Nya pulkor i drivor.

Ville bara tipsa om att www.bjm.se har nya sjuktransportpulkor till salu. Köpte en och den angivna vikten är nog inklusive dragrep och sele. Ska sy nytt kapell mest av funktionsskäl. Det som förvånar mig är att nästan ingen tycks köpa. 1250SEK är ju superbilligt för en tvåmeterspulka? Dessutom den minsta storlek jag skulle rekommendera för mer än en veckotur. Ska komplettera med skaklar från Segebaden.
 
Har varit ute och provat pulkan. Segebadendraget fungerar bra, pulkan följer fint men är något vekt vid färd nerför. Ska lösa detta med bromsrep. Bild finns på min blogg. Har ingen aning om vem som tillverkat pulkan. Någon som vet?
 
Tittade på bilden av din pulka. Ser fint ut. Gjorde du kapellet helt själv eller hittade du nåt som passade? Du får gärna visa lite fler bilder på din pulka, ser ut som en intressant pulka.
 
Har varit ute och provat pulkan. Segebadendraget fungerar bra, pulkan följer fint men är något vekt vid färd nerför. Ska lösa detta med bromsrep. Bild finns på min blogg. Har ingen aning om vem som tillverkat pulkan. Någon som vet?

Tipset är att det är Segebaden som har gjort den. De var en av de större leverantörerna till försvaret förr...

Fick du den fraktad..? Pris..?

//J
 
Jag plockade upp den. Priset står både på leverantörens hemsida och i mitt inlägg. Pulkan användes helt original men ska få nytt kapell och terrängbroms. Kapellet är lite snålt tilltaget för hög last men räcker. Med erfarenhet av Fjellpulkens överkonstruerade kapell myser jag av användbarheten på ett enkelt, gammalt. Det har kompletterats med karbiner på ena sidan för att kunna öppna utan att knyta upp. I pulkan hade jag längst upp ett uppblåst liggunderlag modell större. Den ska med till Sarek. Ska gå ner i källaren och se om jag kan ordna lite bilder.

Den lilla pulkan har egentillverkat kapell. Det är dock stoff för en annan tråd.
 
Jag provade räkna fram ett pris för frakt på bussgods.se häromkvällen och har förstås förlagt den exakta siffran men över 500:- blev det iaf. Till Sorsele ska väl tilläggas... = )
 
Lite bilder. Yttermåttet mellan skakelfästena är på min pulka 285mm. Pulkan till höger är en Fjellpulken explorer 155 med nytt kapell. En tråd om den finns under gör det själv:
 

Bilagor

  • Sjtppulka.jpg
    Sjtppulka.jpg
    23.6 KB · Visningar: 4,636
  • Sjtppulka1.jpg
    Sjtppulka1.jpg
    18.9 KB · Visningar: 3,433
  • Sjtppulka2.jpg
    Sjtppulka2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 3,176
  • Sjtppulka3.jpg
    Sjtppulka3.jpg
    26.4 KB · Visningar: 3,449
  • Sjtppulka4.jpg
    Sjtppulka4.jpg
    26.9 KB · Visningar: 3,339
Glömde skriva att pulkan är en aning skråkänslig på grund av att den saknar medar. En och annan luftbubbla i plasten. Det finns absolut ingen märkning någonstans som visar tillverkningsår eller tillverkare men plasten känns mjuk och fin.
 
också pulkaägare

Hej!
kul att någon mer än mig har köpt den här pulkan. Har dock inte prövat den än eftersom jag inte har någon draganording. Hade tänkt bygga själv men att segebadens ihopfällbara verkar fungera är ju intressant. Det fungerar fint utan modifikationer eller?
Du verkar vara en kreativ person har du några ytterligare tips hur man kan göra sjuktransportpulkan ännu bättre!?
Jag köpte den eftersom jag gillar storleken som möjliggör stor packning och i värsta fall transport av skadad person. Ska mest använda den kortare sträckor för att dra saker till basläger.
hör av dig ifall du har något mer bra input! =)

mvh erkali
 
Segebadendrag fungerar rakt på men är som sagt lite veka om man ska bromsa pulkan. Det enda jag gjorde var att sätta karbiner på hela ena sidan. Då kan man snabblossa snörningen och med några öglor i repets slut justera spänningen. Min kommer få nytt kapell mest av praktiska skäl. En dag ska den också få medar men har inte fiffat på något bra sätt att få dit dem. En annan variant är skråfenor men de kan skära sönder undervegetation. Som det är nu följer pulkan väldigt bra och lär bråka mer med medar. Ska bli spännande att se hur den blir på en treveckorstur.
 
Det verkar vara en riktigt fin pulka. Dock undrar jag lite över vikten. Enligt spec ska den väga 12kg inklusive sele och remmar. Vad kan den tänkas väga utan tillbehör? Jämför man med t.ex. Fjellpulken 188cm långa expeditionspulka, så väger den bara 9kg. Dock skiljer det sig en hel del i pris. Lite sugen på pulkan blev jag allt :)

Mvh /Joel
 
Den är inte jättetung men så klart dimensionerad för man nere. Har inte vägt den än. Det enda man kan lätta är gummilisten invändigt. Annars är den väldigt skalad. Här är ett litet urdrag ur min tankeverksamhet:
 

Bilagor

  • 03022011591.jpg
    03022011591.jpg
    31.7 KB · Visningar: 3,233
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.