Noggrannheten?

Guest

Gäst
Ja nu har jag skaffat Mapsource med världskartan (med bland annat fyrar inlagda) och Metroguide.
Tänkte att då klarar jag mig på sjön med hjälp av fyrarna inladdade i GPS-apparaten.
Nu undrar jag dock hur noggrant fyrarnas position är inlagda. Flera fyrar verkar ligga fel. En fyr ligger ca 1 km upp i skogen åt norr o en som ska stå i strandkanten ligger ca ½ km åt öster.
Ja jag får se hur det blir när jag åker runt med GPS-apparaten.
: )

Ralf; sa:
Ja nu har jag skaffat Mapsource med världskartan (med bland annat fyrar inlagda) och Metroguide.
Tänkte att då klarar jag mig på sjön med hjälp av fyrarna inladdade i GPS-apparaten.
Om det du kallar världskartan är MapSource Worldmap så har Anders Persson tidigare påpekat att precisionen är lika dålig på den som på grundkartan så det är inget att lita på för sjönavigation. Om du tänkt använda kartfunktionen (man kan naturligtvis ha annan nytta av GPS:en) på sjön måste du ha BlueChart.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips