inte att bromsa eller backa pulkan med Segebadendraget. Men pulkan följer fint i terräng och draget tål ordentligt med drag.
 
Fjellpulken har smalare spårvidd och kortare avstånd mellan skakelfästenas ytterkanter. Därför passar bara Segebaden. Det går att flytta in fästena på försvarspulkan för att få en fjellpulkenskakel att passa. Fjellpulkens fällbara expeditionsdrag är det jag har och det är mycket stöddigare än Segebadendraget som man får ha mer empati med. Det går som sagt inte att bromsa eller backa pulkan med Segebadendraget. Men pulkan följer fint i terräng och draget tål ordentligt med drag.

Ok, misstänkte det. Hmm, ja, försvaret har ju stålskaklar till sina, fast det känns lite overkill på en turpulka.

Får lov att försöka med segebaden och en dos empati :).
...och rejäla bromsrep.

...förresten, funkar den medföljande dragselen eller bör man uppgradera..?

//J
 
Har inte provat selen. Försvarets drag är svåra att få tag på. I marig terräng har vi tidigare använt rep och firat ned pulkorna i en ränna. En man har åkt ner och firat ner ett etage till. Är man ensam är det lite marigare. Bromsrep kan man ha i olika tjocklekar. I varierad terräng låter jag det sitta kvar och har som sagt aktiveringsrep till min sele. Det finns en säkernetsatspekt med det. Om draget skulle ge sig och pulkan komer ikapp mig sinkas den av bromsrepet. I värsta fall kan man ha bromsrep även bak, om man riskerar att pulkan drar ner en så att man riskerar skada. Då kryper man ur selen och släpper. I skogsterräng har jag haft såna situationer där jag fått knäppa selen runt ett träd för att gå ner och lyfta runt en fasttrasslad pulka.
 
Har inte provat selen. Försvarets drag är svåra att få tag på. I marig terräng har vi tidigare använt rep och firat ned pulkorna i en ränna. En man har åkt ner och firat ner ett etage till. Är man ensam är det lite marigare. Bromsrep kan man ha i olika tjocklekar. I varierad terräng låter jag det sitta kvar och har som sagt aktiveringsrep till min sele. Det finns en säkernetsatspekt med det. Om draget skulle ge sig och pulkan komer ikapp mig sinkas den av bromsrepet. I värsta fall kan man ha bromsrep även bak, om man riskerar att pulkan drar ner en så att man riskerar skada. Då kryper man ur selen och släpper. I skogsterräng har jag haft såna situationer där jag fått knäppa selen runt ett träd för att gå ner och lyfta runt en fasttrasslad pulka.

Ok, det låter som en bra ide med en säkerhetslina (om jag tolkar dig rätt..?). Ang. krypa ur selen, i lumpen såg jag att vissa pulkor hade en snabbutlösare av samma typ som används på fallskärmar, för att snabbt komma ifrån dragskalm/rep.

Nu är i vart fall skakel, delbar och manssele beställd. Bara att hitta lite snö på påsken och testa ekipaget :).

//J
 
Utvärdering

Hej

Här kommer en lite försenad och mager utvärdering. På grunda av snöläget i Rondane så blev det bara lite drygt 2 mil med pulkan.
Gällande de hemmbyggda skaklarna blev det inget av. Jag fick ett bar järnskaklar av hotellvärden där vi bodde första natten. Järnskaklarna var givetvis betydligt tyngre, men jag fick en bättre stabilitet på pulkan. Speciellt bra när pulkan är lite större och tungt lastad.
När det gäller pulkan upplevde jag den lite klumpig ibland, men det beror ju på att den är 2m lång. Lite skråkänslig, men det berodde nog mest på att det var skare.
Men är trots allt nöjd med köpet av pulkan. Till nästa säsong skall jag försöka byta ut järnskaklarna mot någon slags aluminiumvariant.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.