Nordkalottleden

Jag funderar på att vandra mellan Kilpisjärvi och Abisko på Nordkalottleden i sommar. Är det någon som har vandrat denna sträcka och kan ge lite tips och råd.

Mvh Jens

Japp! Vandrade den biten för några år sedan. Vi utgick iofs från Kopparåsen och gick sedan via Vadvettjåkka. Kom ner till själva leden precis vid svensk-norska gränsen. En ganska trevlig avstickare. Har vid ett annat tillfälle gått leden från gränsen till Björkliden och den var i jämförelse med Vadvetjåkka ganska tråkig men å andra sidan undviker man vad och liknande just den biten.

På norska sidan är det en aning mer äventyrligt än på de flesta svenska leder. Stigen är markerad med vitmålade stenar här och var men det är ingen risk att tappa bort sig om man nu ogillar att orientera själv. På några ställen får man göra lite längre vad, dock inte särskilt svåra eller djupa men det kan ju iofs. bero på vattenstånd och väder. Det förmodligen längsta vadet i Skaktardalen gjorde vi dock i halv storm och spöregn och det gick bra ändå.
De norska broarna är ett kapitel för sig. Inget för höjdrädda eller de med dålig balans om man så säger...

Vill man bo i stugor på norska sidan kan man kontakta Troms Turlag. Mer info finns på
http://www.turistforeningen.no/

Innan treriksröset finns förstås Pältsastugan och nära Kilipisjärvi, i Malla naturpark, finns en s.k. ödestuga med ved och gasspis som är öppen och gratis för alla att övernatta i.

Sammanfattningsvis är det en toppenvandring med varierande natur och väldigt lite folk, nästan inga svenskar hur som helst. Rekommenderas varmt!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag och min flickvän vandrade också från Kopparåsen upp till och genom Vadvedtjåkka och ner till Pålnastugan och vidare till Lappjordshytta och sedan tillbaka mot Björkliden.

- Streckan Kopparåsen - Vadvetjåkka är fantastisk. Lagom stigning, trevligt kalfjällsnatur med många små sjöar.
- Streckan genom Vadvedtjåkka till Pålnastugan är asjobbig! Tog oss 10 timmar att gå en mil... Hamnar man snett på denna strecka (som vi uppenbarligen gjorde) kommer man in i svårforcerade blockhav och utsträckta myrmarker. Fördelen är naturligtvis att man går i orörd natur: vi stötte på både älg och kungsörn.
- Lappjordshytta är mycket trevlig! Glöm ej DNT nyckel!
- Streckan Pålnastugan - Björkliden är enligt mitt tycke trist och tråkig: om man inte gillar mygg och fjällskog förstås....

Hej,
Eftersom jag ska gå Nordkalottleden från Kilpis till Abisko i slutet av augusti så undrar jag om den ovannämda sträckan. Jag har tänkt att gå foljande sträckan:
Kilpisjärvi-Treriksröset-Kuohkimajärvi
Kuohkimajärvi-Pältsastugan, 13km
Pältsastugan-Rostahytta, 12km
Rostahytta-Daerttahytta, 18km
Daerttahytta-Dividalshytta, 30km
Dividalshytta-Voumahytta, 19km
Voumahytta-Gaskashytta, 20km
Gasgashytta-Innset, 15km
Innset-Lappjordhytta, 28km
Lappjordhytta-Pälnovik-Abisko, 25km
Jag räknar med 10dagar att gå den sträckan. Finns det ett annat alternativ att gå Nordkalottvägen?
Veni

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips