Ja, tekniken utvecklas ständigt. Men vad är budskapet i ditt inlägg. Vill du att de som lagt pengar på en nödsändare skall få lite ångest och ångra sig?Inom en snar framtid är era nödsändare ändå helt onödiga. Vi kommer snart kunna ringa, messa och surfa på våra vanliga mobiler. Även om det inte byggs master i Sarek kommer masterna utanför parken täcka upp hela skiten, eller så går det via satelliter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nödsändare, bra eller dåligt?
- Trådstartare GustavOh
- Start datum
På forumet förekommer en hel del kritik om folk med nödsändare. Även om man har en nödsändare är inte hjälp garanterad. Vandraren som dog i Jokkmokks kommun för 2,5 veckor sedan är ett bra exempel på det. Men om du nu tycker att ha en livlina till civilisationen är dåligt, är du då också emot att hjälptelefoner finns på många ställen i fjällen?Har folk med nödsändare blivit kritiserade för sina innehav? Jag kan inte minnas något sådant fall.
Min största farhåga är att kommande generationer som kanske växer upp med en livlina till civilisationen i alla lägen blir ängsligare. Det är en stor förlust. Ett vist mått av mod är ovärderligt. Kan skriva mer om den saken om någon vill.
Näst största farhågan är att nödsändare blir en dyr norm som hindrar folk att ge sig ut.
Sedan finns debatten om falsklarm. Där är jag inte engagerad. Spontana tankar: Om det är en stor del oviktiga larm med sändare där det bara finns en knapp att trycka på så tror jag att många kommer att få vänta längre på räddning och några kommer att dö. Därför borde ni som använder nödsändare vilja ha så få onödiga larm som möjligt. Ytterligare en orsak till kritik mot mindre viktiga larm kan vara att de medelålders och äldre växte upp i ett samhälle där det ansågs ofint att missbruka samhällets resurser.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tvivlar på att det där kommer ske inom en snar framtid.Inom en snar framtid är era nödsändare ändå helt onödiga. Vi kommer snart kunna ringa, messa och surfa på våra vanliga mobiler. Även om det inte byggs master i Sarek kommer masterna utanför parken täcka upp hela skiten, eller så går det via satelliter.
Förstår inte heller relevansen. Är förövrigt väldigt mycket bättre att ha med sig en form av nödsändare än en telefon som behöver mer laddning och lättare blir skadad.
Så du har missat att det finns nödsändare som har två vägskommunikation?Problemet är att det är en envägskommunikation och inte går att återkoppla för räddningstjänsten för att se om det är en äkta akut nödsituation med fara för liv. Annars är det 1177 man ska kontakta för rådgivning.
Naturligtvis har han missat det.Så du har missat att det finns nödsändare som har två vägskommunikation?
Betyder det att du vandrar i naturen iförd pälsar, som en stenåldersmänniska för 10.000 år sedan?Att vandra i naturen är något grundläggande som inte ska kräva teknik.
Man kanske inte behöver dra jämförelserna så långt ?Betyder det att du vandrar i naturen iförd pälsar, som en stenåldersmänniska för 10.000 år sedan?
Tänker man i dom tankebanorna så kan vi ju faktiskt förflytta oss med helikopter i fjällvärlden.
Varför vandra alls om det nu är allt eller inget som gäller ?
Jag kan hålla med om att det kan vara rätt befriande att klippa bort omvärlden och dess elektroniska brus för en stund när man vandrar, samtidigt kan jag förstå att en nödsändare kan kännas tryggt för vissa.
OK, men det var Det gamla Sverige som skrev att vandringar skall genomföras utan teknik. Själv tycker jag att var och en själv kan få bestämma vilken teknologi man använder och vilken teknologi man avstår från.Man kanske inte behöver dra jämförelserna så långt ?
Tänker man i dom tankebanorna så kan vi ju faktiskt förflytta oss med helikopter i fjällvärlden.
Varför vandra alls om det nu är allt eller inget som gäller ?
Jag kan hålla med om att det kan vara rätt befriande att klippa bort omvärlden och dess elektroniska brus för en stund när man vandrar, samtidigt kan jag förstå att en nödsändare kan kännas tryggt för vissa.
Jag undrar om detta är ett seriöst inlägg. Så mycket som detta har diskuterats, att det är tvåvägskommunikation i vissa fall, och att 1177 inte fungerar där det inte finns mobiltäckning.Problemet är att det är en envägskommunikation och inte går att återkoppla för räddningstjänsten för att se om det är en äkta akut nödsituation med fara för liv. Annars är det 1177 man ska kontakta för rådgivning.
Jag tror @pooll skojar lite.
Still Alive: Jag skrev inte att ”vandringar skall genomföras utan teknik” som du uppfattade. Jag har varit noggrann med att skriva att jag inte kritiserar någons nödsändare och tycker att de ibland kan vara bra, exempelvis för äldre, detta i tidigare inlägg.
Trots det ser jag ett stort problem om uppväxande generationer tidigt gör sig beroende av att ständigt ha en livlina till civilisationen. Där ingår mobiltelefoner. En del av min självkänsla bygger på att jag vet att jag klarar mig själv utan att det känns obekvämt. Att känna sig beroende av en ”navelsträng” hela livet skulle sänka självkänsla och självförtroende. Det känns helt onaturligt. Jag vill att unga ska växa upp till fria och starka individer.
Misstänker att mobilberoende kan vara en inkörsport till nödsändare, att känna sig beroende av dem. Jag tycker mobilberoendet hos unga och en del medelålders är en sorglig sak.
Tänkte igår skriva om undantaget med kläder för minst 30 000 år sedan, men stök det för att undvika en textvägg. Tänkte också att kläder inte är nödvändigt för vandring i alla lägen.
Trots det ser jag ett stort problem om uppväxande generationer tidigt gör sig beroende av att ständigt ha en livlina till civilisationen. Där ingår mobiltelefoner. En del av min självkänsla bygger på att jag vet att jag klarar mig själv utan att det känns obekvämt. Att känna sig beroende av en ”navelsträng” hela livet skulle sänka självkänsla och självförtroende. Det känns helt onaturligt. Jag vill att unga ska växa upp till fria och starka individer.
Misstänker att mobilberoende kan vara en inkörsport till nödsändare, att känna sig beroende av dem. Jag tycker mobilberoendet hos unga och en del medelålders är en sorglig sak.
Tänkte igår skriva om undantaget med kläder för minst 30 000 år sedan, men stök det för att undvika en textvägg. Tänkte också att kläder inte är nödvändigt för vandring i alla lägen.
Ok, men varför kallas de för sändare då om de även är mottagare? Namnet är missvisande, men trots det förmodar jag att det inte går att samtala med personerna och kunna bilda sig en riktig uppfattning om personen verkligen ÄR i akut nöd, eller bara är en "simulant" som fejkar sin skada eller livshotande sjukdom .Jag undrar om detta är ett seriöst inlägg. Så mycket som detta har diskuterats, att det är tvåvägskommunikation i vissa fall, och att 1177 inte fungerar där det inte finns mobiltäckning.
Jag tror @pooll skojar lite.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg