Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

Ja, det framstår ju nu i alla avseenden som att man gjorde ett mycket olyckligt vägval. Ska bli intressant och se vad som blir offentligt vid efter avslutat haveriutredning.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ja, det framstår ju nu i alla avseenden som att man gjorde ett mycket olyckligt vägval. Ska bli intressant och se vad som blir offentligt vid efter avslutat haveriutredning.
Vägvalet är det absolut bästa. Tänk själv att flyga över Rabots glaciär, passera mellan Kebnekaises toppar och efter att ha passerat toppkammen glida över Sveriges största glaciärer. Vägvalet är perfekt förutom att höjden var för låg (av någon orsak som haveriundersökningen förhoppningsvis kan ge klarhet kring).
 
Vägvalet är det absolut bästa. Tänk själv att flyga över Rabots glaciär, passera mellan Kebnekaises toppar och efter att ha passerat toppkammen glida över Sveriges största glaciärer. Vägvalet är perfekt förutom att höjden var för låg (av någon orsak som haveriundersökningen förhoppningsvis kan ge klarhet kring).

Det är verkligen svårt att bortse från att höjden var för låg.
 
Vägvalet är det absolut bästa. Tänk själv att flyga över Rabots glaciär, passera mellan Kebnekaises toppar och efter att ha passerat toppkammen glida över Sveriges största glaciärer. Vägvalet är perfekt förutom att höjden var för låg (av någon orsak som haveriundersökningen förhoppningsvis kan ge klarhet kring).

Var det inte snöstorm eller började det efter att planet kraschat?

Besättningen var medelålders och hade troligtvis familjer så nog tycker jag att de borde kört på säkerhet och inte haft lekstuga.
 
de skriver att de kan erbjuda sitt normala utbud, så jag antar att själva toppen då inte är avspärrad. Ingen bana går väl ner på Rabots glaciär?
Kanske har de begränsat avspärrningen till glaciären nedanför toppen och kammen över till nordtoppen?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips