Nya lättare däck till hybriden

Jag har en Nishiki 501 från 2009 som jag har som pendlarcykel till och från jobbet när vädret tillåter.
Tänkte att den skulle få nya lättare däck till våren och behöver ha lite tips och synpunkter.

Vägen till jobbet är ca 22km varav 5km är på grusväg. Cykeln har stel framgaffel men en fjädrande sadelstolpe. Jag är en lång flugviktare på 65kg.

Idag sitter det originaldäcken på som heter Schwalbe City Plus 622x40. Jag antar att de är onödigt tunga och att det finns bättre alternativ.

Vad rekommenderas? Eller ska jag köra slut på däcken då ni anser dem som bra?
 
Även du lär behöva däck med luftkammare, men kevlarstråds däck 25mm torde täcka länge. Lättare slangar finns och mest av allt sparar du som vanligt på fälg och ekrar, de gör som vanligen störst hål i börsen oxså.
go tur
 
Finns det några lätta bra slangar med bilventil? Hittar nästan bara med racerventil och jag antar att dessa ventiler är för smala och passar inte mina fälgar.

Vad tror ni om följande däck i 32mm bredd? Är de obrukbara på grusvägen? Behövs det grövre mönster? Ska jag välja smalare?
Continental SportContact
Continental Gator skin

Om jag har googlat rätt på nuvarande däck väger de över 900g styck.

Jag är ny på det här med lite seriösare cykling och dess utrustning, därför många frågor och funderingar.
 
lättare fälg

Om det är viktreducering du är ute efter så är det bättre du satsar på ett kvalitetshjul istället. Kan inga bra just nu men googla.

Om det är rullmotstånd du är ute efter så tycker jag Scwalbe och Michelin är bra alternativ.
 
622x40, innebär det 40mm bredd? Om ett däck väger 900 g och är 40 mm brett så tycker jag det verkar vara billigast och enklast att köpa smalare däck snarare än att byta hjul. Nästan ett kg är ju en riktig kluns till däck. I övrigt tror jag på Schwalbe el liknande, alltså punkteringfritt, slätt däck som går att pumpa hårt, men som sagt, smalare och lättare än det du har.
 
Fälgar och ekrar kan du spar mest vikt på, tunna slangar har jag bara frågat efter med Prestaventil, har sett att 26" fanns med blixtventil, men Dunlopventil på en cykel verkar bara tungt och oracermässigt. Det finns ventilhålsbrickor för dem som inte har hjul till sina däck...
24-25mm däck ger tillräcklig luftkammare för att cykla grusväg med din startvikt om din hoj nu inte väger 20 kg. Det handlar ju mest om att inte slå genom.
Kanttrådsdäck med kevlartråd iställe för viere är både lättare och mera vikbara.
Du får väl gå till en vänlig hojhandlare och hitta ett par begagnade lätta kantrådshjul om du tycker att det svider för mycket att bygga nya. Men det senare är ju både lärorikt och bra att kunna.
 
Nya hjul/fälgar blir det inte utan det jag undrar över är om det finns några lättare och mer lättrullande däck som passar min cykel och körstil.

Det är väl knappast marknadens mest påkostade däck tillverkaren slänger på en cykel i 5000kr klassen så det borde ju finnas bättre grejer.

Rätta mig om jag har fel men då jag är ganska lätt behöver jag kanske inte de tjockaste och mest punkteringssäkraste däcken utan kan köra på lättviktsdäck utan allt för många punkteringar?

Några hundralappar på nya bättre prylar kommer ge mig mer motivation till att ta cykeln till jobbet istället för bil och buss i vår/sommar.

Jobbrundan som jag aldrig lyckades snitta över 25km/h i sommras. Det ska det bli ändring på ;)
 
smalt däck = snabbt brett däck = långsamt

Jag hade bytt till så smalt däck som möjligt, utan mönster, utifrån vägen beskaffenhet. Sen pumpat den till rätt tryck.
 
Vill du ha lätta däck, så bör du satsa på vikbara däck. Då kan du spara närmare 1 hekto/däck jämfört med motsvarande kanttråd. Bra vikbara däck kostar dock ytterligare ett par hundralappar jämförbart med motsvarande kanttrådsdäck..

När du ändå ska byta till lättviktsdäck, passa då också på att byt till tunna lätta butylslangar, så spar du in ännu mer roterande vikt. Dessa slangar är ju givetvis lite dyrare än standardslangar, men väl värda merpriset, anser jag.

Förvisso finns det latexslangar som är ännu lättare än de lättaste butylslangarna, men då medföljer också inbyggd pyspunka.:(. Så om du inte vill behöva pumpa däcken 1-2 gånger per dag, så får du nöja dig med de lättaste kompatibla butylslangarna som du kan hitta.

Angående lämplig däcksbredd, så bör den anpassas både efter fälgens bredd och efter grusvägens kvalitet. Bra grusvägar medger smalare däck.

Slutligen bör du fundera på om det inte är läge att byta ut den fjädrande sadelstolpen. Med stel sadelstolpe får du mer kraft till bakhjulet.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
miffokarnevalen Undringar om däck resp fälgslitage Långcykling 7
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
ala Hur smala däck??? Långcykling 17
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.