Klattring norr om NY - "Gunks"

Nagon som klattrat i omradet Gunks norr om New York?
Skulle garna vilja veta mer om typ av klattring och svarighetsgrader, finns guidebok?

Tacksam for all info.
 
Jag har hört mycket bra om the gunks när jag var i Squamish är faktiskt sugen på att åka dit. Tydligen är det nästan bara horizontella sprickor. Så de jag pratade med använde nästan bara Aliens och tricams.

Tydligen ska man inte lita på pitongerna som sitter där... Men riktigt häftigt med jättebrant trad på stora grepp.

Just det ett till tips fick jag, det var att inte vara där under helgerna ska tydligen vara massor med folk...

Gustaf
 
_iceman_; sa:
nikcar75; sa:
Nagon som klattrat i omradet Gunks norr om New York?
Skulle garna vilja veta mer om typ av klattring och svarighetsgrader, finns guidebok?

Tacksam for all info.

kolla in:
http://www.gunks.com/
där hittar du nog allt du behöver!

- tror att det är mycket trad som gäller

Tak, horisontella lister, överhäng, 80-graders sva, tak och stora överhäng är vad som gäller. Och en del tak förståss... Jamning och kaminer lyser med sin frånvaro. Nämnde jag tak? De flesta leder är 2-3 repor.
Det finns inte en enda sportled, men de flesta lederna är mycket välsäkrade och föraren (en nyutkommen av Dick Williams) är hyfsat korrekt när den anger hur bra säkringarna är (det amerikanska systemet med 5.0-5.14 som svårighetsskala är utökad med en säkringsskala G, PG, R, X, som är en kopia av den amerikanska biografskalan). Jag har hört att Gunks ofta säges vara ett 'tradgym', eftersom det mesta är så lättillgängligt och välsäkrat. Om du ännu inte kör trad, så är detta förmodligen det bästa ställe att lära sig trad, eftersom det finns många enkla leder och mängden av säkringar är fantastisk.
De har förmodligen nordamerikas (eller tom kanske världens) största täthet av 'enkla' leder (5.0-5.6). Men eftersom totala antalet leder är ca 1000 så finns det naturligtvis även ett helt gäng svårare leder också. 5.12 och däröver är dock lite sällsyntare. Graderingen är något 'hårdare' (ett lågt nummer kan kännas svårare än vid andra ställen), men inte så mycket svårare som Gunksarna själva skryter med.
Pitonger är oftast genomrostade (varav en som jag bröt av med tummen ligger hemma i byrålådan), men det finns sällsynta undantag.
I racket rekommenderas de tre minsta tricamsen och kamkilar med böjliga skaft (inte de 'gamla' med stela skaft eftersom säkringar ofta sätts i horisontalsprickor). Hexor kan lämnas hemma, men utöver ett (eller ett-och-ett-halvt) kilset så är små kilar (BD nr 5 och mindre) speciellt trevliga på leder 5.9 och svårare. Klippan är mycket hård, så det kan vara lämpligt att inhandla små kilar av stål-koppar legering vid Rock&Snow i byn om du siktar på många leder 5.9 och däröver. På de flesta lederna räcker det med den gula camalotten (nr 2) som största kamkil men vissa leder kan vara lite bekvämare om du har nr 3 eller 4. Aliens grön till röd (+ev blå) är att rekommendera (men bli inte inlurad att skaffa offset aliens eller offset kilar, de behövs inte). Dubletter av kamkilar är inte heller nödvändig, eftersom variationen i de myckna säkringsplaceringarna är stor. Släpa inte med några sportquickdraws, de är på tok för korta och du får garanterat repdrag runt hörn, tak och vanligt förekommande traverser. 30cm slingor är det minsta som bör användas och oftast behövs ett litet gäng 60cm. På senare år har de satt upp firningsstationer och många av dem kräver ett 60m rep. Jag anar att dessa är väl markerade i den nya föraren. De flesta kör med enkelrep, men dubbel kan vara bekvämt med tanke på ofta förekommande repdrag.
På helgerna är det förmodligen ett par hundra klättrare vid klippan, men eftersom klippan är ca 3km bred, så finns det 'ödsliga' leder även då. Tyvärr så är det en avgift (ca $8/dag) om du inte anländer före parkvakterna (ca kl 7.30). Om du siktar på att stanna ett par veckor så kan ett 'familjekort' köpas för ca $80 + $30/person). Det finns ett litet YMCA i byn (alldeles bredvid busstationen, där NYC bussen anländer) för ca $25/natt, ett par hotell ute vid stora vägen ($80?) samt två små platser att spänna upp ett tält ('Multiuse area' vid väg 299 brukar ha en del högljudda fester och 'Camp Slime' uppe vid stålbron är bättre än det låter, dock en hel massa trädrötter att sova på). Det är även accepterat att sova i/vid bilen på den lilla parkeringen där 'Stairmaster' trappen startar.
Den bästa tiden är juni, juli, sept och okt som har mest stabilt väder. April och maj har en hel del regn medans aug kan vara varmt (30-35C som känns ganska svettigt då hela klippan vänder mot söder) med mycket luftfuktighet. Om du siktar på en USA-nordost-tur så kan du även rita in Seneca (8 timmars körning söderut) och Adirondaks (2 timmar norrut). Seneca har samma typ av klippa men lite brantare och inte så mycket tak. Adirondaks har många längre turer på granit.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.