Norra Sytertoppen i februari

Jag och en vän tänkte försöka bestiga norra Sytertoppen nu i veckan.
Vi ska utgå från Hemavan och och vidare till viterskalsstugan, därefter är vi sugna på att ta vägen över norra Sytertoppen till syterstugan.

Vi var där förra året i januari men aldrig uppe på toppen.

Är det någon som har erfarenhet av den vägen på turskidor och kan tipsa om vilken väg som är bäst och minst risk för laviner?

Bilagor

• 27535096_10155209268773085_1935724077_o.jpg
    27535096_10155209268773085_1935724077_o.jpg
    21 KB · Visningar: 601
Jag vet inte hur det ser ut första biten från viterskalstugan upp mot toppen, men det ser ganska brant ut.Jag gick åt andra hållet, från Syterstugan, efter
N Sytertoppen, norr ut och ned i dalen och vidare mot Måskoejaevrie-Viterskalet. Det var en mycket trevlig tur som kan rekomenderas. Men upplever man att det är lavinfarligt med överhäng o. dyl. kanske man inte ska sätta sig och fika just nedanför branterna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Att gå runt genom Viterskalet och upp på toppen norrifrån är säkrare än att gå direkt upp över Måskoestjåhke. Där är det mer än 30graders lutning och inget naturligt hinder för laviner, bara öppen oskyddad terräng.

Glaciären på norra sidan är rejält brant överst så sommarleden är att följa.

Att gå från Syterstugan ser inte farligt brant ut. Men jag har bara gått båda vägarna sommartid. Finns ett par böcker om lavinrisk i dessa områden. Sedan bör ni följa med på lavinprognoserna som kan förändras mkt på kort tid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips