Norge 6 juni topptur?

Hej

Vi är 2 killar som ska åka bil till Norge från Karlstad nu på torsdag 5 juni och komma tillbaka söndag kväll. Vi hade tänkt åka till Spiterstulen och vandra upp 2 toppar i närheten på fredag och lördag kanske Galdhöppiggen och Glittertind...det blir fint väder verkar det som....

Har någon varit där nyligen och kan berätta hur mycket snö som finns kvar?

Om det är mycket snö, kan ni rekommendera eventuellt ett annat område i Norge (helst närmare Karlstad än Jotunheimen) där man kan ta sig fram med bilen och göra 2 fina toppturer.

Vi kommer att ha endast (Gore-Tex) sommarkängor, inga stegjärn osv

Tack på förhand
Valentin

PS Vi har lediga 2 platser i bilen om någon vill följa med !
 
Tror nog att ni får räkna med ganska mycket snö i det området i början på juni. Jag inte varit i området själv nyligen men är ganska säker på att skidor är det bästa alternativet fortfarande. Har bekanta som varit där ganska mycket på skidor sista dagarna och de har rapporterat om mye snö!!

Hoppas ni får en bra tur i alla fall....
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej

Tack för alla svar, det var intressant att se kartan med snödjupet. Jag har ringt till Spiterstulen och enligt de så skulle det kunna gå att komma fram på Galdhöppigen även nu, snön börjar vid 1700 m och det är fint väder. Idag eller imorgon kommer en grupp på 50 (!) barn att vandra upp så att det blir spår i snön vi kommer inte att behöva jobba så mycket...
 
tillbaka

Hej

Vi är tillbaka från Norge. Från Spiterstulen till toppen av Galdhöppigen kunde man gå utan någon som helst problem i vanliga sommarkängor, vi såg folk i korta byxor utan damasker som klarade det. Jag är tacksam för kartorna med snödjupet men de är långt ifrån verkligheten, jag säger inte detta för att jag inte är tacksam till Otto och Harald som svarade på min post utan för att eventuella andra vandrare som baserar sin beslut om att åka eller inte åka på sådana kartor ska ta de med en nyppa salt. Några bilder från vandringen här:

http://flickr.com/photos/10168085@N04/sets/72157605516502713/

//Valentin
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag antager att Norge precis som här hemma haft årtusendets varmaste maj och det påverkar en del om man skall ta med sig lärdomar till kommande år?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.