ny racer - klassisk look?

Jag är lite sugen på att köpa racer. Men jag råkar också vara belastad med viss estetik som onödig barlast: Jag är nog tyvärr benägen att bejaka den. :)

Finns det nya racers att köpa med modern bestyckning som görs på slank helfärgad stålram? Där komponenter såsom fälgar, nav, vevaxlar, styre, sadelstolpe etcera är i klassisk och ren aluminium.

Bilagor

• main.jpg
    main.jpg
    83.3 KB · Visningar: 2,164
  • bikeenlargecyclosportif.jpg
    bikeenlargecyclosportif.jpg
    44.6 KB · Visningar: 2,611
Vissa kolfiber-ramtillverkare har väll en relativt slank look.
Exempelvis
look585santa.jpg

En vit eller svart look 585-ram med rätt komponenter borde ju kunna ge en ganska traditionell look.

Mig veterligen finns det fler än en rambyggare i göteborg, men bara två professionella (Komet och Tegner, fast de samarbetar väl iofs).

I england finns det en uppsjö rambyggare som alla har en gedigen erfarenhet. Dave yates är en hygglig prick.

Det finns flera tillverkare som säljer färdiga stålramar också. Surly, Soma, Thorn (som sagt), On-One, Planet-X, GIOS (snyggare får du leta efter!), Kona, Colnago, De Rosa etc.

De flesta titanram-'märken' har en traditionell modell också, men då springer priset iväg.

Finns en lirare i ungern som har en hel armada med gamla snyggramar, de flesta italienska, som han säljer för mellan 2000-4000 kronor, en hel del klassiska komponenter också. Man bör iofs tänka på att de äldre modellerna har ett annat navavstånd än moderna nav.

kul att surfa runt!
vackra skapelser!

men likväl lite nedslående...

som nybörjare verkar det lite overkill att inte bara helt enkelt köpa en vanlig "dussinracer"... det är kanske rätt mycket mer hoj för pengen om man ändå inte vet vad man vill ha (utöver de rent estetiska elementen).

jag får nog fortsätta njuta på avstånd ett tag. :)

Skulle säga att en planet-x kaffenback är så mkt cykel för pengarna att en dussinracer bleknar. Hade jag inte börjat göra min egna ram hade jag utan tvekan köpt en sån. Thorns audax Mk3 är också mkt privärd om man ser till hur användbar den är. Surly Pacer är inte heller helt oäven, även om den är i tyngsta laget.

Men det klart, ingen av dem är för rena linjelopp, men det är ju oftast kanske inte syftet.

Hur stor är du? Jag har en ram jag funderar på att sälja.

Skulle säga att en planet-x kaffenback är så mkt cykel för pengarna att en dussinracer bleknar.
Jag säger inte emot dig där Gro. Det är nog bara det är jag är tveksam till att jag som nybörjare har vett att uppskatta skillnaden. (Som "finsmakare" inom andra områden kan jag se skillnaden mellan mig nu och när jag tog mig an det som grön.)

Men det klart, ingen av dem är för rena linjelopp, men det är ju oftast kanske inte syftet.
Nä,inga lopp. Njuta av estetik. Njuta av framfart. Bli trött.

Hur stor är du? Jag har en ram jag funderar på att sälja.
184. Fördelat på tämligen korta ben. Därmed; tämligen lång överkropp och även positivt apindex. :)

Läste lite norgrannare nu... Drunknade tidigare i alla skräddarsydda specialbyggen och fantastiska ramar att köpa. Har nu tagit kört en ny surfa-runt-runda.

Skulle säga att en planet-x kaffenback är så mkt cykel för pengarna att en dussinracer bleknar.

Och jag måste hålla med, den där ger mersmak... :) Kanske dags att fantisera vidare...

Estetik

är inte lätt att diskutera men känslan av en riktigt lätt och styv racer är också härlig och för mig viktig. Jag kan förstå om man vill köpa en CycloCrosshoj för att sätta på skärmar och eller grövre däck men Raceblade går att sätta även på en modern standardracer.

Vill du ha något mindre rent modernt racerbetonat kanske cyklarna på Audaxsidan kan vara intressanta. http://www.audax.se/ klicka på cyklar i vänsterspalten

Thure

är inte lätt att diskutera

Nä, och min bild av vacker hoj är ju lätt utdaterad. Tunn ram. Gärna ett horisontellt överrör. Utan klistermärken eller annat som rör till bilden... Det är till och med så att jag klart föredrar den gamla sortens slanka styrstammar, inte den nya versionen som syntes först på MTB. Svarteloxerade grejer går också bort om ögat får bestämma. Kan vi kalla det uttrycket minimalistiskt? Hursomhelst. Jag får inte så mycket stöd för det uttrycket då jag surfar runt.

Jag tror att jag egentligen har tre val:
- köpa en bra racer helt utan grubblerier över "yta" och estetik.
- köpa en gammal stålramshoj någonstans ifrån och se till att den får lite kärlek.
- skräddasy med vald snyggeram och konsekventa komponenter (kanske väl dyrt, en hel del valångest och lite väl mycket tummen-mitt-handen för att detta skall vara klockers...)

En liten hänvisning till vad jag menar... http://www.raydobbins.com/cinelli_b/photos/photo1.html

Jag är lite osäker på vad du står.
Men har du inte testat en modern styv landsvägscykel är det nog inte helt fel att börja med det. De är faktiskt väldigt roliga att cykla på. Kanske ändrar det faktumet ditt estetikideal om du bara testar först.
Sen kan man ju bygga om en gammal stålram med moderna komponenter och ha som cafe-racer lite så där vid sidan av. Men vill du ha en så prisvärd cykel som möjligt måste man nog följa strömmen. Alltså en cykel i svulstiga aluminium eller kolfiberrör. Dessutom förutom att vara billigare (om du ska ha en ny ram) så kommer den antagligen vara både lättare och styvare. Utvecklingen mot grövre ramar med tunt gods saknar inte syfte.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
avslutat_medlemskap_2501 MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg