nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2

Har kollat runt en del och hittade tältet Nordisk halland 2 lw som är snarlikt Hillebergs nallo 2, blev genast intresserad av tältet. Har länge varit på jakt efter ett tält som ska främst användas vår/sommar/höst men kanske även någon vintertur framöver också. Men hur presterar detta tält under tuffare väder i fjällmiljö? Vikten är ju ner bantad så man förstår ju att hållbarhet är inte kanske detsamma. Jag bär hellre ett lite tyngre tält för att känna mig säkrare och betalar även en slant mera för ett säkrare och hållbare tält. Finns det även tält i liknande utförande? Är 183cm lång.

Krav.

-Vikt max 2.5kg.
-Pris max 1000€.
-Netrala färger (kamouflage).
-2 personers.
 
Ja 10D på yttertältet är inte tillräckligt för mig. Helsport har 15D på sina lätta tält vilket jag tycker är ett minimum för fjällturer, men skulle hellre ha 20D. Det är möjligt att det räcker för de flesta väderlekar, men känslan är inte OK tycker jag.

Själv har jag 30D på mitt Hilleberg, men deras lättare ligger väl på 20D
 
Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av Nordisk tältet men har bl a ett Nallo 2. Det senare och liknande i den storleken skulle jag säga är allt för litet om du avser vintertälta med två personer. I det fallet rekommenderar jag ett 3-personers tält pga mer skrymmande klädsel och utrustning, dessutom gärna med GT absid för mer utrymme under tak. Nallos lågt placerade ventil är inte heller idealiskt med snö utan hellre två högt placerade ventiler med snöluckor som kan stängas till vid behov.

Var själv ute i stormen 16 augusti 2020 i Sarek och mötte vandrare som fått avbryta efter att deras tält blåst sönder, bl a två Helsport Fjellheimen superliight. Själva använde vi ett HB Kaitum 2, men tveksam till att vi klarat natten i det heller om vi inte hittat ett mycket väl skyddat läge.
 
Alltså, man kan inte döpa ett tält för fjällbruk till "halland". Störtlöjligt. Möjligtvis ett vindskydd för strandbruk, men inte ett fjälltält. Suck.
 
Jag har ett Halland 2 LW som jag använt under en säsong sommar/höst. Några observationer:

Tältet är inte stort. Jag är själv 184cm lång och tycker att längden räcker till, inte mer. Jag använder tältet som enmanstält tillsammans med stor hund (40kg+). Tillsammans har vi alldeles lagom med plats. Avsaknaden av absid gör ju också sitt till “trängseln”. Som vintertält skulle jag titta någon annanstans bara av dessa anledningar.

Som alla små tält har det en del problem med kondens kring nollgradigt. Hur det beter sig i temperaturer långt under nollan har jag ingen aning om, misstänker dock även här lite väl mycket kondens

Ang. tåligheten kan jag ju inte säga om tältet tål vad du menar med tuff fjällmiljö. Det har då klarat rejält med blåst och vind i lapplandsfjällen. Däremot så kan man tänka på att efterspänna tältduken då silnylon har en tendens att börja sacka i regn. Som sagts ovan så klarar kanske den här typen av lättviktstält inte en riktig/meteorolisk storm. Var alltid noga med att sätta upp tältet vindskyddat när det blåser rejält, gäller iofs alla tält. Själv har jag inte sovit i tältet i mer än uppskattad 15m/s. Då märks det att det blåser, men känns inte osäkert…

Nog nu om det negativa, det positiva är att tältet är lätt och kompakt att bära. Det är snabbt och lätt att sätta upp även om det som sagt kan behöva efterspännas. Avsaknaden av absid gör att du kan slå upp tältet på en mycket liten yta. Om man tänker efter lite om var man ställer upp tältet är jag inte heller själv särskilt orolig över vindtålighet.

Ett annat tält jag annars kan rekommendera är Vaude Taurus 2P. Tältet är billigt och motsvarar till sin storlek någorlunda Halland. Det är dock tyngre (2,5kg) och låt oss säga…okonventionellt…i sin utformning. Förutom att Vaude skickar med för få tältspikar (kompletteras lätt) med tältet så är det ett säkert köp. Har prövat tältet en stormig natt (20+ m/s) i Kiruna-fjällen och tältet skötte det riktigt fint. Ett Taurus visar också att tält inte behöver kosta 700€ eller mer för att vara användbara.
 
Jag har vintertältat utan absid en vintertur. Men saknade absiden enormt och kommer i fortsättningen alltid ha en rejäl absid på vinterturer
 
Jo, skulle nog ha varit tydligare där. Åsikterna ovan var mer om Nordisk Halland i stort. Att vintertälta utan absid är nog inget roligt. En av anledningarna till att jag använder tält utan absid är att jag uppskattar viktbesparingen för något jag sällan använder då jag inte kan laga mat i absiden på grund av hund.

Där har jag en till betraktelse: Innan man lägger uppemot 1000€ på ett tält kanske man skall pröva lite och se vad man har för behov. Eller så köper man flera tält :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Nordisk Halland 2 LW? Bo och sova 15
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
jeennney Nordisk Telemark 2LW - VS - 2.2LW Bo och sova 3
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Gregorius Nordisk Finnmark 2 SI Bo och sova 0
Roxy Mendelsson Nordisk Svalbard SI (1) vs Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 0
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Tundraman Nordisk Lofoten ULW Bo och sova 3
grodanbolle Nordisk Telemark LW Bo och sova 3
dmchris Nordisk Telemark ventilation Bo och sova 3
Tundraman Tråden om Nordisk Telemark 1-2 LW/ULW Bo och sova 49
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
selwall Nordisk - Oppland 3 SI? Bo och sova 0
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...