Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja det bör fungera. Frågan är bara hur snyggt den renderas.

Vad är det egentligen förresten som gör Prime värd så mycket mera än Friluftskartan v3?

v3 för hela landet.... ca 5000 kr
Prime för hela landet... ca 1,800,000 kr

Verkar helt crazy. Är det fastighetsdata som kostar så mycket?

Senast ändrad:

Vad är det egentligen förresten som gör Prime värd så mycket mera än Friluftskartan v3?

v3 för hela landet.... ca 5000 kr
Prime för hela landet... ca 1,800,000 kr

Verkar helt crazy. Är det fastighetsdata som kostar så mycket?

Japp! Fastighetsdatan + att man använd sig av fastighetskartans kartdatabaser (1:10 000).
Den vanliga Friluftskartan använder sig av terrängkartans kartdatabaser (1:50 000).

Nu har jag bara den föregående versionen av både Prime och Friluftskartan. Jag tycker att Prime är mycket roligare än Friluftskartan i min Oregon 550t.
/Niklas

Det skiljer även en hel del på övrig data som vägar/stigar/ytor. Den mer högupplösta fastighetskartan är mer uppdaterad och innehåller fler stigar. Framför allt i närheten av städer.

I Göteborgsregionen så har större delen av stigdatan i terrängkartan inte uppdaterats i modern tid.

Exempel

Typad Pro v3 följt av otypad Prime v1. Man kan tydligt se att det är olika orginaldata. Kolla på nedre svängen av elljusspåret.

Bilagor

• Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    52.9 KB · Visningar: 2,015
  • Clipboard02.jpg
    Clipboard02.jpg
    73.4 KB · Visningar: 2,547
Där har du en poäng. Prime är i ett "odokumenterat" format (ny typ av non-NT?) så den kan renderas annorlunda på den äldre serien av GPS:er.

Min kunskap bygger på en Prime v1 som jag undersökt. Nu kan Prime v2 vara annorlunda eftersom den byggs när du köper den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips