Nordkalottleden från Abisko till Kilpisjärvi

Hej, ursäkta Google-översättningen.
Vi planerar att gå Nordkalottleden från Abisko till Kilpisjärvi från och med den 29 juni.
Jag har förstått att tio dagar är en rimlig tid att göra detta, men på ett eller två ställen är antalet så lågt som sju. Naturligtvis är detta intervall normalt, men jag ville fråga er alla vad ni upplevde av rutten.
För det andra, finns det några omvägar vi bör ta för att maximera skönheten? Min fru tar med sig en liten ask akvarellfärger, så alla exceptionella ställen att måla på tas tacksamt emot. Är det värt att gå vidare till E1 vid vissa punkter?
Och slutligen planerar vi inte att stanna i DNT-skydden, men är det värt att gå med i organisationen och skaffa en nyckel bara för att använda laddningsmöjligheterna (det verkar vara ett dyrt alternativ), eller bara köpa en annan powerbank till min telefon?
Ja, en sak till: finns det en annan ruttkombination ni skulle göra istället för NKL från Abisko i 10-12 dagar? Det är inte slutgiltigt bestämt, och att bära med sig mat i 8–10 dagar är en sak som är lite oroande.

Tack så mycket på förhand för alla tips!

Bilagor

• 1780515907702.png
    1780515907702.png
    349 bytes · Visningar: 7
Hej, gick Kilpisjärvi till Abisko under 9 dagar i mitten av juli 2025. Gillade sträckan väldigt mycket. Jag gick där under peaken av värmeböljan och var väldigt glad att jag hade skaffat DNT nyckel och medlemskap pga skydd mot myggen och värmen -- blev att jag sov ungefär hälften av nätterna i stuga och resten i tält. Tycker även det är väldigt skönt att kunna retirera till stuga om man råka ut för ihållande regn i flera dagar. Få saker slår att få komma in i en stuga och tända eld i kaminen då.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vandrade denna sträcka 2011 och det är absolut värt att skaffa sig en DNT nyckel. Jag råkade ut för en fadäs när jag fastnade i träsket på väg från Daerta till Dividal när 2 sjöar gick ihop och jag såg ingen direkt väg och siktade på T markeringen. Ena benet sögs fast, nåväl jag kom loss själv men var ordentligt skärrad. Var skönt att komma till stugan iaf.
Ladda dina digitala prylar kan du dock inte i stugorna, finns inte elektricitet vad jag minns. Men det kan ha möjligen ändrats. Hoppas dock inte det är så. Det är ju lite av charmen.
Vid Altevatten hytta kan man ta sig till Inset (tror jag det heter) och proviantera. Iaf var det så 2011 vilket jag dock inte gjorde. Jag hade mat med mig för 12 dagar.
Har hört att sträckan från Rostahyttan till Pältsa ska vara finare via Isdalen än den vanliga sträckningen. Men vet ej om det är så.
I Kilpisjärvi bör man gå upp på Saana toppen med en fantastiskt utsikt rundom.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.