Jotunheimen

Var vid Juvashytta i veckan, och buss gick både till Spiterstule och Juvasshytte. Vinterförhållanden vet jag ingenting om. Visserligen var det snö på marken?

Ta dig med buss till Lom, går mkt trafik till Otta skystasjon, därifrån ska du till Lom. Från Lom går bussarna typ två ggr om dagen in mot nationalparken, typ morgon och förmiddag (hittar du inte tidtabell på nätet så fotograferade jag tidtabellen när jag var på plats). Ska du tillbaka till Stockholm är kollektivtrafiken precis lika krånglig. Rekommenderar inte att åka buss alls till Jutenheimen faktiskt.

Tack! Det blir resa från Karlstad till Oslo med tåg och sedan buss till Lom och sen vidare till Spiterstulen vilket ju blir ganska lång tid i buss, men det får helt enkelt vara så.

Ser väldigt snöigt ut på bilderna från Leirvassbu medan bilderna på http://www.spiterstulen.no/vaerstasjon/ ju ser mycket bättre ut. Vad kan man vänta sig i slutet av juli egentligen? Trodde att det var varmare och mer likt de Svenska fjällen, speciellt som det ligger en bit söderut om man jämför.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kom hem från Jotunheimen inatt, det är snöfält kvar på men det går bra att forcera. Det töade enormt mycket i helgen vilket resulterar i mkt vadningar men annars tyckte jag de inte var så farligt.

Kom hem från Spiterstulen i söndags och ville bara tacka än en gång för er hjälp med de frågor jag hade innan. Hade en fantastisk vistelse med två riktigt fina toppturer till Galdhøpiggen och Glittertind. Vilken otrolig natur området bjuder på, helt fantastiskt verkligen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips