Vandring i södra Norge?

Hej!

Är en glad nybörjare som har planerat att gå ut och vandra med min bror i Norge i sommar. Tyvärr så var de datumen som vi hittade 14-17 Juli, vilket känns väldigt tidigt för att kunna vandra på något av de klassiska ställena Hardangervidda, Jotunheimen och Trollheimen t.ex. Dessutom har vi ju ganska så kort tid på oss och kommer att åka från Karlstad. Det gör att vi inte har så mycket alternativ och efter ett antal timmar på UT.no så har jag inte lyckats hitta något som kan uppfylla kraven som vi tyvärr måste ha p.g.a. familjer & semester:

-Max 5 timmar från Karlstad
-Helst en vandringsled "i cirkel" eftersom vi har bil.
-2-3 dagars vandring.
-Ska funka i mitten av Juli utan att vara för snöigt.

Några tips? Har letat runt men har haft jättesvårt att hitta något...
 
Rondane ligger öster om Jutonheimen och är lite torrare. Hardangervidda med start i Synken (där ni kan parkera) några km väster om Kalhovd. Båda ställena erbjuder bra parkeringsmöjligheter och möjlighet till rundvandring på 3-4 dagar.
 
Du kan gå en vandring på Hardangervidda med start vid Rjukan. Se på min hemsida http://www.stenfeldt.se/hardangervidda1996.htm
Bertil

Det var det jag syftade på i mitt svar ang Hardangervidda. Däremot mer praktiskt att parkera uppe vid Stegaros/Synken och starta där direkt på kalfjället;). Jag och min dotter har själv använt den perkeringen för kortare turer över typ en "förlängd helg" med utgångspunkt från Göteborg. Det är bara ca 30 mil från Göteborg enkel väg om man tar färjan Strömstad-Sandefjord:)

Gå en tur: Stegaros-Storvassbu-Mogen-Lågaros-Mårbu-Stegaros (finns även båtturer över Mår mellan Mårbu och Synken).

Vägen dit (om ni åker från Karlstad) är via Oslo-Kongsberg-Tinn Austbygda-Atrå (som ligger i norra ändan av den mycket vackra Tinnsjö, Europas näst djupaste insjö, drygt 400m djup). Från Atrå går vägen upp mot fjället, passera DNT turisthytta Kalhovd och parkera vid Stegaros/Synken några km längre fram. Parkeringen kostar några tior per dygn.
Ni kan också runda Tinnsjö från söder via Rjukan, men den vägen är längre.
 
Senast ändrad:
Sandefjord_Stegaros/Synken

Hej
Jag undrar om bästa, närmaste vägen från Sandefjord, sökte avståndet från Sandefjord-Rjukan och det var 19,7 mil, det är några mil till om man tar den vägen. Från Göteborg-Strömstad-Sandefjord-Stegaros/Synken så blir det närmare 40 mil. Finns det någon närmare väg? Genvägar på kartan kan bli senvägar enligt min erfarenhet ;-)
Planerar en 4-5 dagars vandring från Stegaros/Synken i början av augusti.
Tacksam för tips
Vänligen
Kurt
 
Kör inte nya vägen mellan Kongsberg-Rjukan då den är betydligt längre. Kör istället Sandefjord-Kongsberg-Austbygda-Atrå-Synken (dvs över norra änden av Tinnsjö), väg nr 37+364 efter Kongsberg.
 
Senast ändrad:
Kanon
Tusen tack. Ska bli spännande att vandra några dagar från Synken.
Har vandrat några gånger längs Lågen på Hardangervidda ovanför Ossjöen.
Kul med ett nytt område. Må vädergudarna visa sin bästa sida, sol, växlande molnighet, 3-4 sekundmeter vind så mygg och knott får kämpa lite =D
Brukar inte vara så mycket mygg och knott i Norge
En fråga till. Bomvägar?
 
En fråga till. Bomvägar?

Det är en liten vägavgift (kontant pengar som läggs i kuvert+brevlåda) på vägen upp halvvägs mot Kalhovd, annars inget på sträckan i Norge. Försök undvika komma ut på E18 som kostar pengar, du kan fixa det genom att ta lilla väg 305 som korsar E18 strax utanför Sandefjord.
 
Turen gick bra, sista biten från Tinnsjön till Kalhovd tog tid att köra , minst 1 timme för mig, många höjdmetrar.
Jag betalade bomavgiften med bankkortet.
Området vi gick i var mycket fint för en 3-5 dagarstur.
Återkommer gärna.
Perfekt att bada i Tinnsjön, fin badplats, efter avslutad tur. Vindstilla och soligt just då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...