Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino

Hej,
Jag, ensam kvinna tänkte vandra Nordkalottaleden utan tält med start 20. augusti. Är det någon som har vandrat från Kilpisjärvi till Kautokeino och kan ge mig lite tips? Finns det folk som vandrar där, det skulle kännas något tryggare om man vet att det finns andra också. Reisadalen ska ju vara väldigt vacker, men avstanden mellan stugorna är långa. Finns det vindskydd på vägen?
Tack för svar
Veni
 
Hej,
Det finns ju stugor i jämna mellanrum, från Sommarhytta till Saraelv är det visserligen 35km. Men den sträckan ska vara lättgången, rätt så platt. Jag tänkte det skulle jag nog klara av att gå om man startar tidigt på morgonen. Eller har jag något missat?
Finns det så mycket folk att stugplatserna inte räcka till? Jag vet att det är väldigt enkla stugor (ödesstugor), där man måste själv ta med en madrass.
Mest oroligt är jag sträckan mellan Reisahyttan till Kautokeino, det finns väldigt lite uppgifter att ta fram. Finns det vindskydd på vägen eller annat?
Veni
 
Hej,
Ja det stämmer, gick förra året Karhunkierros leden (Olanka nationalpark). Det var aldrig något problem att få plats ändå. Visserligen fanns det många vindskydd emmellan falls man inte fick plats. Det var inte så mycket folk vid den tiden i slutet av augusti.
Men det är klart ett tält skulle kännas säkrare men det är att bära mer...

När man titta på kartan så känns Nordkalottleden från Kilpisjärvi rätt lättvandrat.
Jag har vandrat Kungsleden, Padjelanta, Jotunheimen och Laugavegur (Island) inte alltid ensam. Jag har svårt att tänka mig att den leden skulle vara så mycket svarare. Men som sagt jag kanske missar något viktigt.

Jag kan tänka mig att vandra istället vid sidan om Kungsleden som Unna Allakas och Nallo.....
Tågresan är iallafall bokat till Kiruna och jag har några dagar på mig för att bestämma mig.

Veni
 
Ett alternativ om du vill vandra mellan stugor istället för att tälta är att låna nyckeln till norska hytterna av norska turistföreningen. Starta i Kilpisjärvi och vandra genom Malla nationalpark till finska stugan Kuokkimajärvi vid Treriksröset. Där är en gammal stuga som är öppen för alla, och en ny stuga som också är öppen för alla om ingen bokat plats i den.

Därefter västerut längs Nordkalottleden så ligger norska hytter på ett pärlband med Goldahytte, Gappohyttene, efter Isfjellsdala kommer Rostahytta, och så finns svenska Pältsastugan. Beror på hur länge du vill vara ute. Går att pussla ihop en fin vandring i trakterna runt Pältsan.

Raskesven
 
Har vandrat västerut från Kilpisjärvi mot Pältsan och Bárrás -hållet två gånger, och norrut från Kilpisjärvi en gång. I regel är terrängen lättgången, men på stigen genom Malla nationalpark är en bit i rätt dåligt skick: Stenigt, gropigt och lerigt. Farten sjönk till kanske hälften av vår vanliga takt på stig. Det kan löna sig att åka över med båten från Kilpisjärvi till Golddaluotka om man vill spara en halv dag.

Vindskydd finns det mig veterligen inte mycket av där uppe. Området är betydligt mer vildmark än Karhunkierros. Även med ödestugor på lämpliga mellanrum skulle jag rekommendera att ta tält med. Stugorna kan vara fulla om det råkar vara något större sällskap i farten, och en 35 km dagsetapp är en risk om vädret blir dåligt. Angående vädret så hade vi under vår första 6 dagars vandring kanske 2 dagar utan regn, men även snö. Under den andra 8 dagars vandingen kanske också två regnfria dagar, och under den senaste 8 dagars turen regnade det i något skede varje dag. Alla dessa har varit i början på September. Lönar sig alltså inte att förvänta sig alltför mycket av sol och värme.

I princip fungerar Finska ödestugor enligt först in -först ut systemet. I praktik kan ett gäng medelålders tanter på tur erövra en stuga och inte röra på sig för någon. Oftast går det dock att tränga in sig i något hörn, och alla som har tält med ger plats för dem som inte har ett.
 
Tack för tipset om Malla nationalparken. Det skulle kunna vara ett bra alternativ.
Det lutar åt att jag införskaffa mig en bivak för nödfall. Jag vill hålla nere vikten, helst inte mer än 13kg totalt. Till och med den rena T-shirten på tåget hem får stanna hemma. Har i princip bara de kläder som jag har på mig + regnkläder, underställ och en varm fleece falls det blir extra kalt. Oftast har jag inte behövt den.
Jag kommer nog att åka till Kilpisjärvi och först ska jag ta en dagstur utan packning upp på Saana berget. Sedan får jag se om det blir till Malla eller Nordkalottvägen. Jag har 14dagar på mig.
Är väldigt insnöat på Reisa parken sedan jag såg bilder från en tyskt bok om Lappland där de bästa nationalparker presenterades. Man kan också på annat sätt att ta sig dit, nämligen norrifrån via Storslett, men infrastrukturen är dåligt i dessa trakter, därför ville jag hellre vandra upp genom finska ödesmarken. Dessutom gillar jag den finska tundran och systemet med ödestugor.

Från en till medelålders tant med dålig rygg men envis i skallen.
Veni
 
Dela gärna med dig av de erfarenheter du får och hur man enklast reser upp dit/hem. Har blivit lite sugen att på att besöka Norra och inre Finland....
 
Inget emot envisa medelålders tanter, så länge inte erövrar största delen av stugan och sen sitter och pratar hela natten när andra vill sova:)

I regel kan man säga om Kilpisjärvitrakten att de flesta går norrut längs med nordkalottleden för att toppa Finlands högsta punkt Halti. Stigen ditåt är väl upptrmpad, och stugorna kann vara fulla. Utanför huvudleden finns en hel del blockterräng. Mot nordöst avtar dom höga fjällen snart, och landskapet blir mer tundra-likt. Vet inte hur bra ödestugsnätverket är ditåt, då det börjar bli riktig ödemark åt det hållet.

Mot väst och söder kan man välja gå igenom Malla nationalpark (där man inte får övernatta), eller ta båten över från Kilpisjärvi till Golddaluotka, nära treriksröset. Härfrån går fina leder över fjället mot Pälsan och längs högslätten mot Bárrás i Norge. STF Pältsastugan har alltid sett lite tom ut när vi vandrat förbi, och dom Norska stugorna verkar vara i gott skick.

Den här tiden på året kan temperaturen om natten och på mornarna vara kring nollsträcket, eller lite på minus. På dagarna oftast kring 10 grader, 15 om det är varm. Och som sagt är det bättre att förvänta sig regn varje dag, så blir man åtminstone inte besviken. Åtminstone har det aldrig regnat på oss en hel dag i sträck där uppe.

Till Kilpisjärvi kommer man med buss från Rovaniemi, 2 turer per dag. Den kör via Kittilä, Muonio och Karesuando. Tidtabeller hittar man här: http://www.matkahuolto.fi/sv/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
omaisgrande Kilpisjärvi-kautokeino Fjällvandring 4
Swift Bussen till Kilpisjärvi? Fjällvandring 8
veni Taxi till Kilpisjärvi Fjällvandring 0
ViktorClarmo Abisko - Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
hemmet Hur blött Kilpisjärvi - Treriksröset i början av Juni? Fjällvandring 2
norpan_ Kilpisjärvi? Fjällvandring 4
norpan_ Kautokeino - Kilpisjärvi Fjällvandring 8
johnny76 9:e juli Kilpisjärvi Fjällvandring 1
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.