Nordkalottleden

Jag funderar på att vandra mellan Kilpisjärvi och Abisko på Nordkalottleden i sommar. Är det någon som har vandrat denna sträcka och kan ge lite tips och råd.

Mvh Jens
 
Japp! Vandrade den biten för några år sedan. Vi utgick iofs från Kopparåsen och gick sedan via Vadvettjåkka. Kom ner till själva leden precis vid svensk-norska gränsen. En ganska trevlig avstickare. Har vid ett annat tillfälle gått leden från gränsen till Björkliden och den var i jämförelse med Vadvetjåkka ganska tråkig men å andra sidan undviker man vad och liknande just den biten.

På norska sidan är det en aning mer äventyrligt än på de flesta svenska leder. Stigen är markerad med vitmålade stenar här och var men det är ingen risk att tappa bort sig om man nu ogillar att orientera själv. På några ställen får man göra lite längre vad, dock inte särskilt svåra eller djupa men det kan ju iofs. bero på vattenstånd och väder. Det förmodligen längsta vadet i Skaktardalen gjorde vi dock i halv storm och spöregn och det gick bra ändå.
De norska broarna är ett kapitel för sig. Inget för höjdrädda eller de med dålig balans om man så säger...

Vill man bo i stugor på norska sidan kan man kontakta Troms Turlag. Mer info finns på
http://www.turistforeningen.no/

Innan treriksröset finns förstås Pältsastugan och nära Kilipisjärvi, i Malla naturpark, finns en s.k. ödestuga med ved och gasspis som är öppen och gratis för alla att övernatta i.

Sammanfattningsvis är det en toppenvandring med varierande natur och väldigt lite folk, nästan inga svenskar hur som helst. Rekommenderas varmt!
 
Jag och min flickvän vandrade också från Kopparåsen upp till och genom Vadvedtjåkka och ner till Pålnastugan och vidare till Lappjordshytta och sedan tillbaka mot Björkliden.

- Streckan Kopparåsen - Vadvetjåkka är fantastisk. Lagom stigning, trevligt kalfjällsnatur med många små sjöar.
- Streckan genom Vadvedtjåkka till Pålnastugan är asjobbig! Tog oss 10 timmar att gå en mil... Hamnar man snett på denna strecka (som vi uppenbarligen gjorde) kommer man in i svårforcerade blockhav och utsträckta myrmarker. Fördelen är naturligtvis att man går i orörd natur: vi stötte på både älg och kungsörn.
- Lappjordshytta är mycket trevlig! Glöm ej DNT nyckel!
- Streckan Pålnastugan - Björkliden är enligt mitt tycke trist och tråkig: om man inte gillar mygg och fjällskog förstås....
 
Hej,
Eftersom jag ska gå Nordkalottleden från Kilpis till Abisko i slutet av augusti så undrar jag om den ovannämda sträckan. Jag har tänkt att gå foljande sträckan:
Kilpisjärvi-Treriksröset-Kuohkimajärvi
Kuohkimajärvi-Pältsastugan, 13km
Pältsastugan-Rostahytta, 12km
Rostahytta-Daerttahytta, 18km
Daerttahytta-Dividalshytta, 30km
Dividalshytta-Voumahytta, 19km
Voumahytta-Gaskashytta, 20km
Gasgashytta-Innset, 15km
Innset-Lappjordhytta, 28km
Lappjordhytta-Pälnovik-Abisko, 25km
Jag räknar med 10dagar att gå den sträckan. Finns det ett annat alternativ att gå Nordkalottvägen?
Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.