Nordkalottleden från Abisko till Kilpisjärvi

Hej, ursäkta Google-översättningen.
Vi planerar att gå Nordkalottleden från Abisko till Kilpisjärvi från och med den 29 juni.
Jag har förstått att tio dagar är en rimlig tid att göra detta, men på ett eller två ställen är antalet så lågt som sju. Naturligtvis är detta intervall normalt, men jag ville fråga er alla vad ni upplevde av rutten.
För det andra, finns det några omvägar vi bör ta för att maximera skönheten? Min fru tar med sig en liten ask akvarellfärger, så alla exceptionella ställen att måla på tas tacksamt emot. Är det värt att gå vidare till E1 vid vissa punkter?
Och slutligen planerar vi inte att stanna i DNT-skydden, men är det värt att gå med i organisationen och skaffa en nyckel bara för att använda laddningsmöjligheterna (det verkar vara ett dyrt alternativ), eller bara köpa en annan powerbank till min telefon?
Ja, en sak till: finns det en annan ruttkombination ni skulle göra istället för NKL från Abisko i 10-12 dagar? Det är inte slutgiltigt bestämt, och att bära med sig mat i 8–10 dagar är en sak som är lite oroande.

Tack så mycket på förhand för alla tips!
 

Bilagor

  • 1780515907702.png
    1780515907702.png
    349 bytes · Visningar: 33
Hej, gick Kilpisjärvi till Abisko under 9 dagar i mitten av juli 2025. Gillade sträckan väldigt mycket. Jag gick där under peaken av värmeböljan och var väldigt glad att jag hade skaffat DNT nyckel och medlemskap pga skydd mot myggen och värmen -- blev att jag sov ungefär hälften av nätterna i stuga och resten i tält. Tycker även det är väldigt skönt att kunna retirera till stuga om man råka ut för ihållande regn i flera dagar. Få saker slår att få komma in i en stuga och tända eld i kaminen då.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vandrade denna sträcka 2011 och det är absolut värt att skaffa sig en DNT nyckel. Jag råkade ut för en fadäs när jag fastnade i träsket på väg från Daerta till Dividal när 2 sjöar gick ihop och jag såg ingen direkt väg och siktade på T markeringen. Ena benet sögs fast, nåväl jag kom loss själv men var ordentligt skärrad. Var skönt att komma till stugan iaf.
Ladda dina digitala prylar kan du dock inte i stugorna, finns inte elektricitet vad jag minns. Men det kan ha möjligen ändrats. Hoppas dock inte det är så. Det är ju lite av charmen.
Vid Altevatten hytta kan man ta sig till Inset (tror jag det heter) och proviantera. Iaf var det så 2011 vilket jag dock inte gjorde. Jag hade mat med mig för 12 dagar.
Har hört att sträckan från Rostahyttan till Pältsa ska vara finare via Isdalen än den vanliga sträckningen. Men vet ej om det är så.
I Kilpisjärvi bör man gå upp på Saana toppen med en fantastiskt utsikt rundom.
 
Hi, I went from Kilpisjärvi to Abisko for 9 days in mid-July 2025. I really liked the route. I went there during the peak of the heat wave and was very happy that I had acquired a DNT key and membership because of protection against mosquitoes and the heat -- it meant that I slept about half the nights in a cabin and the rest in a tent. I also think it is very nice to be able to retreat to a cabin if you get hit by persistent rain for several days. Few things beat being able to get into a cabin and light a fire in the stove then.
Hej Nicko,

Varifrån fick du tag i nyckeln?

Finns de i Kilpisjärvi?

Tack!
 
Som svar på sista frågan … En annan möjlighet är olika sidodalar runt omkring Kungsleden, Söder om Abisko.
Tex olika leder Riksgränsen - Abisko. Eller Unna Allakas. Och alla leder och dalar Öster Kungsleden, Vistasdalen, runt Nallo och Unna Raitasstugan, Tarfala, Kebnekaise. Genom att kombinera ihop dessa kan man få många fina vandringar, sluta i Nikkaluokta.
Då finns även möjlighet att köpa mat i stugorna längs Kungsleden.
 
Vandrade denna sträcka 2011 och det är absolut värt att skaffa sig en DNT nyckel. Jag råkade ut för en fadäs när jag fastnade i träsket på väg från Daerta till Dividal när 2 sjöar gick ihop och jag såg ingen direkt väg och siktade på T markeringen. Ena benet sögs fast, nåväl jag kom loss själv men var ordentligt skärrad. Var skönt att komma till stugan iaf.
Ladda dina digitala prylar kan du dock inte i stugorna, finns inte elektricitet vad jag minns. Men det kan ha möjligen ändrats. Hoppas dock inte det är så. Det är ju lite av charmen.
Vid Altevatten hytta kan man ta sig till Inset (tror jag det heter) och proviantera. Iaf var det så 2011 vilket jag dock inte gjorde. Jag hade mat med mig för 12 dagar.
Har hört att sträckan från Rostahyttan till Pältsa ska vara finare via Isdalen än den vanliga sträckningen. Men vet ej om det är så.
I Kilpisjärvi bör man gå upp på Saana toppen med en fantastiskt utsikt rundom.
Sommaren 2025 hade alla stugor utom 1 eller 2 solceller med USB-A-uttag för elektronikladdning. Minns dock inte vilka stugor det var som vid tidpunkten ej hade det.

Hej Nicko,

Varifrån fick du tag i nyckeln?

Finns de i Kilpisjärvi?

Tack!
Jag skickade efter min från DNT 2016 -- då kunde man få ut en nyckel som medlem i svenska STF.

Man ska kunna kvittera ut en nyckel från Kilpisjärvi Hiking Center -- har hört att utländska turister uppfattat det som att de sedan måste lämna tillbaka nyckeln på samma ställe -- men vad jag förstår så ska det räck posta tillbaka nyckeln till DNT.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Info about keys from the local DNT - in norwegian:
You can get it in Kilpis, I think it is a good idea to contact them in advance to make sure they have one for you.
The hut in Altevass opens with a code, you need to book to get the code - you have coverage at the hut. There is an app which is good to install just in case - it makes it easy to pay when you have coverage again:
I think this trail is very nice, not at all as crowded as south of Abisko.
 
Vi har bestämt oss för att ta en annan väg den här gången. Tack för all er hjälp, den var mycket användbar.

Vi har nu en idé att åka västerut från Abisko, göra en slinga från Kårsavagge fjällstuga, förbi forskningsstationen, innan vi fortsätter ungefär västerut till Stuor Kärpel rastplats. Därifrån skulle vi åka norrut till Gátterjávri, sedan ner till Hundalshytta och göra en slinga runt till Cunojávrihytta, och slutligen till Alesjaure fjällstuga för att fylla på provianten inför den andra veckan.

Mina frågor skulle vara:

Är detta en rimlig väg för en vecka? Några personliga reflektioner kring dessa leder? Och, helt enkelt, skulle ni göra den här vägen?

Hur är det med bron över? Nordelva/Čunojohka på 68.18021, 17.78544? Fungerar den? Skulle ni ha ett alternativt förslag på hur man når Alesjaure?

Tack så mycket på förhand för alla insikter ni kan ha!
 

Bilagor

  • Elevation Profile Week 1.png
    Elevation Profile Week 1.png
    30.2 KB · Visningar: 36
  • Week 1.png
    Week 1.png
    1.9 MB · Visningar: 38
Vi har bestämt oss för att ta en annan väg den här gången. Tack för all er hjälp, den var mycket användbar.

Vi har nu en idé att åka västerut från Abisko, göra en slinga från Kårsavagge fjällstuga, förbi forskningsstationen, innan vi fortsätter ungefär västerut till Stuor Kärpel rastplats. Därifrån skulle vi åka norrut till Gátterjávri, sedan ner till Hundalshytta och göra en slinga runt till Cunojávrihytta, och slutligen till Alesjaure fjällstuga för att fylla på provianten inför den andra veckan.

Mina frågor skulle vara:

Är detta en rimlig väg för en vecka? Några personliga reflektioner kring dessa leder? Och, helt enkelt, skulle ni göra den här vägen?

Hur är det med bron över? Nordelva/Čunojohka på 68.18021, 17.78544? Fungerar den? Skulle ni ha ett alternativt förslag på hur man når Alesjaure?

Tack så mycket på förhand för alla insikter ni kan ha!
En väldigt liknande vandring hade jag planerat sommaren 2022. Inlägget borde finnas kvar från 2022. Jag startade dock från Björkliden och gick via Måndalen och Latnjavaggi ner till Kårsavagge, i mitt tycke en trevligare vandring än starten från Abisko till Kårsavagge.
Sträckan som du har markerat söder om Guoblacorru ska vara brant. Jag har inte vandrat där men eftersom det finns inritat på kartan bör det vara görbart.
Från Kårsavaggi försökte jag ta samma sträcka till Stuor Kärpel. Men fick vända om en bra bit upp på grund av ganska mycket snö låg kvar i mitten av Juli och jag hade svart att navigera. Vände och i stenskravel bröt jag dessutom av en stav. Gick från Kårsavagge över till Abiskojaure via den markerade leden på kartan. Den var hyfsat markerat (iaf såg man en led bitvis) medans den andra ner till Hoiganvaggi såg jag ej någon markering.
Från Abiskojaure vandrade jag till Unna Allakas vilket var en ganska enkelt vandring. Även från Unna Allakas till Alejaure är det inga problem.
Sedan den vidare planeringen från Hunddal så planerar du att vandra via Lossi. Jag vandrade från Hunddal via Oallavaggi till Cunojavrre. En fin sträcka som ska vare lättare än den via Lossi. Augusti 2012 vandrade jag Nordkalottleden och även detta år låg mycket snö kvar uppe vid Glaciären Rienatcohkka vilken man behöva korsa en kort bit eller vid sidan om. För mig som ensamvandrare var det inget alternativ och jag tog den säkra stigen via Oallavaggi. Det kan dock ha hänt mycket sedan 2012 och Glaciären har blivit mindre och man kan passera utan att behöva gå på Glaciären.
Resten bör inte vara några problem.
Jag hade inte klarat den sträckningen som du ritat i 7 dagar men jag är gammal och gör inte så många km per dag iaf den sträckningen som inte är den lättaste.
Om ni vandra längs Latnjavaggi till Kårsavaggi gör en sidoavstickare till Frippes Fall. Exakta positionen vet jag inte nu men man går vänster innan man korsa vattnet på vägen ner mot Kårsavaggi.
 
En väldigt liknande vandring hade jag planerat sommaren 2022. Inlägget borde finnas kvar från 2022. Jag startade dock från Björkliden och gick via Måndalen och Latnjavaggi ner till Kårsavagge, i mitt tycke en trevligare vandring än starten från Abisko till Kårsavagge.
Sträckan som du har markerat söder om Guoblacorru ska vara brant. Jag har inte vandrat där men eftersom det finns inritat på kartan bör det vara görbart.
Från Kårsavaggi försökte jag ta samma sträcka till Stuor Kärpel. Men fick vända om en bra bit upp på grund av ganska mycket snö låg kvar i mitten av Juli och jag hade svart att navigera. Vände och i stenskravel bröt jag dessutom av en stav. Gick från Kårsavagge över till Abiskojaure via den markerade leden på kartan. Den var hyfsat markerat (iaf såg man en led bitvis) medans den andra ner till Hoiganvaggi såg jag ej någon markering.
Från Abiskojaure vandrade jag till Unna Allakas vilket var en ganska enkelt vandring. Även från Unna Allakas till Alejaure är det inga problem.
Sedan den vidare planeringen från Hunddal så planerar du att vandra via Lossi. Jag vandrade från Hunddal via Oallavaggi till Cunojavrre. En fin sträcka som ska vare lättare än den via Lossi. Augusti 2012 vandrade jag Nordkalottleden och även detta år låg mycket snö kvar uppe vid Glaciären Rienatcohkka vilken man behöva korsa en kort bit eller vid sidan om. För mig som ensamvandrare var det inget alternativ och jag tog den säkra stigen via Oallavaggi. Det kan dock ha hänt mycket sedan 2012 och Glaciären har blivit mindre och man kan passera utan att behöva gå på Glaciären.
Resten bör inte vara några problem.
Jag hade inte klarat den sträckningen som du ritat i 7 dagar men jag är gammal och gör inte så många km per dag iaf den sträckningen som inte är den lättaste.
Om ni vandra längs Latnjavaggi till Kårsavaggi gör en sidoavstickare till Frippes Fall. Exakta positionen vet jag inte nu men man går vänster innan man korsa vattnet på vägen ner mot Kårsavaggi.
Det är mycket hjälpsam information. Tack!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.