Norra Sytertoppen i februari

Jag och en vän tänkte försöka bestiga norra Sytertoppen nu i veckan.
Vi ska utgå från Hemavan och och vidare till viterskalsstugan, därefter är vi sugna på att ta vägen över norra Sytertoppen till syterstugan.

Vi var där förra året i januari men aldrig uppe på toppen.

Är det någon som har erfarenhet av den vägen på turskidor och kan tipsa om vilken väg som är bäst och minst risk för laviner?

Bilagor

• 27535096_10155209268773085_1935724077_o.jpg
    27535096_10155209268773085_1935724077_o.jpg
    21 KB · Visningar: 590
Jag vet inte hur det ser ut första biten från viterskalstugan upp mot toppen, men det ser ganska brant ut.Jag gick åt andra hållet, från Syterstugan, efter
N Sytertoppen, norr ut och ned i dalen och vidare mot Måskoejaevrie-Viterskalet. Det var en mycket trevlig tur som kan rekomenderas. Men upplever man att det är lavinfarligt med överhäng o. dyl. kanske man inte ska sätta sig och fika just nedanför branterna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att gå runt genom Viterskalet och upp på toppen norrifrån är säkrare än att gå direkt upp över Måskoestjåhke. Där är det mer än 30graders lutning och inget naturligt hinder för laviner, bara öppen oskyddad terräng.

Glaciären på norra sidan är rejält brant överst så sommarleden är att följa.

Att gå från Syterstugan ser inte farligt brant ut. Men jag har bara gått båda vägarna sommartid. Finns ett par böcker om lavinrisk i dessa områden. Sedan bör ni följa med på lavinprognoserna som kan förändras mkt på kort tid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips