Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix

Bra tips! Bara 1,2 kg och packvolym på ca 60 liter, det låter utmärkt.

Nån som har egna erfarenheter av denna säck?
I beskrivningen läser jag "väven och spännen är nerbantade till max på Exos vilket leder till en något mindre slitstark säck i jämförelse med de tyngre klassiska alternativen". Är det här något man bör bekymra sig för?

Jag som nästan var säker på vilken ryggsäck jag skulle välja. Det blir ju svårare för varje inlägg. ;)

Jag gillar verkligen min Exos 58. Skrev en längre recension förra året, ett år senare är den fortfarande inte söndersliten.

Den har en rekommenderad packvikt på max 15 kg, däremot. Jag har så pass lätt utrustning nu att jag inte går över det längre, men jag har burit några kg över 15 och tycker att det är då man märker att framförallt höftbältet (och bältesspännet) inte är lika stabilt som på säckar gjorda för tyngre packning.
 
Utförligt så det förslår. Tack ska du ha.
De var flera som talade sig varma för Exos 58, alla gav full pott i betyg men tunnt tyg och klen konstruktion var några saker som dök upp.
Jag får fortsätta grubbla över mitt val, fortsätt gärna komma med tips.

Känner ni till ännu billigare säckar som kan tänkas passa in i mina önskemål är jag idel öra.

//Andreas
 
Jag har skaffat en Bergans Helium 55L för att ha vid korta/dag turer och till jobbet.
När jag började provpacka den väcktes tanken att volymen är tillräcklig för fjällvandring för att
inte tala om stugturer på vintern då blir den perfekt.
Jag har den uppgraderade varianten med justerbart lock och med lite kraftigare tyg, har
dock inte använt den så mycket än så jag kan säga hur den är att bära med lite tyngre
packning men jag blev överraskad hur rejäl ryggsäcken är trots att det är en "lätt" säck.
Min ryggsäck väger 1187 gr den är inte justerbar för olika längder men den passar mig som är
186 cm lång. En finess som jag "hittat" är att på bröstremmen har Bergans gjort spännet till en
visselpipa(ingen risk att tappa bort den) men den finessen kanske fler ryggsäckar har.
Bergans anger max vikt på packningen till 12 kg men enligt vissa (läs recensionerna) så klarar
den av mer, prova Bergans Helium 55L om det är något för dig innan du köper någon ryggsäck.

Tomas
 
En finess som jag "hittat" är att på bröstremmen har Bergans gjort spännet till en visselpipa(ingen risk att tappa bort den) men den finessen kanske fler ryggsäckar har.

Tomas


Det är nog snarare tillverkaren av spännet som ligger bakom den finessen, den är relativt vanlig på ryggsäckar.

Det finns många finesser på ryggsäckarna men väldigt dåligt med förklaringar hur de är tänkta att användas. De flesta funktioner är ju relativt självbeskrivande men många kräver lite tanke eller erfarenhet för att förstå.
 
Tack Tomas P, ännu mer för mig att tänka på. :)

Ska göra en rajd till butikerna i närheten av mig och prova lite. Innan jag åker till Ullevi och lyssnar på Iron Maiden. \m/
 
Utförligt så det förslår. Tack ska du ha.
De var flera som talade sig varma för Exos 58, alla gav full pott i betyg men tunnt tyg och klen konstruktion var några saker som dök upp.
Yupp! För att göra mitt betyg klart: Jag gav fem stjärnor för dess prestation i sin klass (lättviktsrygga), men tills något nytt hyperlätt supermaterial ev. uppfinns kommer en stor rygga med låg vikt vara lite klenare än en tyngre, det går nog inte att komma ifrån.

Men den är faktiskt bekväm att bära så länge man inte går över maxvikten, vill bara flagga för att den relativa rymligheten ändå inte innebär att man bekvämt kan få med sig en "vanlig" fjällpacking på 25+ kg, eller några sexpack öl, eller vad nu folk vill kunna släpa med sig ut ibland. ;)
 
Nu har jag bestämt mig och skickat iväg en beställning. Det blev till slut en Haglöfs matrix trots allt.
Främst av den enkla anledning att den fanns i en butik nära mig och jag därför kunde prova den.

Jag var rätt sugen på Exos 58 efter att ha läst era omdömen här. Nu hade jag ingen möjlighet att prova den i förväg, däremot provade jag en annan lättviktsryggsäck med ungefär samma packvolym och vikt, men den föll mig inte riktigt i smaken. Jag kände att jag ville ha lite stabilare säck, varför jag tror att matrixen kommer att passa mig utmärkt.

Tack alla för era tips.

//Andreas
 
Du kommer inte bli besviken, jag har en 60L bl.a. och tycker den är riktigt bra.
Ställbar för rygglängd och hyggligt lätt men ändå stabil att bära med.

Bra köp.
 
Hej!

Jag instämmer precis i det som Erik3 skriver. (Visserligen har jag en Matrix 50, men det är väl knappast någon nämnvärd skillnad mot M 60)
Det händer att jag blir tvungen att justera toppremmarna någon gång emellanåt, beroende på tyngd i säcken och hur man tar sig fram. Men, det är ju faktiskt möjligt att knyta remmarna så att de inte slackar.
(VId cykling upplever jag t.ex inte slackande remmar.)
Dragkejdor är relativt grova och fungerar riktigt bra.
Att kunna öppna nertill kan vara värt ganska mycket har jag erfarenhet av. Det ÄR ganska jobbigt att packa upp alla femti-11 saker för att komma åt de torra sockorna längst ner i sandalerna i botten på säcken...
Toppfacken är bra för att placera plånbok och mobiltelefon t.ex. Lättillgängligt alltså.

113Nilsson
 
matrix 70l

Hej
Jag har en Matrix 70literssäck som jag köpte förra året.
Några kommentarer:
* Saknar bärhandtag på framsidan när man ska lyfta den fullastad.
* Cyklar ibland till affären för att storhandla med den och då går det inte riktigt att luta bak huvudet så man kan se framåt. Det kanske bara är en inställningsfråga. Å andra sidan är den väl inte tänkt att ha som cykelsäck.
*Båtluffade i skärgården med mina barn i en vecka och det funkade helt OK att last riktigt tungt. Den är lite "sladdrig" men jag är mycket nöjd ändå. Ska dock titta på en 90+ säck att ha när jag är ute själv med barnen och ska få med tält, deras sovsäckar, kök, vatten mm.
* Den är ju toppmatad och ganska slimmad så därför blir det en hel del packa ur/ packa i för att komma åt saker.

Vill man ha en lite lättare säck är den riktigt bra.
 
Matrix 70 l

Jag har också en Matrix 70 l. Jag tycker den har alla finesser jag kan önska av en ryggsäck för vandring. Även en del onödigt, som isyxfästen mm som jag aldrig använder. Den är en lyckad kombination av ganska rejäl ryggsäck och samtidigt ganska lätt.

Rygglängden går att ställa in, så den passar säkert de allra flesta. Den lilla trevliga detaljen med visselpipa i bröstspännet finns även på denna modell.

Jag är på det hela taget nöjd med säcken, men skulle gärna prova en Exos 58 för den lägre viktens skull. Min Matrix, som är den gamla modellen, ska enligt Haglöfs väga 1,8 kg, men enligt min våg ligger den nästan på 2,0 kg. Det är väl inte så man dukar under för det, men det är lite störande när specen inte stämmer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
Maboz Hur ska en ryggsäck sitta? Transportera 24
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.