ny racer - klassisk look?

Jag är lite sugen på att köpa racer. Men jag råkar också vara belastad med viss estetik som onödig barlast: Jag är nog tyvärr benägen att bejaka den. :)

Finns det nya racers att köpa med modern bestyckning som görs på slank helfärgad stålram? Där komponenter såsom fälgar, nav, vevaxlar, styre, sadelstolpe etcera är i klassisk och ren aluminium.
 

Bilagor

  • main.jpg
    main.jpg
    83.3 KB · Visningar: 2,193
  • bikeenlargecyclosportif.jpg
    bikeenlargecyclosportif.jpg
    44.6 KB · Visningar: 2,650
Vissa kolfiber-ramtillverkare har väll en relativt slank look.
Exempelvis
look585santa.jpg


En vit eller svart look 585-ram med rätt komponenter borde ju kunna ge en ganska traditionell look.
 

gro

Avstängd
Mig veterligen finns det fler än en rambyggare i göteborg, men bara två professionella (Komet och Tegner, fast de samarbetar väl iofs).

I england finns det en uppsjö rambyggare som alla har en gedigen erfarenhet. Dave yates är en hygglig prick.

Det finns flera tillverkare som säljer färdiga stålramar också. Surly, Soma, Thorn (som sagt), On-One, Planet-X, GIOS (snyggare får du leta efter!), Kona, Colnago, De Rosa etc.

De flesta titanram-'märken' har en traditionell modell också, men då springer priset iväg.

Finns en lirare i ungern som har en hel armada med gamla snyggramar, de flesta italienska, som han säljer för mellan 2000-4000 kronor, en hel del klassiska komponenter också. Man bör iofs tänka på att de äldre modellerna har ett annat navavstånd än moderna nav.
 
kul att surfa runt!
vackra skapelser!

men likväl lite nedslående...

som nybörjare verkar det lite overkill att inte bara helt enkelt köpa en vanlig "dussinracer"... det är kanske rätt mycket mer hoj för pengen om man ändå inte vet vad man vill ha (utöver de rent estetiska elementen).

jag får nog fortsätta njuta på avstånd ett tag. :)
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

gro

Avstängd
Skulle säga att en planet-x kaffenback är så mkt cykel för pengarna att en dussinracer bleknar. Hade jag inte börjat göra min egna ram hade jag utan tvekan köpt en sån. Thorns audax Mk3 är också mkt privärd om man ser till hur användbar den är. Surly Pacer är inte heller helt oäven, även om den är i tyngsta laget.

Men det klart, ingen av dem är för rena linjelopp, men det är ju oftast kanske inte syftet.

Hur stor är du? Jag har en ram jag funderar på att sälja.
 
Skulle säga att en planet-x kaffenback är så mkt cykel för pengarna att en dussinracer bleknar.
Jag säger inte emot dig där Gro. Det är nog bara det är jag är tveksam till att jag som nybörjare har vett att uppskatta skillnaden. (Som "finsmakare" inom andra områden kan jag se skillnaden mellan mig nu och när jag tog mig an det som grön.)

Men det klart, ingen av dem är för rena linjelopp, men det är ju oftast kanske inte syftet.
Nä,inga lopp. Njuta av estetik. Njuta av framfart. Bli trött.

Hur stor är du? Jag har en ram jag funderar på att sälja.
184. Fördelat på tämligen korta ben. Därmed; tämligen lång överkropp och även positivt apindex. :)
 
Läste lite norgrannare nu... Drunknade tidigare i alla skräddarsydda specialbyggen och fantastiska ramar att köpa. Har nu tagit kört en ny surfa-runt-runda.

Skulle säga att en planet-x kaffenback är så mkt cykel för pengarna att en dussinracer bleknar.

Och jag måste hålla med, den där ger mersmak... :) Kanske dags att fantisera vidare...
 
Estetik

är inte lätt att diskutera men känslan av en riktigt lätt och styv racer är också härlig och för mig viktig. Jag kan förstå om man vill köpa en CycloCrosshoj för att sätta på skärmar och eller grövre däck men Raceblade går att sätta även på en modern standardracer.

Vill du ha något mindre rent modernt racerbetonat kanske cyklarna på Audaxsidan kan vara intressanta. http://www.audax.se/ klicka på cyklar i vänsterspalten

Thure
 
är inte lätt att diskutera

Nä, och min bild av vacker hoj är ju lätt utdaterad. Tunn ram. Gärna ett horisontellt överrör. Utan klistermärken eller annat som rör till bilden... Det är till och med så att jag klart föredrar den gamla sortens slanka styrstammar, inte den nya versionen som syntes först på MTB. Svarteloxerade grejer går också bort om ögat får bestämma. Kan vi kalla det uttrycket minimalistiskt? Hursomhelst. Jag får inte så mycket stöd för det uttrycket då jag surfar runt.

Jag tror att jag egentligen har tre val:
- köpa en bra racer helt utan grubblerier över "yta" och estetik.
- köpa en gammal stålramshoj någonstans ifrån och se till att den får lite kärlek.
- skräddasy med vald snyggeram och konsekventa komponenter (kanske väl dyrt, en hel del valångest och lite väl mycket tummen-mitt-handen för att detta skall vara klockers...)

En liten hänvisning till vad jag menar... http://www.raydobbins.com/cinelli_b/photos/photo1.html
 
Jag är lite osäker på vad du står.
Men har du inte testat en modern styv landsvägscykel är det nog inte helt fel att börja med det. De är faktiskt väldigt roliga att cykla på. Kanske ändrar det faktumet ditt estetikideal om du bara testar först.
Sen kan man ju bygga om en gammal stålram med moderna komponenter och ha som cafe-racer lite så där vid sidan av. Men vill du ha en så prisvärd cykel som möjligt måste man nog följa strömmen. Alltså en cykel i svulstiga aluminium eller kolfiberrör. Dessutom förutom att vara billigare (om du ska ha en ny ram) så kommer den antagligen vara både lättare och styvare. Utvecklingen mot grövre ramar med tunt gods saknar inte syfte.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips