Efter moget övervägande så har jag kommit fram till att havskajaken kommer att få stryka på foten till förmån för en Hobie sit-on-top kombinationskajak. Anledningen är att dels har jag en "frozen shoulder" och sen en tennisarmbåge som hindrat mig från paddlingen i vinter. En annan anledning är att jag är lite för stel för att fortsätta "klä på mig" kajaken pga. gamla skador så nu blir det en som både går att paddla, trampa och segla. Nån som har erfarenhet av en Hobie Revolution eller Hobie Adventure?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nu blir det ny kajak.
- Trådstartare Teknikern
- Start datum
Jag har en Hobie Adventure
Valde Hobie främst för att de gick att segla. Tänkte ta en Sport med blev avrådd då jag var för lång (180cm). Då blev det den längsta och smalaste Hobien istället. En Adventure.
Den är iofs varken särskilt lång (4,88) eller smal (70). Men ganska tung - 28kg. Kneppigt att hantera då man ska få upp den på biltaket alltså. Annars i vattnet är den mycket stabil och trevlig. Man kan faktiskt hämta saker i både förligaste luckan och akterska luckan om det är slätvatten. Pedalerna var effektivare än jag trodde när jag köpte kajaken. Använder bara paddel för att ta mig ut från strand och in. Eller när man kommer in på mycket grunda och steniga områden.
Lämpliga kläder är ett kapitel för sig. Det blir blött av vågor, du sitter "ute". Fungerar bra att segla. Har för mig att du dyker? Man kan göra det från en sådan här kajak - med aggregat. Har du mer specifika frågor??
thomas
Valde Hobie främst för att de gick att segla. Tänkte ta en Sport med blev avrådd då jag var för lång (180cm). Då blev det den längsta och smalaste Hobien istället. En Adventure.
Den är iofs varken särskilt lång (4,88) eller smal (70). Men ganska tung - 28kg. Kneppigt att hantera då man ska få upp den på biltaket alltså. Annars i vattnet är den mycket stabil och trevlig. Man kan faktiskt hämta saker i både förligaste luckan och akterska luckan om det är slätvatten. Pedalerna var effektivare än jag trodde när jag köpte kajaken. Använder bara paddel för att ta mig ut från strand och in. Eller när man kommer in på mycket grunda och steniga områden.
Lämpliga kläder är ett kapitel för sig. Det blir blött av vågor, du sitter "ute". Fungerar bra att segla. Har för mig att du dyker? Man kan göra det från en sådan här kajak - med aggregat. Har du mer specifika frågor??
thomas
Du har så rätt i att jag dyker och klädseln har hittills alltid varit torrdräkt och nu har jag en ny andas-torris den här säsongen som jag invigde föra veckan så klädseln är inget problem för mig, jag är ju van att ta mig vatten över huvudet. 
Längden ja, jag är 1,80, är Revolution tillräckligt lång då den är 4 meter eller ska jag kanske ta Adventuren istället som är 90 cm. längre? Annars är dom ju identiska i utförandet men Revolutionen är 5 kilo lättare. Jag har ju alltid lastat Lookshan själv då jag gjorde mig en lastbåge och den väger 31 kilo och det har ju gått bra så viktmässigt är det ju inte stor skillnad på den och din.
Det var dom frågorna jag kan komma på nu på direkten.
Längden ja, jag är 1,80, är Revolution tillräckligt lång då den är 4 meter eller ska jag kanske ta Adventuren istället som är 90 cm. längre? Annars är dom ju identiska i utförandet men Revolutionen är 5 kilo lättare. Jag har ju alltid lastat Lookshan själv då jag gjorde mig en lastbåge och den väger 31 kilo och det har ju gått bra så viktmässigt är det ju inte stor skillnad på den och din.
Det var dom frågorna jag kan komma på nu på direkten.
http://www.hobiecat.com/community/
Gå in på länken till forumet och sök efter "Roadrunner"s tester. Han har otrolig koll på hur fort de olika modellerna går och gjort jämförelser mellan Revulotion och Adventure. Jag vill minnas att han tyckte Revon seglade bättre men jag tror att han har flyttat skotpunkten föröver på Adventuren för att råda bot på detta. Annars är nog Adventuren snabbast. Om du bor i Stockholmsområdet kan du besöka Seafari i Nacka Strand och titta/prova kajakerna. Tyvärr för dig så älskar både Adventureägarna och Revoägarna sina kajaker (på Hobieforumet), så problemet är att hitta objektiva utvärderingar vilken som kan passa dig bäst. Jag har inte provat Revon men utgick från att längsta kajaken skulle rymma mest packning. Jag har aldrig funderat på Revon. Jag har trampat en mil på 1 tim 12 min vilket ger en snitthastighet på 4,5 knop. Men då var jag trött. Som jämförelse mot vad de säger på Hobie-forumet där alla möjliga uppgifter finns. "Roadrunner" verkar serös, hans uppgifter är trovärdiga.
häls thomas
Gå in på länken till forumet och sök efter "Roadrunner"s tester. Han har otrolig koll på hur fort de olika modellerna går och gjort jämförelser mellan Revulotion och Adventure. Jag vill minnas att han tyckte Revon seglade bättre men jag tror att han har flyttat skotpunkten föröver på Adventuren för att råda bot på detta. Annars är nog Adventuren snabbast. Om du bor i Stockholmsområdet kan du besöka Seafari i Nacka Strand och titta/prova kajakerna. Tyvärr för dig så älskar både Adventureägarna och Revoägarna sina kajaker (på Hobieforumet), så problemet är att hitta objektiva utvärderingar vilken som kan passa dig bäst. Jag har inte provat Revon men utgick från att längsta kajaken skulle rymma mest packning. Jag har aldrig funderat på Revon. Jag har trampat en mil på 1 tim 12 min vilket ger en snitthastighet på 4,5 knop. Men då var jag trött. Som jämförelse mot vad de säger på Hobie-forumet där alla möjliga uppgifter finns. "Roadrunner" verkar serös, hans uppgifter är trovärdiga.
häls thomas
Det finns en skillnad till...
Adventure har ett hål (med urtagbar skumplugg) avsett för ett centerbord som kan köpas till. Hur detta påverkar seglingsegenskaper får du kolla på Hobie-forumet. Det går att segla med pedalerna i "rakt ner" läge om man inte har detta centerbord. På Revon gör måste man göra så för den är inte försedd med centerbordstrumma. OBS. Senare årsmodeller av Adventuren är också förberedda för en ombyggnadssats till trimaran med väsentligt större segelyta.
mvh thomas
Adventure har ett hål (med urtagbar skumplugg) avsett för ett centerbord som kan köpas till. Hur detta påverkar seglingsegenskaper får du kolla på Hobie-forumet. Det går att segla med pedalerna i "rakt ner" läge om man inte har detta centerbord. På Revon gör måste man göra så för den är inte försedd med centerbordstrumma. OBS. Senare årsmodeller av Adventuren är också förberedda för en ombyggnadssats till trimaran med väsentligt större segelyta.
mvh thomas
Tack för svaren. Det där forumet får jag skippa, det är inte alla som kan flytande engelska och jag kan bara teknisk engelska om pumpar, motorer, elektronik mm.
Jag ska kolla på det där med centerbordet, kan det kanske vara möjligt att snickra till ett eget och ersätta tramporna, dvs. håller den trumman på Revon?
Jag ska kolla på det där med centerbordet, kan det kanske vara möjligt att snickra till ett eget och ersätta tramporna, dvs. håller den trumman på Revon?
Aktuellt
Då har du väl ett fritt val mellan Revon och Adventuren!
Jag har undersökt/provat Adventuren ganska noga. Du får gärna ställa fler frågor. Men jag rekomenderar att åtminstone jämföra båda i verkligheten och helst prova båda i vattnet.
Turbofenor rekomenderas absolut, vilken du än väljer.
Jag har undersökt/provat Adventuren ganska noga. Du får gärna ställa fler frågor. Men jag rekomenderar att åtminstone jämföra båda i verkligheten och helst prova båda i vattnet.
Turbofenor rekomenderas absolut, vilken du än väljer.
Nu är den hemma!
Igår hämtade jag min Revolution, idag blåser det halv storm så jag får testa den imorgon. Det blev turbofenorna och segelkitet (som jag redan moddar för att kunna reva det som en rullfock). Har man, som jag, massor med fantasi och är problemlösare av födsel och ohejdad vana finns inga begränsningar nånstans. Jag misstänker starkt att jag kommer att bli jättenöjd fast jag aldrig provade den.
Mossgrön blev det så den matchar alla andra grejer från "firman", synd att seglet inte fanns i antingen slagskeppsgrått eller kamouflage.
Uppdatering kommer när jag och kajaken badat.
Igår hämtade jag min Revolution, idag blåser det halv storm så jag får testa den imorgon. Det blev turbofenorna och segelkitet (som jag redan moddar för att kunna reva det som en rullfock). Har man, som jag, massor med fantasi och är problemlösare av födsel och ohejdad vana finns inga begränsningar nånstans. Jag misstänker starkt att jag kommer att bli jättenöjd fast jag aldrig provade den.
Mossgrön blev det så den matchar alla andra grejer från "firman", synd att seglet inte fanns i antingen slagskeppsgrått eller kamouflage.
Uppdatering kommer när jag och kajaken badat.
Midsommar på Bråviken
Nu har jag gjort två längre turer, den första med segel och "på lätten" (olastad) och den andra med "full stridsutrustning" bestående av patrulltält, sovsäck 2000, specialdesignad kudde pga. ryggproblem, Exped downmat DLX9, köksutrustning, mat, fiskegrejer och massa andra "livsnödvändiga" prylar som GPS, mobil, tvätt och badutrustning mm.
En underbar finess är hjulen som jag testade att sätta på innan jag drog upp kajaken på ön där jag övernattade. Med dom på så behöver man ju inte lasta ur utan ner med dom under vattnet och så flyter dom upp i hålen (kan inte sjunka eller lossna) och sen går man bara upp ur vattnet och till lägerplatsen direkt med kajak och allt. Fördelen med den lösningen är att det är svårt att glömma nåt, är lägerplatsen tom så är allt med.
Bråviken är ju som den är och när jag vaknade nere i bergrummet (jodå, visst finns dom kvar därute) och kom ut så hade det blåst upp rejält men inget som bekom kajaken det minsta, den gick så stabilt och fint och jag tom. fiskade fast det gick ganska mycket sjö, det enda som jag saknade var ett drivankare men det är ju lätt fixat.
Den här kajaken var ett mycket lyckat köp och jag kan rekommendera den till alla vardagsmotionärer (och er andra också) då den både går att paddla, trampa, segla och kan förses med elmotor.
Nu har jag gjort två längre turer, den första med segel och "på lätten" (olastad) och den andra med "full stridsutrustning" bestående av patrulltält, sovsäck 2000, specialdesignad kudde pga. ryggproblem, Exped downmat DLX9, köksutrustning, mat, fiskegrejer och massa andra "livsnödvändiga" prylar som GPS, mobil, tvätt och badutrustning mm.
En underbar finess är hjulen som jag testade att sätta på innan jag drog upp kajaken på ön där jag övernattade. Med dom på så behöver man ju inte lasta ur utan ner med dom under vattnet och så flyter dom upp i hålen (kan inte sjunka eller lossna) och sen går man bara upp ur vattnet och till lägerplatsen direkt med kajak och allt. Fördelen med den lösningen är att det är svårt att glömma nåt, är lägerplatsen tom så är allt med.
Bråviken är ju som den är och när jag vaknade nere i bergrummet (jodå, visst finns dom kvar därute) och kom ut så hade det blåst upp rejält men inget som bekom kajaken det minsta, den gick så stabilt och fint och jag tom. fiskade fast det gick ganska mycket sjö, det enda som jag saknade var ett drivankare men det är ju lätt fixat.
Den här kajaken var ett mycket lyckat köp och jag kan rekommendera den till alla vardagsmotionärer (och er andra också) då den både går att paddla, trampa, segla och kan förses med elmotor.
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg