Nödsändare, bra eller dåligt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bra dokumentär, har lyssnat. Intressant hur de navigerade.

Men, åter till tråden.

Finns det någonting nytt att diskutera ang bra eller dåligt? Känns som det mesta är uttömt.

Jag konstaterar:
- att det finns en åsikt om att man tydligen tar större risker med en nödsändare som vandringskompis
- att det finns en åsikt att man tydligen lättvindigt trycker på hjälpknappen om man har en nödsändare

Dessbättre vet jag bättre än så. Tror att många, faktiskt de flesta, har en nödsändare för att säga att allt är ok och att man kan få hjälp om något illa händer. Jag är en av dem.

Tack för diskussionen. Det var lite kul att tramsa lite…

HasseQ

Temp. avstängd
SvD-artikel idag. " Larmet från fjällen: De låtsas ha gjort sig illa "

Bakom brandvägg så kunde bara läsa delar av ingressen.

/Patrik

En ytterst tunn soppa mestadels kokad på anekdoter. Ta bort poliserna och fjällräddarna från artikeln så återstår ett antal glada och väl rustade höstvandrare i Abiskotrakten. Men det är ju inga nyheter, heller.

Kan inte läsa artikeln.

Skulle gärna ha statistik i stället för anekdoter. Jag har för mig att anekdoterna och statistiken visar olika bilder i denna saken.

Dock kan man få den äran att betala för fjällräddningens utryckningen om de bedömer att det inte är något nödläge. Dessutom finns en brottsrubricering som heter falskt alarm. Kan ge upp till 2 års fängelse.

Jag köpte en Inreach Messenger inför helgens ensamvandring och den fungerade väldigt smidigt. Anhöriga kunde se var jag rörde mig och det var ganska praktiskt att kunna få en väderprognos trots att täckning saknades. Plus att det var en bra säkerhet att kunna larma om något skulle hända, det börjar ju bli kallare än vad det är på sommaren.

Största anledningen till att skaffa var dock sommarens vandring där vi var utan täckning 7 dagar och mammorna var hemma, i efterhand hade det varit praktiskt att kunna medddela att allt var bra + att kunna få information om något hänt därhemma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips