Nu vaxade jag kängorna fel?

Hjälp en novis! :)

Jag har ett par Haglöfskängor i Nubuck/mocka (Gore-Tex). Har idag vaxat dem med Meindl Sportwax. Det flöt på så bra att jag missade detaljen med att delar av kängan, i synnerhet plösen, är av någon form av tyg/syntethistoria. Den delen fick också rikligt med vax på sig. Nu läser jag överallt att på den delen av kängorna bör man ha impregneringsspray.

Min fråga är, har jag ställt till det med mina kängor nu?

Det är nog ingen större fara. Antar att det egentligen bara handlar om kosmetiskt utseende. Möjligt är kanske att man stoppar/täpper igen andasfunktioner med vax. I vart fall kan du ju inte gå tillbaka till impreg spray nu som jag ser det. Min dotter på 6 år har ett par Mc Kinley mocca/tyg/goretex, vi kör stadigt med Fiskarsmorning på. Upplevet det bättre och tåligare även om de ser tristare ut.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Stort tack för ditt svar! Att mocka/nubuck-delen får en mörkare färg, det är jag helt och hållet med på. Meindl Sportwax ska ju dessutom vara bra för Gore-Tex, så det borde ju inte täppa till allt för mycket, men kanske var det dumt med just de där delarna som är i någon form av tyg. Blev lite orolig att jag kraftigt försämrat de delarna av skon på något sätt. Det vore ganska typiskt mig... :)

Eller oxså går du ut och eldar upp dem samt gör rätt med nästa par!
Klart jag skojar, men ibland är det bra att studera materialen innan man rusar på. Vaxat har många tyger varit för att kunna vävas.

Värm lite på textildelen med en hårblås och sug upp vaxet med en bit av ett gammalt lakanstyg, använd ditt omdöme du vill inte värma skinn/mocka över 50 grader, det går att isolera/skydda, med hjälp av reflekterade köks-alumiumfolie.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips