Nordkalottleden Treriksröset - Abisko

Har någon vandrat längs Nordkalottleden från Treriksröset till Abisko i slutet av juni? Är det möjligt med tanke på vad och snö? Rekommendationer?

Om du ser på senorge.no på sista veckan i juni ser det ut som att det går bra. Isdalen på väg till Rosta verkar ha lite snö in i juli ungefär vartannat år. Men det man måste inte gå i Isdalen även om den är fin.

Om du följer det norska stugnätet från Rosta ska det väl inte vara några vad att snacka om, men en bro strax innan Rostahytta har varit trasig (bortspolad med snösmältningen i fjol) och jag vet inte om den är tillbaka ännu.
Om du går över Gappo så kanske det är litt marigt med mycket vatten precis innan Isdalen.
Sena juni här uppe brukar gå bra men man får vara förberedd på att gå lite omvägar. Följ med på senorge för aktuellt snöläge.

Jag har vandrat från Abisko till Kilpisjärvi, började den 28 juni och slutade den 5 juli, året var 2003. En gång vadade vi med gympaskor, över Skaktarelva efter Stuor Jierta, annars gick vi med kängor och de blev inte blöta. De verkar vara ganska lite med snö detta året, så det borde vara ok att vandra sträckan i slutet av juni.

Skaktarelva har jag gått två gånger, men bara i juli och augusti. I augusti gick min kompis torrskodd över med gympadojor. Vadet på stigen är väldigt brett, jag tror det ska väldigt mycket smältning till för att göra det dramatiskt.

Jag gick Treriksröset->Abisko i mitten av juli 2025. Trots sen snösmältning så upplevde jag inte Skaktarelva som farlig att vada -- dock var det ett av de halare vad jag gjort pga alger på runda och släta stenar. Detta gjorde att jag var nära att halka flera gånger (dock mest med risken att bli blöt snarare än bortspolad). Hjälpte att vada i trailrunners istället för crocs.

Första fotot är Skaktarelva (om jag inte blandat ihop det).
250720-130852-Niko.jpg

Bron över Trollelva var trasig -- vet inte om den är fixad än:
250718-164157-Niko.jpg

250718-164209-Niko.jpg

Kommer man norrifrån så är det tillfälligt skyltat till ett bra vadställe kanske en kilometer innan bron -- när jag kom norrifrån såg jag skylten om vadet men såg ju på kartan att där skulle vara en bro (visste inte då att den var trasig).

Dumlat som jag var så lät jag bli att gå uppströms till det utpekade vadstället och vadade istället precis nedanför bron -- detta rekommenderas inte då jag var väldigt nära att dras med då det blev djupare än jag trodde i älvens djupfåra.
250718-164532-Niko.jpg

250718-164535-Niko.jpg

Menar du Iselva och inte Trollelva kanske? Trollelva passeras bara om man ska tillbaka till civilisationen i Norge. Om man går Treriksröset-Goldahytta-Gappo-Rosta istället för Treriksröset-Pältsa-Rosta slipper man tänka på någon av de problembroarna, men då var det då risken med mer snö uppe i Isdalen.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.