Nödsändare, bra eller dåligt?

Många lyfter fram betydelsen av erfarenhet, rätt utrustning, gott omdöme och god riskbedömning. Men Sarek är Sarek. Där har jag tillrättavisats i min tro på min egen förmåga för att inte säga min odödlighet. Allt kan gå så snabbt från vindstilla och sol till orkan. Jag har försökt beskriva omvärderingen av mig själv 1975 - Sarek 1975 - en livsvandring - BeesBlog - Utsidan. Efter detta har jag gått i Sarek många gånger men med en helt ny respekt för vilka naturkrafter som jag kan möta. Där kan jag stå mig slätt och där min erfarenhet och mitt omdöme inte räcker till eller slutar fungera.

Som tur var klarade vi oss 1975 men den 27 juli 2006 inträffade en gräslig olycka som har lämnat ett outplånligt spår för mig. Den sommaren var det ett alldeles fantastiskt väder - alla småbäckar var uttorkade. Samma dag var vi på väg hem efter att ha gått Södra Rapadalen, upp längs Gådokjåhkå, gått upp på Gådokgájssse och nu på väg till Boarek. Samtidigt hände detta på Alep Basstajiegŋa - Man föll 20 meter ner i issprickan (aftonbladet.se). Då slog det mig - precis då är det kanske som omdömet tar sina snedsprång? När allt går bra, när himlen är blå och solen värmer. Kanske är det just då som man tror sig vara som mest oövervinnlig? Självklart tror jag inte att mannen som förolyckades tänkte så. Jag skrev tidigare att jag har ”löst problemet” genom att aldrig gå själv. Mannen som förolyckades gick inte ensam han hade sin sambo med. Hon fick hjälp av några vandrare som sprang ned till Rinim och larmade men mannen återfanns aldrig. Så min ”läxa” idag är nog att ha med en nödsändare (typ InReach) även om ni går flera.

Jag har följt de stundtals något märkliga resonemang och åsikter som luftats.
En nödsändare kan väl i sig inte vara dålig. Dess funktion kan i och för sig vara av olika kvalitet utifrån något mått.
Det är hur en person ändrar sina beslutstaganden pga nödsändaren som kan vara bra eller dåligt.
Är det så att det är dåligt med nödsändare kan vi också direkt konstatera att det är dåligt att ta med mat för en dag extra eller två för säkerhets skull. Det skulle då också vara direkt olämpligt att använda säkerhetsbälte i bilen eftersom det innebär att man pga bilbältet skulle kunna öka risktagandet i trafiken.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bra att tänka på säkerhet till fjälls men samtidigt viktigt att inte blanda ihop äpplen och päron. Spot, inReach m.fl. är fantastiska apparater som erbjuder tvåvägskommunikation, tracking etc., men de ersätter inte en PLB. Detta har ju utretts rätt noga här på Utsidan genom åren.

/Mats

Bra att tänka på säkerhet till fjälls men samtidigt viktigt att inte blanda ihop äpplen och päron. Spot, inReach m.fl. är fantastiska apparater som erbjuder tvåvägskommunikation, tracking etc., men de ersätter inte en PLB. Detta har ju utretts rätt noga här på Utsidan genom åren.

/Mats
Det där förstår jag inte ens. På vilket sätt skulle inte en inReach ersatta en PLB?

Mycket positivt i tråden...jag silar bland inläggen och anser att en InReach är helt rätt för mig. Den gör inte att jag tar extra risker eller beter mig på ett annorlunda sätt än vid fjällvandring för övrigt.
Min InReach är med på vandringen, jag tänker inte på den...

Det där förstår jag inte ens. På vilket sätt skulle inte en inReach ersatta en PLB?
Finns en massa tekniska skäl. Handlar om COSPAS-SARSAT-systemet, sändareffekt, oberoende typgodkännanden etc. Här är några länkar:

/Mats

Jag tror kanske du missuppfattade vad jag skrev. Jag ska inte gå i polemik; håller med om det du skriver.
”Transciever vid offpiståkning är en självklarhet”
Själv åker jag nästan bara offpist dvs jag använder stighudar för att ta mig upp och det är väldigt sällan transciever är nödvändigt eftersom jag nästan aldrig rör mig i lavinterräng.

Det var väl mest skillnaden mellan offpist och lavinterräng jag menade på. Långt ifrån alla som åker offpist/använder stighudar behöver lavinutrustning, det behövs först och främst kunskap.

Tack för ett utförligt svar Joanna!
När det gäller risktagande så skulle jag inte säga att jag får någon "kick" av det heller, Däremot är riskbedömningen en del av upplevelsen för mig. Det är ingen guide eller myndighet som avgör om den där jokken är lämplig att vada - det är jag.
Bra distinktion! Och stor igenkänning ang. nöjet med det senare.

Förstår att man blir försiktigare och oroligare över sig själv med åren, då kroppen och huvudet inte är lika pigga längre, men själv skulle jag nog sänka risknivån då istället för att förlita mig satelliter och dyra helikoptrar. Otillgänglig vildmark skulle jag undvika om jag kände oro för min hälsa och skulle inte vilja belasta fjällräddningen heller.

Är man 75-80 bast låter det inte så smart att bege sig till hinderbanan i Sarek. Storulvån låter isf lämpligare, eller Sörmlandsleden.

Claes Grundsten som varit 49 ggr i Sarek förordar nödsändare där. https://www.utemagasinet.se/nyheter/20240824/claes-grundstens-basta-sarektips/

Claes har erfarenhet från att aktivera en nödsändare på Tasmanien om jag minns rätt.

Thure
Jag tycker han nämner många viktiga saker. Men i min värld är nummer ett att ha sällskap av andra som också har fjällvana, och gärna att man är någorlunda samkörda. Glaciärer nämns, men inget om replag.
Förtydligande: underförstått att artikeln riktar sig till någon som inte varit i Sarek men gärna vill pröva.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips