Nu har EU gjort det igen

Jag läste om ett förslag till eu-gemensam säkerhetscertifiering av friluftsutrustning.
Enligt det skall produkter inte få säljas som "outdoor equipment" om de inte uppfyller de nya kraven för ce-märkning.

Frågan är: vad tusan kommer det bli för krav då? Kommer produkter anpassade för svenska fjäll stoppas för att de inte passar att vandra i alperna med?

Suck...

Det är ju så att det sedan länge finns ett EG-direktiv som gäller för Personlig skyddsutrustning (PPE-direktivet, Personal Protection Equipment). Mycket av friluftsutrustningen räknas som personlig skyddsutrustning (framförallt sovsäckar).

Det är ju så att en av grundtankarna med CE-märkningen är att till slut skall ALLA produkter som säljs vara CE-märkta. Det innebär att det hela tiden kommer fler direktiv för olika typer av produkter (leksaker var väl en av de första grejerna att regleras, eftersom där händer det så mycket olyckor).

Kraven är sällan orimliga, för de flesta produkter är det så enkelt som att "de får inte vara farliga och riskera att skada människor eller egendom". Dessa krav brukar kallas Väsentliga krav.

Sen är det så att det är upp till tillverkaren att sammanställa dokumentation som visar att så är fallet. Med direktiv enligt New Approach så kan man använda harmoniserade standarder för att visa detta, med den så kallade presumptionsprincipen: Om produkten uppfyller relevanta krav i harmoniserad standard så antas den därmed uppfylla de Väsentliga kraven.

Det är dock inget krav på att använda harmoniserade standarder, men om det finns harmoniserade standarder så får tillverkaren ofta väldigt svårt att motivera varför de inte följer dem. De måste då kunna styrka att deras produkt är lika säker som produkter som uppfyller standarden.

Exempel

"Fabric used in tents must withstand tearing forces up to and including 15 kg/33lbs and support a hydrostatic head no less than 40 kPa (ISO-811)"

...

"Hiking boots must support a hydrostatic head no less than 60 kPa (ISO-811)"

Det betyder alltså (snabb koll) att exemplevis hillebergs lättare tält inte får kallas "outdoor equipment".

Och vattenpelare på kängor? Kanske det fungerar på malindos membranmirakel, men betyder det att jörn och lundhags inte duger?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!
Re: Exempel

GustavOh; sa:
Det betyder alltså (snabb koll) att exemplevis hillebergs lättare tält inte får kallas "outdoor equipment".

Från vilken standard kom de där exemplen?

Troligtvis innebär det att "bara" Hillebergs lättare tält inte får kallas tält utan måste kallas nåt annat.

Re: Re: Exempel

nermander; sa:
Från vilken standard kom de där exemplen?

Troligtvis innebär det att "bara" Hillebergs lättare tält inte får kallas tält utan måste kallas nåt annat.

Från och med nu så kan Hillebergstälten byta namn till övernattningsparaply.. ;)

Bortsett från att denna tråds datummärkning är intressant, så...

Det kan ju vara en fördel om vad skit som helst inte får säljas såsom varandes avancerad friluftsutrustning. JA, man kan tälta med lågbudgettält på en fjälltopp i höststorm. (I alla fall en liten stund.) Men är det lämpligt att man får marknadsföra den typen av tält som _lämpliga_ för ändamålet? Jag har varit med om säljare på en sportaffär som försökt sälja tält med glasfiberbågar som om de skulle gå att ha med på en Everestbestigning (argument om att det klarade orkanvindar förekom); jag har i samma affär försökt köpa kängor med god stabilitet i vristen för vandring med 20 kg packning och på fullt allvar blivit rekommenderad löparskor.

Nu går klarar jag mig nog personligen från de grövsta missarna, men som ett allmänt konsumentskydd mot mindre nogräknade handlares beteende kan en basstandard vara bra.

Många tält klarar inte kraven

GustavOh; sa:

Eller VauDes lättviktstält (20 kPa).
Eller TNF:s 3-säsongstält (15 kPa, om de med "mm PU" menar vattentätheten hos hela duken och inte bara beläggningen).
Eller NÅGOT tält från Haglöfs (20 kPa). (De påstår i och för sig att de har 2 millimeters vattenpelare, men jag tolkar det generöst :))

Osv osv...

Jag tycker det är utmärkt att Hilleberg inte ska sälja sina tält som "Outdoor Equipment" utan som friluftsutrustning även fortsättningsvis i Sverige...

;)

/ G

tigertamjaren; sa:
Jag tycker det är utmärkt att Hilleberg inte ska sälja sina tält som "Outdoor Equipment" utan som friluftsutrustning även fortsättningsvis i Sverige...

;)

/ G

Sant. Det vore ett stort lyft för hela branschen om de kunde låta bli att kalla saker "outdoor", "trekking", "hiking" och annat töntigt.
Säljer man så dåligt om man pratar svenska? In that case, why not totally switch to English?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips