Letar ryggsäck, 55-60L, som klarar runt 20 kg

Har börjat kolla lite på Granite Gear Nimbus Meridian, på ca 60 liter. Den tar 18 kg i max last. Är det någon som äger/provat denna säck som kan uttala sig? Den ser ganska ömtålig ut, dvs tunt material.

Känns bara lite surt att outnorth säljer short versionen för 1495:- när jag behöver Regular som då kostar 2295:-. Finns det fler butiker som säljer Granite Gear?

Men varför inte köpa en Haglöfs Alaska? Känns den för lite "High-Tech" för dig?
En riktigt bra säck på alla vis, särskilt om du vill bära lite tyngre. Och den blir inte lika varm som en tätare säck blir. Det enda som gått sönder på min sedan 1990 är spännet på midjebältet och det var en enkel sak att fixa.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Haglöfs Grönland

Min Haglöfs Grönland med aluram, bra avbärarbälte är den bästa ryggsäcken jag testat. Den är lätt, rymmer tillräckligt för en Sarekvandring på 10 dagar.
I augusti ska den få hänga med på en Jämtlandsvandring och en Kebnekaisevandring.
När kan jag ha köpt den?? Måste ha varit typ 1990.

22 kg har den varit lastad med som mest...ungefär.

Köp en beg.

När folk drar upp gamla ramsäckar som Alaska och Grönland kan det vara värt att komma ihåg att de producerades under väldigt lång tid och därmed varierar ganska mycket i bärkomfort och vikt. De Alaska som producerades sist (in på 2000-talet, väl?) hade avancerade bärsystem med många kuddar och inställningsmöjligheter, men det vägde därefter. 70- och 80-talsmodellerrna var betydligt lättare och luftigare men passade inte allas ryggar.

Hej

Jag köpte en Granite Gear Nimbus Meridian förra året, har tyvärr inte blivit av att jag använt den än, men snart.

Som du nämner det är tunnare mtrl i den, men den känns mycket bra. Kanske inte bäst i snårskog pga mtrl, men mycket bra som lättare ryggsäck.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips