Ny fjälltopp över 2 000 meter hittad

Men du kan väl inte räkna in den som en +2000m topp förrän den officiellt var det!

Bestigningar av den gamla Sielmatjåkka 1997-toppen räknas såklart inte ;)

Struntprat! I fågelskådarsammanhang har vi något som heter "soffkryss". Det är när man t ex har sett en ras av en fågelart, vilken senare delats upp i flera arter. Dvs det som var en ras vid skådartillfället blev senare en egen art - och vips fick man ett nytt kryss i sin lista fastän man inte ens rest sig upp ur soffan! Gamla bestigningar räknas alltså och blir således "soffbestigningar" enligt samma princip. ;)

/Hans
 
Något märkligt att inte detta fel upptäckts tidigare. Sielmatjåkka är ju en standardtopp för heliskiing och torde ha hundratals besök varje vinter av bergsguider med gäster. Är noggrannheten verkligen så dålig på tryckkalibrerade höjdklockor?
Vore intressant att veta om Lantmäteriet gjort några kontrollmätningar med GNSS-mottagare för att verifiera den nya höjden? Det borde rimligtvis finnas felkällor även vid laserskanning med flygplan...
 
Senast ändrad:
Vore intressant att veta om Lantmäteriet gjort några kontrollmätningar med GNSS-mottagare för att verifiera den nya höjden? Det borde rimligtvis finnas felkällor även vid laserskanning med flygplan...

Det vore onekligen intressant. Man får väl ändå anta att de bedömer felmarginalen som så pass liten att det inte finns någon risk att toppen trillar ner under 2000 meter igen. Jag lät min telefon stå och söka satelliter i 25-30 minuter på toppröset, och den angav då 2003 m. Oklart vad felmarginalen är i en telefons mottagare dock.
 
Så kul. Enligt gamla mätningar var Sielma över 2000 meter. Ännu en gång visar sig sekelgamla höjduppgifter stämma bättre än nya (av ren slump då). En annan implikation av detta är att det nu finns precis 400 toppar i Norden med primärfaktor på minst tio meter över 2000 meter. Ett annat intressant fenomen är att på lasermätta toppar hittills verkar de i Sarek ha justerats upp medan de i Kebnekaise nedgraderats. Både Kaskasapakte, Kaskasatjåkka och Kebnekaise sydtopp har fått betydande nedgraderingar, där sistnämnda topp hamnar under 2100 meter. Samtidigt som gamla mätningar kan indikera att Sarektjåkkå kommer att få sig en skjuts uppåt. En mätning låg på 2130 meter om jag inte missminner mig. Det blir spännande att se vad den nya höjden hamnar på, för det finns ju ett reellt hot mot Kebnekaises titel.
 
Något märkligt att inte detta fel upptäckts tidigare. Sielmatjåkka är ju en standardtopp för heliskiing och torde ha hundratals besök varje vinter av bergsguider med gäster. Är noggrannheten verkligen så dålig på tryckkalibrerade höjdklockor?
Vore intressant att veta om Lantmäteriet gjort några kontrollmätningar med GNSS-mottagare för att verifiera den nya höjden? Det borde rimligtvis finnas felkällor även vid laserskanning med flygplan...

Jag tycker själv att det är märkligt att det än idag, drygt 130 år sedan de första mätningarna, är möjligt att göra sådana här upptäckter. De metoder som använts, triangulering, barometernivellering och fotogrammetri, har inte varit jättenoggranna men för den tiden och för ändamålet fullt godtyckliga! Det har aldrig funnits någon anledning till att mäta ett fjälls höjd med någon större noggrannhet förutom hos Kebnekaises båda toppar, och eventuellt Sarektjåkkås Stortopp, för att avgöra vilken som är högst.

Mätningar med barometer, tryckkalibrerad höjdklocka, ska enligt vissa ha en mätosäkerhet på 2-3 meter, medan andra anger att 5 till 10 m kan förekomma.

När det kommer till den flygburna laserskanningen som Lantmäteriet genomför så är det GNSS anslutet till skannern och flygplanet så varje laserpunkt som reflekteras mot markytan får unika koordinater, x,y & z. Flera tester har genomförts, bland annat i Abisko, där det visat sig att laserpunkternas höjder har skiljt sig mindre än vad som förväntats när de jämfört med geodetiskt mätta punkter. I samband med upptäckten så har vi även jämfört med data från gravitationsmätningar i närområdet, med en höjdosäkerhet på några centimeter, som laserdata stämmer väl överens med. Lasern har träffat någon decimeter från den geodetiskt mätta punkten men skillnaden har varit inom decimetern. Dessutom flyger de i stråk som överlappar varandra för att få en så bra geometri som möjligt, och samtidigt en slags kvalitétssäkring.

Visst finns det felkällor för laserskanning, precis som för alla mätmetoder, men i det här fallet finns det inget som tyder på det :)
 
Om det inte hänt något nytt sedan jag läste teorin så kan en tryckbaserad höjdmätare inte mäta en höjdtopp på det viset särskilt nogrant alls. Man måste ha en tryckmätare som befinner sig på en känd höjd över havet, som mäter dagens aktuella lufttryck på den höjden, och sedan lägger på några hectopascal för att ange dagens tryck vid havet. Saknas denna tryckinformation blir mätningen inte särskilt nogrann.

Jag misstänker även att satelitbaserad höjdmätning (GNSS) inte når upp i närheten av den noggrannhet som t.ex. den här lasertekniken gör.
Men vad vet jag =)

Något märkligt att inte detta fel upptäckts tidigare. Sielmatjåkka är ju en standardtopp för heliskiing och torde ha hundratals besök varje vinter av bergsguider med gäster. Är noggrannheten verkligen så dålig på tryckkalibrerade höjdklockor?
Vore intressant att veta om Lantmäteriet gjort några kontrollmätningar med GNSS-mottagare för att verifiera den nya höjden? Det borde rimligtvis finnas felkällor även vid laserskanning med flygplan...
 
Jag misstänker även att satelitbaserad höjdmätning (GNSS) inte når upp i närheten av den noggrannhet som t.ex. den här lasertekniken gör.
Men vad vet jag =)

Precisionen i lasermätningar är mycket hög. Däremot kan noggrannheten i laserhöjdmätningen aldrig bli bättre än den satellitbaserade höjdmätningen. Flygplanets position och höjd varifrån lasermätningen sker bestäms nämligen genom satellitmätning samt referenspunkter på marken som i sin tur också bestämts genom mycket noggrann inmätning från satellitdata.
 
En dum fråga måhända, men är inte den mest tillförlitliga metoden att mäta ett bergs höjd att släpa upp en precisions-GPS på toppen? Det är förvisso tidskrävande men åtminstonde Sveriges 2000-meterstoppar borde kunna mätas med den metoden.

En relaterad fråga. Kebnekaise mäts varje år, i augusti tror jag det är. Hur sker den mätningen?
 
En dum fråga måhända, men är inte den mest tillförlitliga metoden att mäta ett bergs höjd att släpa upp en precisions-GPS på toppen? Det är förvisso tidskrävande men åtminstonde Sveriges 2000-meterstoppar borde kunna mätas med den metoden.

En relaterad fråga. Kebnekaise mäts varje år, i augusti tror jag det är. Hur sker den mätningen?

Sid 10:

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:722268/FULLTEXT01.pdf

http://www.su.se/om-oss/press-media...ekaises-sydtopp-smälter-i-rekordfart-1.201084
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.