Ny i mekartagen och behöver råd...

Försöker skruva på nya beg. hojen, men den trilskas.
Med cykeln (en 28 tumscykel Miyata) kom en Shimano utväxling "Deore LX". Men denna var helt slut så jag tog framväxel, bakväxel och kassett av typen "Exage 300 LX" från en 26tums hoj (är det förresten någon cykelhistoriker som kan berätta något om Shimanos "Exage 300". Har inte lyckats hitta någonting skrivet alls om denna grupp) och satte på dem på den större cykeln. Detta har funkat bra i princip men det verkar inte som om jag lyckats i justeringarna för när jag växlar till minsta klingan på kassetten så växlas kedjan lätt "över" kransen och fastnar mellan krans och ramen. När jag försöker justera detta så får jag en ojämnare växling på de resterande klingorna.
Kan detta kanske avhjälpas med ett annat växelreglage? Det som sitter på är det som jag köpte cykeln med nämligen "STR" (Shimano total integration).

En sak till... hur fasiken får jag loss vevpartiet? Har skruvat loss bulten men får inte av det. Kan det kanske ha "svetsats" fast under årens lopp? Tips??

Tack på förhand!
/Jonas

För att få loss vevarmarna behöver du en speciell vevarmsavdragare. Jag köpte en hyfsat billig på Cykelringen för några år sedan, och den fungerar bra.

Det borde finnas ett par justerkruvar på bakväxeln för att justera ändlägena.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips