Norr malarstrand/Stadsgarden

Halloj,

Kommer ihag att jag for lange sedan laste om klattring langs Norr Malarstrand/Stadsgarden. Tyvarr kommer jag inte ihag nagra detaljer.

Ar det nagon som har koll pa om det finns nagra tankbara kilrutter i de trakterna?
Kan iofs tanka mig att det kanske inte ar helt lagligt att klattra pa sprangvaggarna vid kajerna, nagon som vet?
 
Tror du tänker på Söder Mälarstrand, där finns det ett par leder bakom münchenbryggeriet. Vid stadsgår´n, klippan upp mot fjällgatan finns det nog inget bultat men har sett bl.a. militärer öva där. Sen så har du en fin sprängklippa nere vid Danvikstull, alldeles intill hammarbykanalen.
 
ranxerox; sa:
Halloj,

Kommer ihag att jag for lange sedan laste om klattring langs Norr Malarstrand/Stadsgarden. Tyvarr kommer jag inte ihag nagra detaljer.

Ar det nagon som har koll pa om det finns nagra tankbara kilrutter i de trakterna?
Kan iofs tanka mig att det kanske inte ar helt lagligt att klattra pa sprangvaggarna vid kajerna, nagon som vet?
Förmodligen
http://www.plonk.se/snf/munchen1.html
du tänker på. Men så många kilsäkrade leder hittar du nog inte. I stort sätt alla leder är på sprängklippa!

[Ändrat av _iceman_ 2006-08-02 kl 12:51]
 
Vad menar du med fredad? Det är en klippa som alla andra. Men det är ju roligare att klättra på riktigt berg än sprängt, det enda som är bra med Danvik och München är att de ligger i stan (om man är i stan).
 
Soder malarstrand/Stadsgarden skulle det vara forstass.

Jag har klattrat vid Munchenbryggeriet och kanalklippan och menar inte dessa.

Jag menar sprangvaggarna som stracker sig upp fran kajen langs Soder malarstrand/Stadsgarden.

Jag ar helt saker pa att jag nagon gang hort om nagon som lyckats kilsakra en eller ett par rutter uppfor dessa sprangklippor.
 
soderkisen; sa:
Tror du tänker på Söder Mälarstrand, där finns det ett par leder bakom münchenbryggeriet. Vid stadsgår´n, klippan upp mot fjällgatan finns det nog inget bultat men har sett bl.a. militärer öva där. Sen så har du en fin sprängklippa nere vid Danvikstull, alldeles intill hammarbykanalen.

Fjallgatan, det later som om det kunde vara nagot.
Vad for sorts ovning hade de? Rappel?
 
Jag har solat lite längs mariaberget vid Söder Mälarstrand. Inga svåra rutter överhuvudtaget, utan bara mest på skoj (efter krogbesök o.dyl.). Svårt att kilsäkra eftersom det är sprängklippa och ont om sprickor, men säkert inte helt omöjligt. Det ser även ut som att nån har försökt bulta en led nere vid lilla tegelhuset, intill vägen upp mot torkel knutsson. Brukar vara ganska blöt klippa där men det kan kanske vara nåt ändå?

Japp militärerna, troligtvis Stadskytte, brukar träna rappelering vid Stadgården.
 
Det finns 2 bultade linjer vid Södermälarstrand, som håller ungefär 5+ i klippklättringsgrad. Dessa är egentligen isrepor när det finns tillräckligt med is, varför lederna inte ska rensas. Det är inte förbjudet att klättra där.

/K
 
carvingkimbo; sa:
Det finns 2 bultade linjer vid Södermälarstrand, som håller ungefär 5+ i klippklättringsgrad. Dessa är egentligen isrepor när det finns tillräckligt med is, varför lederna inte ska rensas. Det är inte förbjudet att klättra där.

/K

Jag tror att du pratar om stadsgården någonstans. Vet du var dessa finns?
 
leosmi; sa:
carvingkimbo; sa:
Det finns 2 bultade linjer vid Södermälarstrand, som håller ungefär 5+ i klippklättringsgrad. Dessa är egentligen isrepor när det finns tillräckligt med is, varför lederna inte ska rensas. Det är inte förbjudet att klättra där.

/K

Jag tror att du pratar om stadsgården någonstans. Vet du var dessa finns?

Inte Stadsgården, vid korsningen Söder Mälarstrand och Torkel Knutssonsgatan, bakom det lilla tegelhuset går lederna.

/K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.