Nya pedaler till "pendlarcykeln"

Jag är nu på jakt efter nya pedaler till min cycle-cross. Cykeln används främst till och från jobbet, för stunden 2km men blir snart 8km och även inom stan, ~5-10km.
Cykeln används dock också som träningsredskap under sommarhalvåret.

Nu när de börjar sopa upp gruset inser jag att det är dags att ställa undan vintercykeln och plocka fram sommarcykeln, då jag blev påmind av pedalernas dåliga skick.

Vi köpet av cykeln ingick inga pedaler utan "prutade" till mig ett par i priset, dessa börjar dock ge upp nu, låter illa och snurrar under foten. För att få träningen lite roligare är jag inne på att skaffa ett par spd-pedaler. Jag har främst tittat på två modeller:

PD-T780
http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/pedal/021pd_t780.php
och PD-A530
http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/pedal/008pd_a530.php

De väger och kostar i samma härad, finns någon här som har erfarenhet av båda? Vad har de för för respektive nackdelar? Har jag helt missat någon modell som borde vara med i jämförelsen?

Jag har bara erfarenhet av 530.
Jag tror att bägge duger prima, Jag får ont i fötterna av att det är en rätt liten punkt som belastas när jag cyklat 'långt' (mer än 4 mil) med mtb-skor, det är möjligt att 'de andra' har plattormen närmre. Om du kör med lvg-skor kommer det inte vara något problem.
'De andra' har ju reflexer, ett plus i stan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dubbelsidiga mkt bättre i stan då iklickningen blir mer intuitiv efter rödljus och andra stopp.

Kvalitén på Shimonos SPD-pedaler är övervägande utmärkt. Kan bli lite ytrost med det saknar betydelse.

Thure

Tack för kommentarer såhär långt! min tanke är att cykla till jobbet i vanliga skor och ha spd-funktionen för träning, i och för sig har jag aldrig cyklat spd, kanske blir det även till jobbet i förlängningen. Så initialt behöver jag knappt klicka i och ur vid trafikljus. Egentligen klarar jag mig från trafikljus även till jobbet. Men det är klart en bra parameter att väga in i valet.

Det lutar starkt mot PD-T780, men kan ju fortfarande ändras...

SPD-skor/pedaler är bra till en pendlarcykel. Jag har SPD på alla mina tre jobbcyklar, sommarracer, höst och vårcykeln och vintercykeln.

Thure

Nu har jag tittat lite noggrannare på pedalerna, om TS råkar skaffa tämligen mjuka mtb-pjuck, som därmed kan funka bättre som vardagsskor, så tror jag att du faktiskt kan få lite hjälp av plattformarna på 780orna.
Däremot har nog 530orna aggressivare mönster på plattformssidan.
TS ska ju inte cykla särskilt långt till jobbet, det går garanterat bra att cykla en knapp mil med 'vanliga' skor.
Och Thure, visserligen kan det bli fel sida efter rödljusen, men det gör ju inget eftersom 'man' då landar på ett par stora plattformar...

SPD eller inte SPD är nästan lika kärt debattämne som roder eller skädda på kajak...

Och givetvis så har jag hittat det som passar just för mig.

Man blir tillvand med SPD och är bortskämd med att foten inte glider på pedalen vilket ofta händer med vanliga skor och vanliga pedaler med gummi på ytan mot skosulan. Metallpedaler med taggig kant är betydligt mindre halkiga men sliter lite mer på skosulorna.

Hur halkiga PD-T780 är på plattformssidan vet jag inte.

Thure

Senast ändrad:
På min universalcykel som både är min pendlarcykel till jobbet, cykla till stranden på sommaren och skjutsa/cykla med barnen till dagis-cykel har jag kombitrampor med korgar från biltema - dvs en extra allt i medioker kvalite. Kör med SPDskor då ajg cykelpendlar en mil till jobbet träningsklädd. Cyklar jag bara till stranden eller dagis (1-2km) med vanliga skor använder jag vanliga trampsidan med korgar. enda tillfället det är dumt med korgar är om man vill cykla med finskor men det gör jag rätt sällan och då man kan trampa försiktigt ovanpå korgen om man vill vara rätt om skoputsen.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-270019/
samt
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Clips-2-st-27876/

Om de är kratiga nog för rejäl cykeltärning vet jag inte men de funkar bra för mig och mina 90 kg egenvikt och lite extra last i cykelväskorna (vardagskläder, lunchlåda och datorväska).

/Patrik.

Min kajak har både och :)

SPD eller inte SPD är nästan lika kärt debattämne som roder eller skädda på kajak...

Och givetvis så har jag hittat det som passar just för mig.

Man blir tillvand med SPD och är bortskämd med att foten inte glider på pedalen vilket ofta händer med vanliga skor och vanliga pedaler med gummi på ytan mot skosulan. Metallpedaler med taggig kant är betydligt mindre halkiga men sliter lite mer på skosulorna.

Hur halkiga PD-T780 är på plattformssidan vet jag inte.

Thure

Det har min också:) nu har även min cykel snart både spd och plattpedal, det blev ett par PD-T780 igår, får se när de dyker upp.

Jag har egentligen aldrig känt spd-behovet, men skönt att ha möjligheten när man ändå behöver byta pedaler och vill ha något lite bättre.
Min kajak har både och :)

En bättre möjlighet än både och kan vara antingen eller.

Dvs flera kajaker och flera cyklar med olka inriktning. Kompromisser har nackdelar.

Thure

Jag har haft 530:eek:rna på min pendlarcykel i tre år. De fungerar bra. SPD-delen har rostat lite men inte så det stör jättemycket. Jag kör mest utan SPD-skor (har bara vanliga skor vid pendling).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips