Norra eller södra sidan?

Hejsan. Tror nog att denna fråga passar bäst på denna tråd. Jag läste en bok av Christer Gerlach där han skriver att han kan avgöra på vilken sida av ekvatorn han befinner sig på med hjälp av studera riktningen som vatten snurrar i, tex när man tömmer ett handfat eller badkar. Det skulle vara Coreoliseffekten som orsakade detta problem. Jag har dock läst att den kraften är alldeles för liten för att påverka vatten i ett handfat.
vad är det som är rätt. Jag mailade Gerlach och han hävdar att han har rätt.

/mathias

Coreoliseffekten har ingen inverkan på så små saker som virvlar i handfat och badkar. Det är bara större saker, som vindarna och havsströmmarna som påverkas av jordens rotation. Allt enligt en docent i fysik som jag såg på Tv för några år sedan. Frågan var uppe då också. Det är helt slumpmässigt om virveln snurrar åt höger eller vänster i handfatet eller badkaret. Jag har sedan jag såg det programmet ibland sett efter hur det snurrar och det är faktiskt slumpmässigt.- (Ett säkrare sätt att ta reda på om man är norr eller söder om ekvatorn kan ju vara att ha en GPS).

Hälsningar
Magnus

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är jag helt borta eller är det inte så att solen återfinns i norr mitt på dagen om man är på södra halvklotet?

Det där med virvlarna måste jag kolla snarast, fantastiskt bra anledning att åka till Australien tex.

[Ändrat av msl 2006-04-26 kl 18:13]

msl; sa:
Det där med virvlarna måste jag kolla snarast, fantastiskt bra anledning att åka till Australien tex.

[Ändrat av msl 2006-04-26 kl 18:13]

Mmmmmmm Är det bara jag som känner Simpsons vibbarna i luften?? :)

Do the Bartman
Peter P.

ett sätt att kolla på vilket halvklot man befinner sig är att observera hur vindbyar är orienterade i förhållande till medelvinden. På norra halvklotet brukar kastbyar vara högervridna i förhållande till medelvinden, det vet varje bankappseglare. Vind i lägre skikt bromsas av friktionen mot jordytan och vrids mot vänster. På södra halvklotet är vindbyarna vänstervridna.

Noterade i veckan som gick att vindbyar utmed Röda havets stränder inte följde den regeln, men förmodligen är man för nära ekvatoren där.

Badkarsvirveln kan man styra med ettt finger så den växlar rikting,

Lågtryck

Står man still tillräckligt länge kan man konstatera åt vilket håll lågtrycken roterar.
Står man dessutom i ett badkar kan man konstatera både halvklot och Archimedes princip.

msl; sa:

Man kan ju börja med att åka till Skövde eller nåt sånt som ligger på norra halvklotet och se om det alltid snurrar medsols.

Ett annat trick för att bedöma på vilket halvklot man befinner sig är att kolla på flygbiljetten. Där brukar det stå vilket land man har rest till.
Man kan också fråga nån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips