Norsk vildmark?

Jag har börjat fundera på en tur i vårt vackra grannland. Skam till sägandes vet jag praktiskt taget ingenting om markerna där.

Jag är intresserad av att vandra både på och utanför leder, genom glest befolkade/bevandrade områden med vildmarkskänsla. Gärna en vandring i spektakulär natur på olika sätt och cirka 15-25 mil lång.

Jag har kollat DNTs hemsida och där finns mycket om stugor och turer och leder, men det är inte riktigt den typ av information jag är intresserad av. Den riktar sig nog inte riktigt till min typ av vandrare och den ger inte mycket hjälp att välja mellan olika områden.

Jag skulle gärna vilja ha tips om var man ansluter till civilisationen i början eller slutet på en sådan här tur.

Hittade följande i en gammalt Utsidan-tråd. Vore trevligt att få lite mer info och jämförande beskrivningar av områdena:

"Tafjordfjella är lite trångt men har en mycket speciell
atmosfär. Breheimen är kanska de ensammaste sydnorksa området.
Jotunheimen erbjuder ensamhet åt den som orkar leta upp den.
Skarvheimen har återigen en mycket speciell atmosfär,
och mycken ensamhet, om du bortser från vildren.
Sedär, Trollstigen-Finse, det vore väl rejält, tre veckor eller
så. Och sen över Hardangervidda till Haukeliseter av bara farten ...

Sen finns Nordnorge, där jag bara känner Saltfjellet-Sulitelma.
Narvikfjellene, Indre Troms.

il C"


Någon som kan hjälpa mig?

Jörgen
 
Norge!!!!!

På en 15-25 mil lång tur slipper man inte undan tillrättalagda områden, men man kan undvika stugor precis hur mycket man vill. Har man som jag tidiga morgonvanor kan man undvika folk rätt mycket också. På Hardangervidda,
och ännu mer i Skarvheimen, finns stora områden som inte alls berörs av leder, men det kan gissningsvis vara svårt att korsa vattnen, och sen kan man väl inte
tälta på vilken höjd som helst.

En lång tur i Sydnorge binder nödvändigtvis ihop flera områden och man lär få korsa väg ett par gånger.
Jag ser två huvudalternativ.

1) Någon kombination av Skarvheimen-Jotunheimen (västra)-Breheimen. En heltur från Sjåk Sæter norr om Breheimen, till Finse
vid Bergensbanen, blir genaste vägen kanske 14 dagsetapper om man nu inte går väldigt långt varje dag.
Variationsmöjligheter finns; jag har gått Breheimen-
Jotunheimen en gång och Skarvheimen- Jotunheimen tre.
Klarar man långa dagsetapper kan man ju börja ända uppe
vid vägen Åndalsnes-Valldal, alltså ta med en bit av Tafjordfjella också.

2) Ännu ensammare är Dovrefjell-Reinheimen-Tafjord
där jag gjorde en tur på 13 dagar 2003, med proviantering i Bjorli. Jag har börjat skissa på en
ny tur via Lesjaskog med avslutning
delvis utanför lederna i Tafjordfjella.
Jag kanske skulle börja i Øksendal.

De sydnorska turer jag gjort finns dokumenterade på
huthyfs.com - endast från den sista turen finns digitala bilder, resten är scannade.

I norr har jag gjort en 14-dagars tur i Saltfjellet
och Arjeplogsfjällen. I Nordnorge har DNT och medlemsföreningarna inga bemannade eller ens
självbetjänade stugor, så man blir inte precis omkullsprungen där.

Ensammast av allt i nord
är kanske Børgefjell, utan tillrättaläggning,
men inte så alpint som Sarek, men förmodligen med lika
dåligt väder och säkert många vanskliga vad.
Jag tror inte man får in så många dagar där, men även i norr kan man ju kombinera flera områden utmed den s k Nordlandsruta.
En tur jag funderat på är att kombinera Vindelfjällen
(men inte den skogiga märkta leden) med Ranafjellene
och Saltfjellet.

marmotta, a k a il C.
 
Tackar. Det här var en bra början. Skall börja titta på kartor ordentligt. Fler tips mottages gärna.

Jag har inget emot att passera en eller annan väg och stugor är ju ganska lätta att undvika.

Jörgen
 
Femundsmarka nasjonalpark

Hej!
Kan rekommendera en tur i Femundsmarka Nasjonalpark. Information finner du på t. ex. http://www.femundsmarka.net, http://www.femundsmarka.org eller hos Engerdal kommune, http://www.engerdal.kommune.no.

Området ligger mellan Femunden som är Norges tredje största sjö och svenska gränsen. Nationalparken är en av Norges första och upprättades 1971 den omfattar 573 km2 men gränsar även till Långfjällets naturreservat och Töfsingdalens nationalpark i Sverige, så det totala "brukbara" området är betydligt större. Området är ett särpräglat vildmarksområde med grovstammig, gles furuskog, blockmark lågfjäll och talrika insjöar och vattendrag. Området har stort vetenskapligt värde tackvare de orörda vattendragen. Bilväg saknas helt i området. Detta är ett område där man även kan hitta t.ex. varglav för den som är botaniskt intresserad

Planerar du en tur i vinterhalvåret skall du vara medveten om att området ligger mitt i triangeln Tynset (Norge), Röros Norge och Särna, platser som ofta omtalas med nattens lägsta temperatur, undantaget Tornedalen och norra Norrland inland. Jag hade natten till söndag sista helg, natt till 7 jan -07, -14,6 på termometern i Sylen (Grövelsjöns norra ände) då större delen av mellansverige hade helt andra temperaturer. Snö för skidåkning finner du här även denna varma vinter, troligen tackvare att terrängen i dalgångarna ligger på 700-800 möh, samt ovannämnda triangel.

Lämplig startplats finner du t.ex. vid Grövelsjöns fjällstation i norra Dalarna. Tåg till Mora och därefter buss till fjällstationen (två avgångar dagligen).
 
Rago nasjonalpark

Med sina 171 km2 är Rago nationalpark möjligen för liten för en så lång tur som du planerar, men i och med att den gränsar till Padjelanta kan en tur med fördel läggas där området väster om sjöarna Virihaure och Vastenjaure ingår. I nationalparkens norra del återfinns en led med en stuga (Storskogshytta). I övrigt är parken oexploaterad. Förvisso återfinns en led i den södra delen, men den är inskränkt till lite färgklickar på en eller annan sten.

Området är storslaget och kargt, med den karaktäristiska norska berghällen som stående inslag. Dess västra del präglas av fjällbjörkskog och är rätt kuperad, men ju närmare man kommer den svenska gränsen, desto tydligare blir kargheten.

Rago är väl värd ett besök. Bilväg fram till Lakshola, via Fauske eller Narvik.

Officiell hemsida

Utsidan-tråd i ämnet
 
Bamba; sa:
Har också funderat på Rago. Vilka kartor gäller för området?

Någon som besökt Dividal?

För Rago (med ingång från Lakshola) gäller
norska statskartet blad 2129I Sisovatnet,
bestillingsnr. 1319 plus svenska fjällkartan,
lämpligt blad. Det tycks gå stig ända till gränsen mellan
Rr 242 och Rr 242a.

Jag har inte besökt Dividal, men kartorna vet jag:
Turkart Indre Troms, 1:100 000, eller Kartpakke
13, 1:50 000, Indre Troms-Treriksrøysa,
sju blad. Blad 1632 I heter Dividalen.
I övrigt vet jag att området är myggrikt.
 
marmotta; sa:
Bamba; sa:
Har också funderat på Rago. Vilka kartor gäller för området?

För Rago (med ingång från Lakshola) gäller
norska statskartet blad 2129I Sisovatnet,
bestillingsnr. 1319 plus svenska fjällkartan,
lämpligt blad. Det tycks gå stig ända till gränsen mellan
Rr 242 och Rr 242a.

Det går att följa en led fram till Ragohytta i alla fall. Därefter är stigen mer ett kartfenomen.

För att ta sig över till Padjelanta krävs lite stigfinneri. I denna tråd återfinns ett vägvalstips av Anders Klingström (page 2) som jag, för egen del, hade stor nytta av då jag vandrade från Ragohytta in mot Padjelanta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.