Nya handledsmuddar på torrdräkt?

Handledsmuddarna på min skaltorrdräkt börjar bli gamla och torra och jag tänker montera nya. Muddar och muddlim har jag skaffat och lärt mig att låta lite av gamla mudden sitta kvar för att limet fäster bättre gummi mot gummi jämfört med gummi mot dräkt. Så genom att lämna lite kvar av gamla mudden så limmar jag den nya utan på dem gamla och spänner ut med en petflaska från insidan medan det torkar.
Men på befintliga muddar sitter en tejp som täcker skarven mellan mudd och dräkt. Tror inte den tätar nämnavärt - det blir tätt av limet och mudden men det skyddar lite mot att råka fastna och riva precis i skarven. Någon som har tips på någon bra tejp att avända som skydd här. Den ska fästa på gummi, på skaldräkten och inte lösa upp eller på annat sätt skada gummi eller dräkt. Bredd 1-3 cm ungefär. Bör ju vara mjuk och lite foglig och såklart vattenfast lim.

Tips?

/Patrik

På min dräkt sitter handledsmuddarna på insidan av armen (man vänder den alltså ut o innär man monterar) och där sitter ingen tejp. Tveksamt om det behövs heller, det är ju inget som kommer åt här förutom handled och underställ.

Men sitter dina på utsidan, och du vill ha tejp, hade jag nog kollat med leverantören först. Eller kanske Dräktverkstan i Stockholm, de är duktiga och jag brukar köpa mina grejer där.

/ Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tvivlar på att du behöver någon tape. Nu var det länge sen jag bytte muddar men har för mig att de sitter väldigt bra. Bara limma fast på den gamla och ut och padla.

Jag brukar lämna in på kanotcentrum i gbg (går att skicka till dem), mycket billigare än dräktverkstan i sthlm senast jag kollade
Brukar också köpa grejer från Kanotcentrum och tycker de är mycket bra. Upplever dock Dräktverkstans latexmuddar som lite tjockare o håller bättre. Fast har aldrig lämnat in utan monterar alltid själv..

/ Ulf

limmar du den nya mudden på rätt sätt, så är det ingen risk att den lossnar igen från den gamla. Dessa limningar är väldigt starka.
Jag bruka rugga upp gummin med 200 sandpapper, tvätt med aceton och sen limning. Jag kör med ca. 30mm överlapp och nya mudden ovanpå/på utsidan.

Bifogar en bild för att visa hur det ser ut idag och det går säkert utan tejp men skulle gärna föredra att det sitter en tejp - eller är det helt omodernt med tejpad skarv nuförtiden.
Dräkten är en gammal dyktorrdräkt, vet inte om jag tidigare varit helt tydlig med det.
Paddlar med den någon enstaka gång men oftast för varm för det då den inte alls ventilerar genom skal-matrialet.

/Patrik

Bilagor

• mudd.jpg
    mudd.jpg
    1.6 MB · Visningar: 153

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips