Norska äventyraren Jens

Förstår varför NRK inte vill att avsnitt 4 ska kunna ses utanför Norge, t.ex. i Kanada. Jens jagar med ett gäng höga och fulla indianer som först missar tre skott på stillastående älg sen skadskjuter en björn utan vettigt eftersök. Förmodligen brottsligt även i Kanada. Jag tycker att serien i övrigt var bra men sista avsnittet är dåligt och Jens framstår i lite dålig dager då han jagar med ett gäng fyllbultar istället för att hitta nån gammal trapper eller indian som kan berätta om hur det var förr......
 
Jag tycker det är bra att Jens visar hur indianerna har det, och är, nu. Han har ingen plikt att visa upp livet i vildmarken så som det var på Helge Ingstads tid. Hur anakronistiskt och verkligehetsfrånvänt ett trapperliv är idag kan man se tydligt på Discovery Channel-serierna "Alaskan bush people" m. fl.
Det enda som kan likna på någon sorts äkta vara är nog Werner Herzogs "Happy People".
 
Fick lite samma känsla när han skulle bryta av stora torra grenar från ett stående träd vid något tillfälle uppe i norra Sverige (tror jag). Kanske petigt av mig och kanske är det ändå ok om man gör det där ingen annan går, men annars är det ingenting som jag brukar göra i alla fall, hur gör ni?
Man har ju ett visst ansvar när man gör sådana här serier i tv eftersom de får stort genomslag.
 
I avsnittet kungsleden åker Jens förbi Aktse.

Han vet att det ska bli dåligt väder, men han väljer att slå läger mitt på sjön, 500 meter från skyddad björkskog.

Detta är uppenbarligen för att "fakea till" känsla av utsatthet och göra bättre TV. Det blir ju lite pinsamt.
 
Jag tror att han filmar själv, som han berättar i filmen. Ibland kör han en drönare och filmar. Men det är klart det där du berättar om Aktse, då tror jag att han hittade en fin spot, där kunde få chans på bra film-miljöer, men det är klart dumma risker är det nog. Men tanken på att han filmar allt själv. Det är ett bra slit jobb och åka fram och tillbaka hela tiden. Så jag tycker den här produktionen är bra.
Jag tycker det var bra även i episod 4 då indianerna rökte på. De gör nog det. Detta är en verklighets dokumentär och ska spegla hur det är. De har träffade på under denna färd då var de sådana. Bra att se verkligheten med utan en massa dåliga klipp och fotar bara de finaste topparna.
 
Sen att bryta kvistar på träd som någon tyckte var dåligt. När man är ute så gör man både bra och dåliga misstag. Kanske det var ett misstag eller det måste finnas en orsak till det här.
 
I avsnittet kungsleden åker Jens förbi Aktse.

Han vet att det ska bli dåligt väder, men han väljer att slå läger mitt på sjön, 500 meter från skyddad björkskog.

Detta är uppenbarligen för att "fakea till" känsla av utsatthet och göra bättre TV. Det blir ju lite pinsamt.

Jaha, var det vid Aktse? Jag fick för mig att det var på väg upp från Abisko till Alesjaure. Där är det stigning och sedan platå utan björkskog, om man nu inte vill åka ned igen.
 
Hmm, att bryta eller inte bryta en kvist det är frågan.
Det finns ställen med mycket få kvistar och grenar och det finns ställen med mycket kvistar och grenar. För att inte säga otroligt mycket. Här där jag bor ser vi inte skogen för alla kvistar och grenar... Och jag tycker det inte är en orimlig tanke att bryta en torr kvist eller gren (trots uppenbart en lagöverträdelse) under dessa förhållanden.

Så med det sagt, landet är långt och större delen är obebott med milsvida skogar. Röjningsbehovet för ett effektivare skogsbruk har varit eftersatt i decennier. Allt utgår inte från en stadsnära betraktelse.

Men i trakter med stort tryck från friluftslivet gäller att ta hänsyn till ”kvistarna och grenarna”. Skulle alla besökare där inte beakta allemansrättens krav på aktsamhet tar ytterst friluftslivet själv skada.
 
Om man gör Tv eller populära Youtube filmer så ska man följa & informera och propagera för allemansrätten & fiske & jaktregler. Även säkerhet osv ---
 
Ang om han filmar själv så verkar flera avsitt tex där man ser Jens i en kanot som om det är fler med samt inslag då han skjuter varingsskott då en björn är ganska nära.
Men från repotage vintertid verkar han vara ensam i tält som nästan blåser bort tex.
Självklart visas ej avsnittet med urinvånare i SVT förvånande att det sändes på NRK de borde ju även de ha samma PK inställning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Älgskogen från norska Engerdal :) Böcker, film, media 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...