Först några väldigt grundläggande fakta: (jag tror inte ens Peaceful kan hitta några fel i detta...)
1. Koldioxid i atmosfären släpper igenom ljus från solen
2. Det ljuset värmer jorden
3. Jorden sänder ut värmestrålning när den blir varm
4. Koldioxid absorberar en del av den utsända värmestrålningen och höjer därigenom temperaturen i atmosfären.
5. Utan den naturliga koldioxiden skulle temperaturen på jorden vara ca -15 grader (då skulle årets vinter vara en riktig värmebölja :) )
6. Koldioxidhalterna ökar i atmosfären. Samma sak med en del andra gaser som har liknande beteende, exempelvis metan och dikväveoxid.
7. Ökande halter av dessa växthusgaser leder till stigande temperatur på jorden tills den stabiliserat sig på en ny nivå där värmeutstrålningen är i balans med inkommande sådan.

Sedan till alla de länkar som peaceful har länkat till, jag orkar inte kommentera varje enskild artikel men det finns en del återkommande saker som man kan kommentera.

1. Först så orkar jag itne kommentera saker som "det snöar i Rom, alltså är klimatförändringarna överdrivna", då pratar vi väder, och inte klimat

2. Phil Jones (en av de mest kända klimatforskarna) har i en intervju gjord av BBC (finns att läsa här http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8511670.stm# ) sagt att :
"Do you agree that from 1995 to the present there has been no statistically-significant global warming

Yes, but only just. I also calculated the trend for the period 1995 to 2009. This trend (0.12C per decade) is positive, but not significant at the 95% significance level. The positive trend is quite close to the significance level. Achieving statistical significance in scientific terms is much more likely for longer periods, and much less likely for shorter periods. "
Jag har här fetmarkerat den intressantaste meningen. Detta handlar om statistik, och begreppet statistisk signifikans. 15 år är, precis som sägs i intervjun, alldeles för kort tid för att kunna säga det med 95%-signifikans. Men det har få journalister brytt sig om att referera till. Alltså, återigen inget nytt under solen, utan återigen felcitat och okunskap...

3. Sedan nämns på två ställen två intressanta forskningsartiklar om dels återkopplingen från koldioxid, dels vattenånga i stratosfären. Om vi börjar med den första så handlar det alltså om ökade utsläpp av koldioxid ger återkopplingsspiraler som ger upphov till mindre eller ökade utsläpp av CO2 (exempelvis så vid högre halter kommer växter att binda mer CO2, och vid högre temperaturer så kan haven binda mindre CO2 vilket ger upphov till ökade halter). Den undersökning som gjorts (som finns här http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7280/abs/nature08769.html) kommer fram till att dagens klimatmodeller väl överensstämmer med de återkopplingsscenarion som tas upp i artikeln. (artikeln pratar om 7.7 ppm CO2, dagens klimatmodeller ligger mellan 2-15 ppm, där de flesta ligger på 5-9 ppm). Återigen inget nytt under solen. Den andra artikeln tar upp vatteninnehållet i stratosfären som sägs ha minskat med 10%. Stratosfären innehåller ca 1 % av atmosfärens vattenånga så en minskning med 10% där handlar om 0.1% av jordens vattenånga. Återigen så har journalisterna som skrivit artikeln inte kunna skilja på atmosfär och stratosfär. En 10% minskning av vattenånga i atmosfären skulle vara en enorm påverkan på vårt klimat. Orginalet finns här: http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/science.1182488

4. Sedan så dras IPCCs trovärdighet upp, och återigen så är det konspirationsteoretikernas julafton... Det man kan säga är att det i den senaste IPCC-rapporten på ett antal tusen sidor verkar ha smugit in ett faktafel med en artikel som inte var granskad innan. Dåligt och felaktigt av IPCC, men förändrar inte huvudproblemet (som jag beskrivit längst upp).

Sammanfattningsvis, ett antal feltolkningar av artiklar och intervjuer kommer säkerligen rotera runt i x antal bloggar och ställa till med konstiga rubriker.
 
Till Plasts inlägg kan läggas en kommentar:

Det finns mer vatten än luftpå vår planet. För varje kg luft finns det 300 kg vatten. HAvet täcker dessutom 70% av jordytan. Det är därför enkelt att föreställa sig att av den värme-energi som jorden behåller när den "atmosfäriska filten" blir allt tjockare så bör det mesta hamna i havet. Så sker också: luften lägger endast beslag på 3% av all solens värme, det mesta av resten hamnar i havet. Andra poster är uppvärmning av marken, smältande is, och starkare väderesystem, vilka alla kan lagra upp energi utan att det blir varmre.

Detta betyder att alla försök att visa på eventuella "fel" i temperaturdiagrammen helt missar målet; havet värms upp linjärt varje år, om det svänger lite i den tunna hinna av luft vi kallar "atmosfär" spelar mindre roll.
 
Om havens ökande värmeinnehåll kan man läsa om i den här artikeln bland annat:
ftp://ftp.nodc.noaa.gov/pub/data.nodc/woa/PUBLICATIONS/grlheat08.pdf

Eller så kan man också läsa om det i IPCC senaste rapport (den innehåller ju bara referenser till mängder av vetenskapliga artiklar här så jag vet inte om man vågar lita på det som står där...)
http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/Report/AR4WG1_Print_Ch05.pdf (sid 390 och framåt, tyvärr är det bara 7 sidor med referenser så jag vet inte om man kan lita på det, det kan vara en konspiration... ;) )

Fast bananmannen kan säkert bättre :)
 
Om havens ökande värmeinnehåll kan man läsa om i den här artikeln bland annat:
ftp://ftp.nodc.noaa.gov/pub/data.nodc/woa/PUBLICATIONS/grlheat08.pdf

Fast bananmannen kan säkert bättre :)
Bananmannen kan helt säkert bättre. Men han slipper göra det för min skull. Jag nöjer mig med rapporten i din länk.

Naturligtvis är det en konspiration av ohederliga forskare som sysslar med dålig forskning och sprider trams och lögner och av prestigeskäl inte kan backa från sina tidigare felaktiga påståenden och som är kladdiga från topp till tå av climategatesylt osv osv. Inser ju alla att de bara är intresserade av skattepengar för att skapa sig ett namn på dålig vetenskap, lögner, undertryckande av meningsmotståndare, avvikande meningar, hålla inne med källdata, källkod och rent av källvattnet på sitt kontor. Räcker att titta ut genom fönstret för att se hur korrumperade de är. Snödjupsrekord mitt under skenande uppvärmning? Funkar ju inte! Elementär logik!
 
Två bilder och en blogg? Jag vet att du har bättre. Jag vill ha det bästa du har:)

Dessutom är bilderna från bloggen :c)

Jag länkade till just det stället eftersom de förklar saken på ett väldigt bra sätt. Fysik är fysik, så länge det beskrivs korrekt spelar det mindre roll om det är Doktor Professor Denochden eller om det är nogon bloggare som beskriver det. Poängen med vetenskap är att den inte är beroende av experter; vetenskapen är öppen, så att vem som helst kan kontrollera alla veteskapliga påståenden. Därför går det inte att ljuga med fysik.
 
Vadan är nu detta!!!

Har peacefull fått en ersättare eller en hjälp reda när det gäller bloggar.


Orkar inte läsa bloggarna men, lite gamal info... kanske inte stämmer längre.

Men Värmen gör att golfströmen blir svagare vilket komer attge kallare vintrar och till slut en is tid.

En massa bloggar om vem som har rätt är så ointessant. Det har blivit varmare moch kanske kan vi människor påverka miljön till det bättre så att några genertioner till kan ha det bra på jorden.

Ni som kämpar med dessa bloggar hur fel allt är och konsprationer m.m. vad tänker ni med.

Ekonmin kommer inte gå under av att ett intresse av hålbar utveckling, ekonmin kommer att krasch för ett en lite del inte vill utvecklas och tänka framåt. Alla civilisationer som gått under har försökt att bevara det som var och de som överleft har anpassat sig.
 
bananmannen: Men samtidigt så är ju ett problem för "klimatförnekarna" att de aldrig kan hänvisa till relevanta forskningsresultat utan bara en massa tyckande på bloggar eller debattartiklar. Till skillnad från dessa så finns det ju många många artiklar kring att vi är på väg mot ett varmare klimat som man kan hänvisa till. Att hänvisa till en blogg som förklarar ett grundläggande fysikaliskt fenomen på ett bra sätt må vara okej, men om man tar upp mätningar kring havstemperatur så anser jag i alla fall att det blir på samma nivå som klimatförnekarna. Eller vad är det som skiljer?

Betula Pendula: Angående golfströmmen så är det inte helt enkelt att säga att det är så som du säger. I IPCCs rapporter säger man att det troligtvis inte kommer spela så stor roll, dvs att Golfströmmen är rätt så stabil och kommer att påverka klimatet i norra Europa på samma sätt som tidigare, men det finns senare forskning som är mer osäker på stabiliteten och att det kanske kommer att bli stor påverkan(läs exempelvis här: http://www.pnas.org/content/early/2009/11/05/0909146106.full.pdf+html). Här är helt enkelt ett område där man inte vet tillräckligt idag... Som vanligt så är IPCCs slutsatser blygsamma med så kallade "tipping points", som detta är ett exempel på, medan det kan bli mycket värre än vad de säger...

Angående bloggar som är läsvärda så spana gärna in på http://uppsalainitiativet.blogspot.com/ eller som överskriften säger: "För dig som inte vet bäst själv". Det är en blogg som, hör och häpna, länkar till forskningsartiklar i sina slutsatser! Rekommenderas!
 
bananmannen: Men samtidigt så är ju ett problem för "klimatförnekarna" att de aldrig kan hänvisa till relevanta forskningsresultat utan bara en massa tyckande på bloggar eller debattartiklar. Till skillnad från dessa så finns det ju många många artiklar kring att vi är på väg mot ett varmare klimat som man kan hänvisa till. Att hänvisa till en blogg som förklarar ett grundläggande fysikaliskt fenomen på ett bra sätt må vara okej, men om man tar upp mätningar kring havstemperatur så anser jag i alla fall att det blir på samma nivå som klimatförnekarna. Eller vad är det som skiljer?

Det var den länken jag hittade först, m'key? JAg vet att det finns forskarartiklar, om man orkar leta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.