Yes, jag vet. Det finns en utmärkt dokumentär om denna olycka. Lyssnade på den härom året. Rekommenderar den.De hade med sig radiokommunikationsutrustning, men befann sig på ett ställe med radioskugga.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nödsändare, bra eller dåligt?
- Trådstartare GustavOh
- Start datum
P3 dokumentär Tragedin i Anarisfjällen
63 min-
sändes tor 24 okt 2019 kl 07.00
Tragedin i Anarisfjällen - P3 Dokumentär
Åtta personer frös ihjäl och en överlevde. Anarisolyckan 1978 räknas som Sveriges värsta fjällolycka i modern tid.
Håller med bra att ta del av.
Thure
Betalt samarbete
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Bra dokumentär, har lyssnat. Intressant hur de navigerade.
Men, åter till tråden.
Finns det någonting nytt att diskutera ang bra eller dåligt? Känns som det mesta är uttömt.
Jag konstaterar:
- att det finns en åsikt om att man tydligen tar större risker med en nödsändare som vandringskompis
- att det finns en åsikt att man tydligen lättvindigt trycker på hjälpknappen om man har en nödsändare
Dessbättre vet jag bättre än så. Tror att många, faktiskt de flesta, har en nödsändare för att säga att allt är ok och att man kan få hjälp om något illa händer. Jag är en av dem.
Tack för diskussionen. Det var lite kul att tramsa lite…
Men, åter till tråden.
Finns det någonting nytt att diskutera ang bra eller dåligt? Känns som det mesta är uttömt.
Jag konstaterar:
- att det finns en åsikt om att man tydligen tar större risker med en nödsändare som vandringskompis
- att det finns en åsikt att man tydligen lättvindigt trycker på hjälpknappen om man har en nödsändare
Dessbättre vet jag bättre än så. Tror att många, faktiskt de flesta, har en nödsändare för att säga att allt är ok och att man kan få hjälp om något illa händer. Jag är en av dem.
Tack för diskussionen. Det var lite kul att tramsa lite…
Nog känns det som alla argument redan kommit fram och upprepats här. För mig är diskussionen avslutad på ett naturligt sätt.Ok, det fanns fortsatt intresse att diskutera trådens ämne så öppnar igen. Skärpning nu, den som börjar diskutera andra tråddeltagare kommer jag banna. Och inget off-topic förstås.
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
HasseQ
Avslutat
SvD-artikel idag. " Larmet från fjällen: De låtsas ha gjort sig illa "
Larmet från fjällen: ”De låtsas ha gjort sig illa”
Dåligt förberedda vandrare låtsas vara skadade för att bli hämtade • ”Kostar 25 000 i timmen.”
www.svd.se
Bakom brandvägg så kunde bara läsa delar av ingressen.SvD-artikel idag. " Larmet från fjällen: De låtsas ha gjort sig illa "
![]()
Larmet från fjällen: ”De låtsas ha gjort sig illa”
Dåligt förberedda vandrare låtsas vara skadade för att bli hämtade • ”Kostar 25 000 i timmen.”www.svd.se
/Patrik
SvD-artikel idag. " Larmet från fjällen: De låtsas ha gjort sig illa "
![]()
Larmet från fjällen: ”De låtsas ha gjort sig illa”
Dåligt förberedda vandrare låtsas vara skadade för att bli hämtade • ”Kostar 25 000 i timmen.”www.svd.se
En ytterst tunn soppa mestadels kokad på anekdoter. Ta bort poliserna och fjällräddarna från artikeln så återstår ett antal glada och väl rustade höstvandrare i Abiskotrakten. Men det är ju inga nyheter, heller.
Dock kan man få den äran att betala för fjällräddningens utryckningen om de bedömer att det inte är något nödläge. Dessutom finns en brottsrubricering som heter falskt alarm. Kan ge upp till 2 års fängelse.SvD-artikel idag. " Larmet från fjällen: De låtsas ha gjort sig illa "
![]()
Larmet från fjällen: ”De låtsas ha gjort sig illa”
Dåligt förberedda vandrare låtsas vara skadade för att bli hämtade • ”Kostar 25 000 i timmen.”www.svd.se
Jag köpte en Inreach Messenger inför helgens ensamvandring och den fungerade väldigt smidigt. Anhöriga kunde se var jag rörde mig och det var ganska praktiskt att kunna få en väderprognos trots att täckning saknades. Plus att det var en bra säkerhet att kunna larma om något skulle hända, det börjar ju bli kallare än vad det är på sommaren.
Största anledningen till att skaffa var dock sommarens vandring där vi var utan täckning 7 dagar och mammorna var hemma, i efterhand hade det varit praktiskt att kunna medddela att allt var bra + att kunna få information om något hänt därhemma.
Största anledningen till att skaffa var dock sommarens vandring där vi var utan täckning 7 dagar och mammorna var hemma, i efterhand hade det varit praktiskt att kunna medddela att allt var bra + att kunna få information om något hänt därhemma.
Dela: