Norr malarstrand/Stadsgarden

Halloj,

Kommer ihag att jag for lange sedan laste om klattring langs Norr Malarstrand/Stadsgarden. Tyvarr kommer jag inte ihag nagra detaljer.

Ar det nagon som har koll pa om det finns nagra tankbara kilrutter i de trakterna?
Kan iofs tanka mig att det kanske inte ar helt lagligt att klattra pa sprangvaggarna vid kajerna, nagon som vet?
 
Tror du tänker på Söder Mälarstrand, där finns det ett par leder bakom münchenbryggeriet. Vid stadsgår´n, klippan upp mot fjällgatan finns det nog inget bultat men har sett bl.a. militärer öva där. Sen så har du en fin sprängklippa nere vid Danvikstull, alldeles intill hammarbykanalen.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
ranxerox; sa:
Halloj,

Kommer ihag att jag for lange sedan laste om klattring langs Norr Malarstrand/Stadsgarden. Tyvarr kommer jag inte ihag nagra detaljer.

Ar det nagon som har koll pa om det finns nagra tankbara kilrutter i de trakterna?
Kan iofs tanka mig att det kanske inte ar helt lagligt att klattra pa sprangvaggarna vid kajerna, nagon som vet?
Förmodligen
http://www.plonk.se/snf/munchen1.html
du tänker på. Men så många kilsäkrade leder hittar du nog inte. I stort sätt alla leder är på sprängklippa!

[Ändrat av _iceman_ 2006-08-02 kl 12:51]
 

Anna Frimodig

Avslutat
Vad menar du med fredad? Det är en klippa som alla andra. Men det är ju roligare att klättra på riktigt berg än sprängt, det enda som är bra med Danvik och München är att de ligger i stan (om man är i stan).
 
Soder malarstrand/Stadsgarden skulle det vara forstass.

Jag har klattrat vid Munchenbryggeriet och kanalklippan och menar inte dessa.

Jag menar sprangvaggarna som stracker sig upp fran kajen langs Soder malarstrand/Stadsgarden.

Jag ar helt saker pa att jag nagon gang hort om nagon som lyckats kilsakra en eller ett par rutter uppfor dessa sprangklippor.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
soderkisen; sa:
Tror du tänker på Söder Mälarstrand, där finns det ett par leder bakom münchenbryggeriet. Vid stadsgår´n, klippan upp mot fjällgatan finns det nog inget bultat men har sett bl.a. militärer öva där. Sen så har du en fin sprängklippa nere vid Danvikstull, alldeles intill hammarbykanalen.

Fjallgatan, det later som om det kunde vara nagot.
Vad for sorts ovning hade de? Rappel?
 
Jag har solat lite längs mariaberget vid Söder Mälarstrand. Inga svåra rutter överhuvudtaget, utan bara mest på skoj (efter krogbesök o.dyl.). Svårt att kilsäkra eftersom det är sprängklippa och ont om sprickor, men säkert inte helt omöjligt. Det ser även ut som att nån har försökt bulta en led nere vid lilla tegelhuset, intill vägen upp mot torkel knutsson. Brukar vara ganska blöt klippa där men det kan kanske vara nåt ändå?

Japp militärerna, troligtvis Stadskytte, brukar träna rappelering vid Stadgården.
 
Det finns 2 bultade linjer vid Södermälarstrand, som håller ungefär 5+ i klippklättringsgrad. Dessa är egentligen isrepor när det finns tillräckligt med is, varför lederna inte ska rensas. Det är inte förbjudet att klättra där.

/K
 
carvingkimbo; sa:
Det finns 2 bultade linjer vid Södermälarstrand, som håller ungefär 5+ i klippklättringsgrad. Dessa är egentligen isrepor när det finns tillräckligt med is, varför lederna inte ska rensas. Det är inte förbjudet att klättra där.

/K

Jag tror att du pratar om stadsgården någonstans. Vet du var dessa finns?
 
leosmi; sa:
carvingkimbo; sa:
Det finns 2 bultade linjer vid Södermälarstrand, som håller ungefär 5+ i klippklättringsgrad. Dessa är egentligen isrepor när det finns tillräckligt med is, varför lederna inte ska rensas. Det är inte förbjudet att klättra där.

/K

Jag tror att du pratar om stadsgården någonstans. Vet du var dessa finns?

Inte Stadsgården, vid korsningen Söder Mälarstrand och Torkel Knutssonsgatan, bakom det lilla tegelhuset går lederna.

/K
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.