Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma!

Nu var det iofs många år sedan (ca: 30) kängorna byttes ut och orsaken då var att jag fick ont i vristerna. Nu testade jag inte alla men än idag så har jag det jobbigt med styva skor. På den tiden minns jag inte att man talade så mycket om vriststöd, men så använde ju många stövlar, och de har ju inget vriststöd de heller. När jag tänker efter så tror jag att det var ungefär 20 år sedan man började ifrågasätta mina skoval så de första 10 åren var det ok med lätta sneakers, eller så ville ingen klaga på den tiden.
De perfekta skorna har jag fortfarande inte hittat men däremot har jag lärt mig att vi alla är olika och att de bästa skorna är de som passar dig bäst.
I år hittade jag dock de som jag har gillat bäst hittills, sockiplast aktiga vadarskor från Lidl. De passade dock inte på underlag som lutade starkt och underlaget var snö/is/skare eller gegga.
Tyvärr höll inte dessa skorna hela turen men i sju dagar så njöt jag av den friheten dessa skorna gav mig. Det ska tilläggas att jag fryser sällan om fötterna. Skorna torkade inte under natten de första 3 dagarna eftersom det regnade hela tiden trots att mina fötter därmed var konstant blöta så fick jag aldrig "russin"fötter, när vädret var bättre då hade jag torra skor på morgonen.
Orsaken till att jag inte hittat rätt i skodjungeln är att jag ...
- tycker att ett par skor som kostar runt 1000 kr ska hålla mer än en säsong, då jag ofta går oledad så har detta tagit hårt på de flesta skorna
- har mycket dåliga knän och noterat att för stela och uppbyggda skor gör det värre
Sockiplast vadar skorna var jag orolig för att jag inte skulle klara att ha på långa stenpass, för knäna, men det fungerade fint.
Så nu letar jag nya sockiplastskor som helst har lite djupare mönster i sulorna, men samtidigt behåller sin mjukhet.
Så det bästa med allt detta är att jag lärt mig att de bästa skorna är de som just du trivs i, skorna som gör dina fötter och kropp glad, skorna som du egentligen inte ens tänker på att du har på dig.
Kan rekommendera dessa. Men studera storlekarna noggrannt, grymt små i storlek, sockeplast med minimal men ändock sula.
https://www.sockwa.com/products/x8
 
Kan rekommendera dessa. Men studera storlekarna noggrannt, grymt små i storlek, sockeplast med minimal men ändock sula.
https://www.sockwa.com/products/x8

Liknar mycket de jag använde, förutom att Lidls hade möjlighet att öppna upp med resårsnöre längst upp samt då att Lidls var 10 gånger billigare. Dessa var iofs snyggare men det är inget som bekymrar mig.
Ungefär så här såg Lidl skorna ut, mina var blå och svarta samt hade åtdragaren fram
 

Bilagor

  • Lidlsko.PNG
    Lidlsko.PNG
    84.8 KB · Visningar: 1,050
Hela idén är väldigt märklig. Och blir än märkligare om man kollar på alla de yrkesgrupper som måste vandra i terräng och vad de väljer för skodon. Det är ju inte precis trailrunningskor, om man säger så.

Nej, jag tycker inte det är så märkligt. Att färdas yrkesmässigt och privat i t.ex fjällen är två tämligen skilda företeelser som kräver olika övervägande av vad som är lämpligast utrustning. Att gå med lätt sko bygger ju på att man håller värmen när man är i rörelse och att man tar hand om fötterna och ger de möjlighet att torka upp. Är du t.ex guide eller ledare för en tur blir det troligtvis mer stillastående när du ska hjälpa dina deltagare. Samma torde gälla för stridande förband och jägare m.m.

En sak jag dock är nyfiken på är hur samerna tänker kring skor på fjället? Dels traditionellt och dels när de haft möjligthet att använda "moderna" skor. Någon som är insatt i det ämnet?
 
Här har generationer av vandrare missat denna fantastiska upptäckt och gjort helt fel, liksom! :) Är det en modefluga, i svallvågorna av trailrunningtrenden?
.

Jag tror ingen missat något utan att det handlar om tradition och hälsosam konservatism. Det viktigaste är ju att verkligen lära känna sin utrustning och dess begränsningar innan man ger sig iväg på t.ex långtur i fjällen. Då är det inte alla som har tid och ork att lära sig känna ny utrustning med nya begränsningar (och nya möjligheter :)) .

Även om jag nu vandrar i sandaler så är jag extremt konservativ vad gäller tältval. Av den anledning att de Hillebergtält jag provat har utstått väldigt hårt väder och pallat det. Finns garanterat andra märken som gör lika bra eller bättre tält men just nu skulle det ta för öång tid för mig att bygga upp samma förtroende för dem så då låter jag bli.
 
Btw, här finns väl några fallskärmsjägare på Utsidan (Patric och andra) - skulle vara intressant att höra hur ni ser på detta? Läser man t.ex. om Örnmarschen verkar stort fokus vara att hålla fötterna torra och under 10-minutersvilan en gång per timme kolla dem noga. Blev ni trailskovandrare i vuxen ålder eller förblev ni kängvandrare?

Mats

Inte FJS, men jag gjorde min militära GU vid Lapplands jägarregemente i Kiruna som också var kända för långa förflyttningar till fots med tung packning.
Jag gick med kängor under ganska många år efteråt och kände mig skeptisk emot de som gick i låga trailskor ungefär utifrån de argument du anger. 2009 provade jag med ett par Salomon techamphib och blev inte såld - de passade inte mina fötter och jag fick grymt ont under fotsulorna. Vandringen efter gick jag dock med ett par Bestard - ett par låga "approachskor" som var lite mer rejäla än trailskorna. Efter det så har jag bara gått i låga skor och nu använder jag ett par La Sportiva TX3 och skulle för allt i världen inte vilja byta till de gamla klumpiga kängorna jag använde i vid JS i Kiruna.

Förutsättningarna skiljer sig dock åt. Då hade man krav att bära det man behövde, vilket ibland kunde innebära närmast omänskliga bördor. Då handlade om att förbereda sig för ofred och använda den mtrl som stod till förfogande, även om vi hade frihet att inom vissa ramar välja kängor.

Idag har jag på i princip alla punkter både lättare och bättre utrustning. Jag behöver aldrig tänka på att bära 45-55 kg i obanad terräng utan att ha sovit på något dygn. Jag bär 14-15-16 kg inledningsvis för en veckotur. Det innebär att jag kan röra mig lättare och snabbare och kombinationen med lättorkande skor och damstrumpor i nylon som torkar på nolltid, gör att jag aldrig känner mig lika blöt. Nu har jag inget behov av att stanna och torka sockar som på "jägartiden". Väl framme byter jag till torra sockar och kan strosa omkring tältet i lätta sandaler.

Om jag någon gång skulle behöva bära gigantiska bördor igen så kanske jag skulle välja kängor, jag vet inte. Men i och med att jag under ett antal år även modifierat min packning så den är betydligt lättare än för 15-20 år sedan, så har jag även modifierat det jag har på fötterna. Det behöver inte betyda att det är rätt för alla, men jag har iaf provat på det mesta och kommit fram till vad som passar bäst för mig för stunden. Är det snårigt har jag btw damasker och med lättare packning upplever jag att jag inte behöver samma stöd för vristerna. Däremot värdesätter jag den närmast klätterskoliknande känsla och fäste jag har med La Sportiva-skorna över blockfält.

Kängor har absolut sin plats; jag använder det för en del lättare alpina turer, glaciärvandring osv samt på kortare turer under höst och vår eller då det mer handlar om generellt "frilufsande" än rena vandringar. Läs gärna Claes Grundstens erfarenheter med lättare skor på hans blogg här.
 
Ingenting. Men jag använde inte Sealskinz utan en vsriant med ull på insidn för vörmens skull. De finns nämnda tidigsre i denna tråd.
/HåkanF

Jag blev lite förvånad att du blev kall då jag inte känner någon egentlig skillnad i hur det värmer mot när jag har kängor. Men jag litar inte till sealskinzens enligt min uppfattning bristfälliga värmeförmåga utan har ett par tunna nylon eller ullstrumpor och ett par mellantjocka ylllestrumpor innanför när det blir för kallt utan vattentäta strumpor. Då måste även skona vara ett halvt nummer större än vanligt.

Jag brukar ha den setupen även när jag är ute och går på vintern (även i lite djupare snö med gaiters) ner till -10 ungefär. Då kan man iofs ofta skippa de vattentäta sockorna då det inte är vått. Vid lägre temperaturer kan det börja bli kallt genom sulan. Det har dock aldrig varit ett problem vid normala fjällvandringstemperaturer ner till runt nollan, även med snö och slask som underlag. Tycker jag, men det kan ju vara olika hur man upplever det.

(Brasklapp: Merrell Trail Glove skulle jag inte ta till fjällen, de har klart sämre isolerad sula än alla andra terränglöpningsskor jag provat.)

För övrigt så är det ju tyvärr så att vi närmar oss det halvår då man kan experimentera med det här om man vill under värre förhållanden än man kan förvänta sig vid fjällvandring, men med förstärkningsplagg och civilisation inom räckhåll.
 
Jag blev lite förvånad att du blev kall då jag inte känner någon egentlig skillnad i hur det värmer mot när jag har kängor. Men jag litar inte till sealskinzens enligt min uppfattning bristfälliga värmeförmåga utan har ett par tunna nylon eller ullstrumpor och ett par mellantjocka ylllestrumpor innanför när det blir för kallt utan vattentäta strumpor. Då måste även skona vara ett halvt nummer större än vanligt.

Jag brukar ha den setupen även när jag är ute och går på vintern (även i lite djupare snö med gaiters) ner till -10 ungefär. Då kan man iofs ofta skippa de vattentäta sockorna då det inte är vått. Vid lägre temperaturer kan det börja bli kallt genom sulan. Det har dock aldrig varit ett problem vid normala fjällvandringstemperaturer ner till runt nollan, även med snö och slask som underlag. Tycker jag, men det kan ju vara olika hur man upplever det.

(Brasklapp: Merrell Trail Glove skulle jag inte ta till fjällen, de har klart sämre isolerad sula än alla andra terränglöpningsskor jag provat.)

För övrigt så är det ju tyvärr så att vi närmar oss det halvår då man kan experimentera med det här om man vill under värre förhållanden än man kan förvänta sig vid fjällvandring, men med förstärkningsplagg och civilisation inom räckhåll.

Sealskinz finns ju i fyra olika tjocklekar o temperaturer..
 
Sealskinz finns ju i fyra olika tjocklekar o temperaturer..

De sealskinz jag använder har tunn merinofodring på insidan, de värmer i alla fall inte speciellt mycket. Som vanligt gäller det att hitta något som fungerar och man trivs i själv, och detta experimenterande sker nog bäst hemmavid under vinterhalvåret. Men det går nog för de allra flesta att hitta tillräckligt varma lösningar med yllesockor, vattentäta strumpor och terränglöpningsskor om man kan tänka sig att ha tillräckligt rymliga skor. Jag har inga problem med att ha något större skor även när jag inte använder sealskinz och tjockare sockor, men det kan man naturligtvis upplevas olika. För någon kanske lösningen är att ha dubbla sockor även utan sealskinz (eller motsvarande) på samma sätt som i alla fall jag har dubbla sockor i kängor även om det är hyfsat varmt. (Ja, jag använder även kängor, men helst inte när jag i huvudsak ska gå.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Dags för omsulning? Kläder 12
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
CrazyFin Dags för nya byxor! Vilken? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.