Nokia mobil med färgdisplay och GPS

Re: Batteriproblem?

blomma; sa:
Låter dyrt att införskaffa en massa extra mobiltelefonbatterier om man ska ut på långtur.
Det beror nog på vad du menar med långtur. Om du tänker dig att behöva införskaffa "en massa mobiltelefonbatterier" måste du mena långturer på flera månader? 5140:s batterier räcker ca: 150-250 timmar i standby, drygt en vecka, så då passar nog din vista dig bättre på dina långturer och med en massa R6 batterier i fickan. Annars kan man kanske slå av mobilen då man inte använder den då det kan vara rätt skönt att inte alltid vara tillgänglig?
 
Nu är det väl ändå inte så illa att nån tror att denna Nokia med GPS-tillsats kan ha en standbyetid på ca 250 timmar, med GPS'en aktiverad.......

Det är ju allmänt känt att skall man ens komma i närheten av de standbyetider som telefonerna uppges ha så får man nog tejpa fast den på en sändare och ge fan i den och hoppas ingen ringer till den. För så fort man fingar på den så lyset går igång, flyttar den så den får byta sändare mm, eller om nån ringer till den mm. så trillar standbyetiden betänkligt.


MVH Tony
 
Aktiverad GPS jämt?

Tony-Avesta; sa:
Nu är det väl ändå inte så illa att nån tror att denna Nokia med GPS-tillsats kan ha en standbyetid på ca 250 timmar, med GPS'en aktiverad.......
MVH Tony

Nä så illa är det nog inte Tony, fast man vet aldrig....
Men kan det vara så illa att några av GPS:fansen tror att man måste ha en aktiverad GPS på dygnet runt ute i naturen för att veta var man är?
På de gamla segelfartygens tid tog kapten ut positionen max två ggr per dygn med sextanten och då hittade de jorden runt! Till havs! Gång per gång!
 
Om man måste slå av GPS-funkisen i denna Nokia-nalle, så drar ju telefondelen fortfarande ström. Och är du ute i obyggden så drar telefondelen rejält mycket mer ström än inne i befolkade strök. Detta för att den försöker söka nya basstationer mm hela tiden.

Visst, du kan ju slå av hela baletten och bara slå igång den då du skall kolla var du är. Tyvärr kommer detta att dra massor med ström, för nu skall telefonen i sig samtidigt som GPS-enheten, försöka söka sig till sändare och satelliter, vilket tar en liten stund. En telefon drar antagligen klart mest ström under dessa betingelser.

En riktig GPS, som min egen 60CS, är en mycket strömsnål grunka. Ett par batterier räcker ledigt en vecka eller mer under normal användning då den är igång några timmar om dagen. Aktiverar jag sen batterisparfunktionen så räcker de ännu längre. Slår jag sen bara på GPS'en då jag behöver finna min position så bör batterierna räcka så länge att det egentligen är ointressant för alla utom de som skall vandra över Grönland....

En Nokia med GPSryggsäck, kan nog passa för vissas behov, men för guds skull, inbilla er inte att denna Nokia kan vara ett alternativ eller konkurrent till en Garmin 60CS. I den jämförelsen så är Nokian en leksak.....


MVH Tony
 
Re: Aktiverad GPS jämt?

larlil; sa:
På de gamla segelfartygens tid tog kapten ut positionen max två ggr per dygn med sextanten och då hittade de jorden runt! Till havs! Gång per gång!

Då behöver du ju ingen GPS i mobilen heller! Ta med dig en kompass för 100 kr och skit i allt som har med elektronik att göra.

Jag är förvirrad...
/
 
Re: Re: Aktiverad GPS jämt?

A.S.; sa:
larlil; sa:
På de gamla segelfartygens tid tog kapten ut positionen max två ggr per dygn med sextanten och då hittade de jorden runt! Till havs! Gång per gång!

Då behöver du ju ingen GPS i mobilen heller! Ta med dig en kompass för 100 kr och skit i allt som har med elektronik att göra.

Jag är förvirrad...
/

Fast nu har vi ju 2004 och då är det ju riktigt trevligt med lite modern elektronik ibland. Lite mellan svart och vitt så att säga.
 
jonasolof; sa:
Vad kan den nya Nokian som inte en Benefon Esq kan?

Vad gäller karta o gps vill säga
Då jag tittade på den för några år sedan kunde den inte göra autorutt, kartminnet var litet och kartorna riktigt dyra (abonnemang).

Detaljer kring hur kartor och autorutter hanteras saknas ännu så vitt jag kan se för Nokia 5140. Man säger bara att ett års abonnemang ingår.

Garmin NavTalk är i princip som en vanlig Garmin GPS med autorutt (även röst) men bara 16 MB kartminne, mediokra telefonfunktioner och så är den dyr (c:a 9300 kr).
 
Re: Aktiverad GPS jämt?

Nä så illa är det nog inte Tony, fast man vet aldrig....
Men kan det vara så illa att några av GPS:fansen tror att man måste ha en aktiverad GPS på dygnet runt ute i naturen för att veta var man är?

Va snacka? Klart man måste ha den på hela tiden. Hur ska man annars veta exakt hur man har gått?

Själv har jag sju dagars Haute Route tracad i Vistan. Det kostade ett kilo batterier, men fasen va gött att ha i datorn sen :)
 
Nej, vad kan slå en Garmin...

Tony-Avesta; sa:
En riktig GPS, som min egen 60CS,...
En Nokia med GPSryggsäck, kan nog passa för vissas behov, men för guds skull, inbilla er inte att denna Nokia kan vara ett alternativ eller konkurrent till en Garmin 60CS. I den jämförelsen så är Nokian en leksak.....


MVH Tony
Utifrån ditt perspektiv har du säkert rätt Tony. Vad skulle i dina ögon kunna slå din nya Garmin. Jag tänker bl.a på ditt inlägg då du just fått den. "Jaa!!!! Äntligen har jag fått min 60C!":
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25953
Eller: "Mitt första möte med 60C" :
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25471
Fast ibland trilskas de visst lite? Som i inlägget: Kartorna försvinner i min 60C:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27567
Nåja, vilka trilskas inte lite ibland.
Grattis till din Garmin 60C Tony, även om det kommer lite så här i efterhand, vilken lycka att den kom till slut och att du är så nöjd.
MVH L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Barfoba Nokia GPS Navigering 6
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
buster23 NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand Navigering 31
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
pher_ Nokia 5140 som GPS? Navigering 28
tango Vattentätt flytande mobilfordral för stor mobil, genompekbart? Navigering 16
tobiasdr Bäst mobil för utomhusbruk Navigering 11
bjorn_zatterstrom.com GPS mobil i svenska fjällen Navigering 6
pasell Mobil till turer och GPS? Navigering 5
Stordrulen Ozieexplorerkartor i Symbin mobil Navigering 1
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
Avslut090305 GPS mobil Navigering 2
hhhh GPS till mobil Navigering 1
nian Garmin 276c mobil? Navigering 2
Blekingepaddlare Mobil Mapper Office Navigering 2
thureb Mobil kartnedladdning till handdator Navigering 5
gps2sms GPS2SMS (sende GPS-posisjon via bærbar PC og mobil. Navigering 0
Brune eTrex med färgdisplay och USB Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.